PROMZ VAK 05-2024

12 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Frank Koreman (Koreman’s Limoncello) en Justin van der Leest (Sierhuis Promo & Sign). Hoe kijk je terug op dit jaar, en wat zijn jouw verwachtingen voor het nieuwe jaar? “Wij groeien eigenlijk nog steeds heel hard. Het afgelopen jaar hebben we een stevig fundament neergezet om verder te groeien. Zo zijn we verhuisd naar een nieuw pand dat we hebben ingericht als een klein fabriekje. Daar kunnen we grotere aantallen aan zonder concessies te doen aan de ambachtelijke kwaliteit van onze limoncello’s. Dat maakt ook de samenwerking makkelijker met grote distributeurs en klanten. We werken nu met partijen als Tastemakers en Hanos, en dat geeft ons een stevige positie in de markt. Het komende jaar willen we verder bouwen op wat we hebben neergezet. We hopen iets minder te hoeven investeren in nieuwe machines en meer te focussen op het laten draaien van de business. Maar het blijft soms te leuk om met nieuwe dingen bezig te zijn.” Welke trend of ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Personalisatie en ervaring zijn absoluut onontkoombaar in onze branche. Een standaardpakket is eigenlijk niet meer voldoende. Klanten willen steeds meer maatwerk, tot op persoonsniveau. Denk aan flessen met de naam van de ontvanger of complete geschenken in de huisstijl van een bedrijf. Daarnaast krijgen we veel last-minute bestellingen. De uitdaging is om flexibel te blijven, zonder concessies te doen aan kwaliteit. Een voorbeeld hiervan zijn onze workshops: daar personaliseren we ter plekke flesjes, zodat deelnemers iets mee naar huis nemen dat echt van hen is.” Uit welk aspect van je werk haal je de meeste voldoening? “Het is mooi om de groei van ons bedrijf en de bekendheid van ons merk te zien. Het geeft echt een kick als een campagne aanslaat of als we fanmail krijgen van klanten die enthousiast zijn over onze producten. Dat motiveert ons om keihard door te blijven gaan. Het is allang geen hobby meer, het is serieuze business geworden. Maar we doen dit omdat we er plezier in hebben. Het bedenken van nieuwe smaken, samenwerken met klanten en het delen van onze passie: dat maakt het werk zo bijzonder. Je moet het niet doen om er rijk van te worden.” Zonder welk merk kun je niet? “Dan noem ik Zoet Zuur Zout. Zij huren bij ons onder. Oprichtster Mariëlle Horsten combineert technische kennis met een duurzaam hart. Dat maakt de producten niet alleen goed, maar ook bijzonder. Ze verwerken onze geschilde citroenen tot houdbare producten zoals limonades en jams. Dat scheelt ons niet alleen transport, maar sluit ook aan bij onze duurzame ambities. De limonades van onze eigen citroenen zijn trouwens echt heerlijk.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Eerlijk gezegd liever niet. Ik hecht enorm aan mijn nachtrust. Maar als je het vertaalt naar waar ik echt warm voor loop: ik vind het heel leuk om met vrienden en familie nieuwe smaken te ontwikkelen en te proeven. In onze experience room nodigen we geregeld mensen uit om mee te proeven en te beoordelen. Het nuttige en het aangename komen daar samen. En als we niet bezig zijn met onze eigen smaken, dan organiseren we een wijnproeverij. Dat zijn van die momenten waar ik van geniet.” ‘Klanten willen steeds meer maatwerk, tot op persoonsniveau’ Frank Koreman Koreman’s Limoncello DOOR ALLARD FREDRIKS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5