PROMZ VAK 05-2024

HET GROTE BRANCHE ONDERZOEK 2024 EN HEEL VEEL WORKWEAR… VAKBLAD VOOR INTERMEDIAIRS VAN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË www.promzvak.nl Verschijnt tweemaandelijks - december/januari 2025 - nummer 8 vak

7 2024 - nummer 8 - promzvak.nl COMMENTAAR DOOR PETER VAN GESTEL (PETER.VANGESTEL@HETPORTAAL.COM) vak 9 Laat ik beginnen met de allerbeste wensen voor 2025, zowel zakelijk als privé. 2024 was voor de branche een goed jaar, getuige ons grote brancheonderzoek. Weliswaar was de groei onder distributeurs iets lager dan verwacht, maar dat is logisch, aangezien het herstel na corona natuurlijk wat afvlakt. Toch voorzie ik grote veranderingen in de markt, waarbij ik me nu even beperk tot de markt van distributeurs en intermediairs. Om mee te blijven doen, kun je als distributeur niet anders dan investeren in IT. En daarbij gaat het om aanzienlijke bedragen. Waarom? Omdat je processen zo goed georganiseerd moeten zijn dat je ook winstgevend kunt blijven bij kleinere aantallen en optimaal ingericht bent op zaken als employee branding en dedicated webshops voor klanten. Natuurlijk is niets verplicht, maar ik ben bang dat je de boot mist als je deze ontwikkelingen negeert. Het is niet voor niets dat er de laatste jaren zoveel nieuwkomers vanuit een IT-achtergrond onze markt betreden. Schaalvergroting lijkt onvermijdelijk. Waar dit eerder vooral nodig was om grote klanten te behouden, is het nu ook essentieel om kleinere klanten online optimaal te bedienen zonder verlies te lijden. Was ons onderscheidend vermogen niet zo lang geleden vooral gebaseerd op zaken als creativiteit en productkennis, tegenwoordig kun je je juist onderscheiden op het gebied van duurzaamheid, compliance en IT. Dit is een grote transitie die ingrijpende gevolgen heeft voor veel bedrijven in de branche. Ik wens jullie allemaal veel succes en wijsheid bij deze veranderingen. En vergeet niet: “Vooruitgang is onmogelijk zonder verandering, en wie niet van gedachten kan veranderen, kan niets veranderen.” – George Bernard Shaw

XXXX 8 I N H O U D vak C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Media B.V. Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: Peter van Gestel Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Redactionele medewerkers: Lisette Erdtsieck, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Suzanne Jacobs, Judith Munster, Ad van Poppel, Wally Cartigny, Marjolein Straatman, Fred Sengers. Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: Ferry Aaftink Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Bettina Nettelbeck Mob: +49 (0)173-1933919 E-mail: bettina.nettelbeck@hetportaal.com Katharina Bütow Mob: +31 (0)6 25392460 E-mail: katharina.buetow@hetportaal.com Simone Keijzers Mob: +31 (0)6-18255325 E-mail: simone.keijzers@-hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia.nl Coverontwerp: Snars Beeldmateriaal: Ad Boogaard, Robbert Morsman, Creative Owl Media, iStockphoto Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Onze magazines worden gedrukt op FSC gecertificeerd papier. Geef ze door aan collega's of gooi ze na lezen aub in de papierbak. 14 Wie zegt wat in dit nummer? <11> Supplier vs. intermediair <12> Het grote branche onderzoek 2024. <14> L’Aventure Michelin: Total marketing avant la lettre. <21> 'Grote Lul' staat op het visitekaartje van Claus Roeting, eigenaar van Crimex. <26> Rick Schurink van Texet Workwear biedt een inkijkje in de bedrijfsstructuur. <34> Bloom your Message fleurt iedereen op. <38> Zie je een rode, gele of roze overall? Grote kans dat het een Bestex is! <43> Van Schoot bestaat 50 jaar. <49> Chinese merken in Nederland: Hisense. <54> Keten moet schending merkrechten serieus nemen. <61> Next Gen: Jelle Blankestijn van Prodir. <67> Promotionele producten: feest voor de zintuigen. <70> Column Ed van Eunen. <75> New ProductZ <77> NoteZ <85> PromZ Product Première <89> • Intro <91> • Promotioneel Textiel, Workwear en Corporate Wear <93> • Kerst- en eindejaarsgeschenken <95> • Nieuwe awards <97> • Plattegrond <98> • Deelnemerslijst <100> • Beursinformatie <102> 26 38 51 89

WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? IK ONTWIERP EEN BORD WAARBIJ HET DIEPE GEDEELTE AAN DE ZIJKANTEN LIGT. ZO KUN JE HET VEEL MAKKELIJKER UITLEPELEN ZONDER TE SCHRAPEN. (Claus Roeting, Crimex, pag. 29) ZO KOMT HET OOK VOOR DAT WE PROMOTIONELE PRODUCTEN DIE WIJ IN OPDRACHT HEBBEN LATEN MAKEN BIJ ÉÉN VAN ONZE LEVERANCIERS TERUGZIEN IN DE WEBSHOP VAN CONCULLEGA’S, INCLUSIEF DE MERKNAAM VAN ONZE OPDRACHTGEVER. (Martin de Winter, Hokra, pag. 63) DOOR ONZE ROBOTS, WERKEN WE EFFICIËNTER DAN OOIT. WAAR VROEGER ÉÉN MEDEWERKER MAXIMAAL 250 ORDERREGELS PER DAG KON VERWERKEN, HALEN WE NU TOT WEL 1.400 LIJNEN PER DAG UIT ÉÉN PICKPOORT. (Rick Schurink, Texet, pag. 35) Door tv-programma’s zijn de overalls ook onder ‘gewone’ mensen populair geworden. Boer zoekt vrouw, Jachtseizoen, diverse reclames… ineens zien we overall onze overalls. (Patrick Bekkers, Bestex, pag. 43) EEN GEMIDDELDE NEDERLANDSE DISTRIBUTEUR ZAG ZIJN OMZET IN 2024 MET 2,6% STIJGEN. DIT IS SINDS 2021 HET LAAGSTE GROEIPERCENTAGE DAT IS GEMETEN. (Ed van Eunen, OneQuestion, pag. 15) 11 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

12 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Frank Koreman (Koreman’s Limoncello) en Justin van der Leest (Sierhuis Promo & Sign). Hoe kijk je terug op dit jaar, en wat zijn jouw verwachtingen voor het nieuwe jaar? “Wij groeien eigenlijk nog steeds heel hard. Het afgelopen jaar hebben we een stevig fundament neergezet om verder te groeien. Zo zijn we verhuisd naar een nieuw pand dat we hebben ingericht als een klein fabriekje. Daar kunnen we grotere aantallen aan zonder concessies te doen aan de ambachtelijke kwaliteit van onze limoncello’s. Dat maakt ook de samenwerking makkelijker met grote distributeurs en klanten. We werken nu met partijen als Tastemakers en Hanos, en dat geeft ons een stevige positie in de markt. Het komende jaar willen we verder bouwen op wat we hebben neergezet. We hopen iets minder te hoeven investeren in nieuwe machines en meer te focussen op het laten draaien van de business. Maar het blijft soms te leuk om met nieuwe dingen bezig te zijn.” Welke trend of ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Personalisatie en ervaring zijn absoluut onontkoombaar in onze branche. Een standaardpakket is eigenlijk niet meer voldoende. Klanten willen steeds meer maatwerk, tot op persoonsniveau. Denk aan flessen met de naam van de ontvanger of complete geschenken in de huisstijl van een bedrijf. Daarnaast krijgen we veel last-minute bestellingen. De uitdaging is om flexibel te blijven, zonder concessies te doen aan kwaliteit. Een voorbeeld hiervan zijn onze workshops: daar personaliseren we ter plekke flesjes, zodat deelnemers iets mee naar huis nemen dat echt van hen is.” Uit welk aspect van je werk haal je de meeste voldoening? “Het is mooi om de groei van ons bedrijf en de bekendheid van ons merk te zien. Het geeft echt een kick als een campagne aanslaat of als we fanmail krijgen van klanten die enthousiast zijn over onze producten. Dat motiveert ons om keihard door te blijven gaan. Het is allang geen hobby meer, het is serieuze business geworden. Maar we doen dit omdat we er plezier in hebben. Het bedenken van nieuwe smaken, samenwerken met klanten en het delen van onze passie: dat maakt het werk zo bijzonder. Je moet het niet doen om er rijk van te worden.” Zonder welk merk kun je niet? “Dan noem ik Zoet Zuur Zout. Zij huren bij ons onder. Oprichtster Mariëlle Horsten combineert technische kennis met een duurzaam hart. Dat maakt de producten niet alleen goed, maar ook bijzonder. Ze verwerken onze geschilde citroenen tot houdbare producten zoals limonades en jams. Dat scheelt ons niet alleen transport, maar sluit ook aan bij onze duurzame ambities. De limonades van onze eigen citroenen zijn trouwens echt heerlijk.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Eerlijk gezegd liever niet. Ik hecht enorm aan mijn nachtrust. Maar als je het vertaalt naar waar ik echt warm voor loop: ik vind het heel leuk om met vrienden en familie nieuwe smaken te ontwikkelen en te proeven. In onze experience room nodigen we geregeld mensen uit om mee te proeven en te beoordelen. Het nuttige en het aangename komen daar samen. En als we niet bezig zijn met onze eigen smaken, dan organiseren we een wijnproeverij. Dat zijn van die momenten waar ik van geniet.” ‘Klanten willen steeds meer maatwerk, tot op persoonsniveau’ Frank Koreman Koreman’s Limoncello DOOR ALLARD FREDRIKS

9 ‘Klanten zijn uiteindelijk gelukkiger met kwalitatieve producten’ Justin van der Leest Sierhuis Promo & Sign Hoe kijk je terug op dit jaar, en wat zijn jouw verwachtingen voor het nieuwe jaar? “Afgelopen jaar was voor ons weer een goed jaar. Het aantal orders was vergelijkbaar met het jaar daarvoor, maar de orderwaarde is wel toegenomen. We hebben bij een aantal klanten grote projecten gedaan, met name in drinkwaren. Daarnaast hebben we er een aantal nieuwe klanten bijgekregen die ook grote orders hebben geplaatst, niet zozeer in promotionele artikelen, maar in andere categorieën die we aanbieden. Dat heeft een flinke bijdrage geleverd aan de verhoogde orderwaarde. Voor het komend jaar hopen we een lichte groei door te maken, ondanks dat de markt lijkt te krimpen. We zien om ons heen dat veel bedrijven het moeilijk hebben, maar door flexibel te blijven en ons aan te passen aan de vraag, denken we onze positie te kunnen behouden en misschien zelfs versterken.” Welke trend of ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Wat wij zien, is dat snelheid weer een grote rol speelt. Tijdens Covid namen klanten even genoegen met langere levertijden, maar nu moet het weer sneller. Daarnaast blijft drinkwaren een belangrijke categorie. En duurzaamheid is natuurlijk onontkoombaar. Dat zie je terug in de vraag naar certificeringen voor onder meer CSRD. We gaan daar komend jaar ook actief mee aan de slag, want de duurzaamheidscertificaten worden steeds belangrijker voor de branche.” Uit welk aspect van je werk haal je de meeste voldoening? “Het meeste voldoening haal ik uit mensen blij maken en ze op een hoog serviceniveau helpen met wat ze zoeken. We merken dat veel bedrijven gewend zijn om online producten te kopen, maar dat leidt vaak tot teleurstellingen in kwaliteit. Wij kunnen in een vroeg stadium adviseren over producten die kwalitatief beter zijn en duurzaam in gebruik. Klanten zijn daar uiteindelijk gelukkiger mee.” Zonder welk merk kun je niet? “In mijn dagelijks leven ben ik niet echt merktrouw, maar één merk waar ik niet zonder kan, is Apple. Vooral omdat alles zo naadloos samenwerkt. Het maakt mijn werk en privéleven een stuk eenvoudiger. Buiten Apple ben ik niet echt gehecht aan specifieke merken, maar in mijn werk spelen ze vaak een belangrijke rol. Voor onze klanten is een sterk merk, zoals JBL of Norländer, vaak essentieel vanwege de retailwaarde en de herkenning die ze bieden aan de ontvangers van hun relatiegeschenken. Dat maakt merkproducten ook voor ons bedrijf prettig om mee te werken.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Ik heb veel hobby’s en voor sport kun je mij zeker wakker maken. Of het nou gaat om golfen, wielrennen, wintersporten of tennissen, ik vind sport in het algemeen fantastisch. Ik sta er zelfs graag vroeg voor op, om mijn hoofd leeg te maken voordat ik aan de werkdag begin. Ook op mijn werk doe ik graag nieuwe dingen. Innovaties uitwerken en productietechnieken ontwikkelen vind ik geweldig. Soms schieten me de beste ideeën te binnen als ik ’s nachts wakker lig, al ben ik ze soms ’s ochtends weer vergeten.” 13 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

14 BRANCHE ONDERZOEK 2024 DOOR: ED VAN EUNEN

8 Behaalde en verwachte omzetten We weten dat distributeurs doorgaans positief ingestelde mensen zijn. Ondanks het feit dat hun omzet in 2024 slechts met 2,6% is gestegen, kijken ze alweer optimistisch naar de toekomst en schatten ze dat hun omzet in 2025 met bijna 8% zal stijgen. Dit terwijl 2025 een jaar zonder Olympische Spelen of een EK/WK Voetbal is. Opdrachtgevers daarentegen zijn voorzichtiger in hun verwachtingen: zij voorzien voor 2025 een budgetgroei van slechts 0,6%. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat opdrachtgevers van nature wat terughoudender zijn. Zo voorspelden zij een jaar geleden een budgetdaling van Het traditionele eindejaarsonderzoek dat PromZ Vak jaarlijks uitvoert onder distributeurs en leveranciers van promotionele producten en hun opdrachtgevers laat dit jaar zien dat de groei bij distributeurs enigszins is afgevlakt. Een gemiddelde Nederlandse distributeur zag zijn omzet in 2024 met 2,6% stijgen, zoals blijkt uit tabel 1. Dit is sinds 2021 het laagste groeipercentage dat is gemeten. Het Opdrachtgeversonderzoek 2024 toont daarentegen aan dat de budgetten het afgelopen jaar iets sterker zijn gestegen (+4,4%). PROMOTIONELE PRODUCTEN: EEN STABIELE SECTOR 2,1% voor 2024, terwijl dit uiteindelijk een stijging van 4,4% werd. Al met al is er weliswaar in geld meer besteed door opdrachtgevers, maar het volume aan producten kan nauwelijks zijn toegenomen. Dit creëert een onzekere situatie, mogelijk veroorzaakt door geopolitieke ontwikkelingen die opdrachtgevers voorzichtig maken in hun aankoopgedrag. De bescheiden omzetgroei in 2024 bij distributeurs is voornamelijk te danken aan een stijging van het aantal klanten, ondanks een daling in het gemiddelde orderbedrag. Positief is dat distributeurs over het algemeen tevreden zijn met de gerealiseerde marges. OPDRACHTGEVERS DISTRIBUTEURS TABEL 1: BUDGETONTWIKKELING OPDRACHTGEVERS EN OMZETONTWIKKELING DISTRIBUTEURS, IN PROCENTEN -20 -5 -15 0 -10 5 10 15 20 2020 2021 2022 2023 2024 15 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

Promotionele producten: een stabiele sector 8 Made in Europe Er is beweging in de markt. Twee belangrijke trends zijn de groeiende vraag naar milieuvriendelijke, duurzaam geproduceerde promotionele producten en de opkomst van ‘Made in Europe’. Ongeveer de helft van de Nederlandse distributeurs en leveranciers merkt dat ‘Made in Europe’ in 2024 aan belang heeft gewonnen (zie tabel 2). Vrijwel alle distributeurs en leveranciers hebben wel eens producten in Europa ingekocht, sommige vaker dan andere. Het is aannemelijk dat het belang van ‘Made in Europe’ de komende jaren verder zal toenemen. ‘Made in Europe’ hangt nauw samen met duurzaamheid, want minder transportkilometers betekent een kleinere ecologische voetafdruk. Slechts een klein percentage distributeurs en leveranciers ziet een afname in de vraag naar duurzame producten (zie tabel 3). Meer dan de helft signaleert juist een groeiende vraag naar deze producten. Hoewel distributeurs goed bezig zijn op het gebied van duurzaamheid, valt er nog veel te winnen. Gemiddeld genomen bestaat 30% van de omzet uit duurzame producten, terwijl opdrachtgevers aangeven dat slechts 20% van hun budget naar duurzame artikelen gaat. De branche kan trots zijn op de geboekte vooruitgang, maar 70% van de omzet komt nog steeds uit niet-duurzame producten. Sportevenementen Duurzaamheid is niet het enige thema dat verkoopkansen biedt. Ook sportevenementen zorgen voor extra omzet. In 2024 vonden onder meer het EK Voetbal in Duitsland en de Olympische Zomerspelen in Parijs plaats. Ruim een kwart van de opdrachtgevers haakte in op sportevenementen, waarbij het EK Voetbal 2024 het populairst was (17%). Ook bij distributeurs en leveranciers waren sportgerelateerde producten in trek, met het EK Voetbal als koploper. DISTRIBUTEURS SUPPLIERS DISTRIBUTEURS SUPPLIERS TABEL 2: HET BELANG VAN ‘MADE IN EUROPE’ TABEL 3: VRAAG NAAR MILIEUVRIENDELIJKE / DUURZAME PRODUCTEN 0 0 30 30 10 10 40 40 20 20 50 50 60 60 Dat kan ik niet beoordelen Wij verkopen geen producten die in Europa geproduceerd zijn De rol van ‘Made in Europe’ is afgelopen jaar minder belang- rijker geworden De vraag naar duurzame promotionele producten is in het afgelopen jaar afgenomen De rol van ‘Made in Europe’ is afgelopen jaar onveranderd gebleven De vraag naar duurzame promotionele producten is in het afgelopen jaar hetzelfde gebleven De rol van ‘Made in Europe’ is afgelopen jaar belangrijker geworden De vraag naar duurzame promotionele producten is in het afgelopen jaar toegenomen 17 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

OPDRACHTGEVERS DISTRIBUTEURS SUPPLIERS TABEL 4: INHAKEN OP SPORTEVENEMENTEN TABEL 5: DOOR NEDERLANDSE DISTRIBUTEURS AANGEBODEN ARTIKELGROEPEN 0 0 30 60 10 20 40 80 20 40 50 70 100 60 80 120 Geen van bovenstaande Kerstpakketten voor medewerkers of eindejaarsgeschenken voor zakelijke relaties Een ander sport- evenement Reclameartikelen Tour de France 2024 Promotioneel textiel Olympische Zomerspelen 2024 in Parijs Relatiegeschenken EK Voetbal 2024 in Duitsland Premiums/promotionele producten 9 Promotionele producten: een stabiele sector Het aanbod Nederlandse distributeurs bieden een breed scala aan producten, van premiums en relatiegeschenken tot promotioneel textiel en reclameartikelen (zie tabel 5). Ruim driekwart van de distributeurs biedt ook kerstpakketten aan. De meest populaire productcategorieën in 2024 waren reclameartikelen/giveaways (60%), schrijfwaren (59%), promotioneel textiel (49%) en kantoorartikelen (47%). Bij distributeurs stond promotioneel textiel/tassen bovenaan (59%), gevolgd door reclameartikelen/giveaways (56%), drinkware (38%) en schrijfwaren (23%). Een gemiddelde distributeur werkte in 2024 samen met 20 leveranciers, een daling ten opzichte van bijna 25 in 2023. Dit kan duiden op een kritischer inkoopbeleid of verschuivende productbehoeften. Kerstpakketten Dit jaar geeft 72% van de opdrachtgevers een kerstpakket aan medewerkers, met een gemiddelde waarde van €52. Dit is iets meer dan in 2023, hoewel de gemiddelde waarde €10 lager ligt. De klassieke doos met producten blijft het populairst, terwijl het gebruik van cadeaubonnen en online codes stagneert. Eindejaarsgeschenken voor zakelijke relaties blijven stabiel: 43% van de opdrachtgevers geeft een geschenk met een gemiddelde waarde van bijna €30. Tenslotte Distributeurs blijven optimistisch, ondanks de uitdagingen in de markt. De branche laat zien dat ze flexibel en innovatief is, met een focus op duurzaamheid en het inspelen op trends zoals sportevenementen. Hoewel de kosten stijgen en het budget van opdrachtgevers niet altijd gelijke tred houdt, blijft de sector vertrouwen houden in de toekomst. 19 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

8 Bij Michelin denk je vooral aan banden. En aan Bibendum, de mascotte van het Franse bandenmerk. Michelin is echter méér dan een band, zo blijkt ook uit een bezoek aan ‘L’Aventure Michelin’ in de hoofdzetel van het Franse Clermont-Ferrand. Total marketing avant la lettre… L’AVENTURE MICHELIN TOTAL MARKETING AVANT LA LETTRE Wie voor zijn of haar vakantie naar Auvergne in Frankrijk trekt en ook geïnteresseerd is in promotionele producten, moet zeker een bezoek brengen aan ‘L’Aventure Michelin’. Dat is een expo over de ontwikkeling door de jaren heen van het bandenmerk in de hoofdzetel in Clermont-Ferrand. Daar blijkt dat Michelin méér is dan alleen een band. Eigenlijk is Michelin een marketingfirma die al vanaf het begin oog had voor productontwikkeling met daaraan gekoppeld public relations, promotionele producten én - DOOR AD VAN POPPEL vooral ook - voor de klant. In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw noemde men dat ‘total marketing’. In ‘L’Aventure Michelin’ volg je de tijdslijn van het merk, van de start tot nu (en zelfs met een blik in de toekomst). Oprichters Het merk Michelin is groot gemaakt door de gebroeders André en Edouard Michelin die in 1889 het bedrijf met hun naam oprichtten met het oog op de fabricatie van rub21 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

8 L’Aventure Michelin Total marketing avant la lettre berproducten. André Michelin was ingenieur en zijn broer Edouard volgde een opleiding in de ‘beaux arts’ - zeg maar de kunstacademie. Opvallend is dat in latere jaren niet de ‘kunstenaar’ Edouard zich bezig ging houden met promotie en marketing (wat je zou verwachten) maar zich richtte op de productie. De ingenieur André deed de promotie. Zij hadden een remblok voor koetsen en fietsen gemaakt op basis van een combinatie van rubber en linnen. In 1891 lanceerden ze zich in de piepjonge bandensector. De Michelin’s namen de activiteiten over van een Schot die in Clermont-Ferrand gestart was met rubberen luchtbanden. Dat was op zich een innovatie want tot dan toe waren de karren en koetsen voorzien van houten wielen al dan niet voorzien van een metalen bekleding. Dat zorgde voor onaangenaam reizen over de hobbelige wegen. De uitvinding van luchtbanden zorgde voor een minder schokkerige reis. De Schot kon zijn activiteit evenwel niet winstgevend maken, vandaar de overname door de Michelin’s die wel kansen zagen voor rubberproducten. Hun doorbraak was de ontwikkeling van de demontabele rubberband. De luchtbanden in die tijd raakten vaak lek maar de reparatie van zo’n band kostte veel tijd. De reparatie van een demontabele luchtband voor een fiets kostte slechts een kwartier. Sport was toen al een manier voor Michelin om het product in de kijker te zetten. In 1891 won ene Charles Terront de wielerwedstrijd Parijs - Brest - Parijs op een fiets voorzien van de demontabele Michelin luchtbanden. Een jaar later organiseerde Michelin zelf een wedstrijd: Parijs - Clermont-Ferrand. Om het voordeel van de demontabele Michelin-band extra in de verf te zetten, liet Edouard Michelin stiekem spijkers op het wedstrijdtraject gooien. De renners met Michelin-banden konden een lekke ‘tube’ binnen twee minuten repareren. Daarmee was de basis voor het Michelin-succes gelegd. Na de fietsbanden kwamen er banden voor motorfietsen én voor auto’s. En de luchtbanden werden in de decennia erna voorzien van een rubberen slijtlaag (later versterkt met metaal) waardoor ze minder snel lek gingen. Bibendum In die beginjaren kwam ook al het beroemde Michelinmannetje (Bibendum) op de proppen. In de expo doet het merk uit de doeken hoe dat figuurtje ontstaan is. In 1894 zag Edoudard Michelin een stapel opgepompte luchtbanden en hij vond dat die eruit zag als een mannetje. Enkele tekenaars mochten zich op dat idee uitleven en Marius Rossilon (ook genaamd O’Galop) kwam met zijn versie voor een affiche. Het mannetje bracht een toast uit met de woorden ‘Nunc est bibendum’ (Nu moet je drinken…). Vandaar komt ook de naam Bibendum. Tot in de jaren twintig van de vorige eeuw stak er ook een sigaar in zijn mond. In de jaren vijftig kreeg Bibendum een vriendelijker en ronder uiterlijk. Door de jaren heen is het Michelin-mannetje het ‘uithangbord’ van het bandenmerk en gebruikte men hem voor allerlei reclamedoeleinden. Van affiches tot promotionele producten. Bibendum fietste mee in de reclamestoet van de Ronde van Frankrijk. Stickers met zijn beeltenis prijkten op auto’s en motoren bij wedstrijden. 23 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

9 L’Aventure Michelin Total marketing avant la lettre Michelin gebruikte de naam ook voor een eigen magazine - al in het begin van de vorige eeuw. Ook sierde Bibendum de landkaarten en gidsen (zowel de groene als de rode) - nu nog altijd… Michelin gaf die gidsen overigens al vroeg uit. In 1900 publiceerde het merk de eerste rode gids met de bedoeling reizigers praktische informatie (garages, dokters, kaarten) te geven en adressen van hotels en restaurants. De aanleiding was de Wereldtentoonstelling van dat jaar. Wie dat jaar banden kocht kreeg de gids er gratis bij. De luchtbanden van Michelin stelden fietsers en automobilisten (er waren er toen 2.400 in Frankrijk) immers in staat om meer en verder te reizen. En banden te verslijten… De landkaarten van Michelin kwamen in 1905 voor de eerste maal uit in kader van de ‘Coupe Gordon Bennett’ (een autorally met Parijs als startplaats). In 1910 kwamen de kaarten met een schaal van 1 op 200.000 (1 cm is 2 kilometer) op de markt. De innovatie was de accordeon-vouwwijze wat het gebruik ervan onderweg vergemakkelijkte. Het formaat (11 x 25 cm) is al meer dan 100 jaar ongewijzigd. Een reden om de kaarten en gidsen uit te geven was - zo wordt in L’Aventure Michelin uitgelegd - ook dat reizigers Michelin contacteerden met vragen naar de ‘goede’ en praktische adressen en naar de juiste route. En daar werd steeds serieus op geantwoord… De consument van vandaag is zo gewend geraakt aan de Michelin-kaarten en -gidsen dat die niet of nauwelijks stilstaat bij het waarom van die producten. Goed beschouwd leg je tegenwoordig niet direct de link met de banden en is Michelin ook een sterk merk in routekaarten en toeristische informatie. Promotionele producten In ‘L’Aventure Michelin’ is een zaal ingeruimd voor de reclame van het merk door de jaren heen. Voor de geïnteresseerden in promotionele producten is het ‘gefundeness fressen’! In zo’n tien vitrines is een resum aan ‘gadgets’ en hebbedingetjes van Michelin - al dan niet met Bibendum - tentoongesteld. Een greep uit het ‘aanbod’: balpennen (onder meer van Parker), notebooks, Bibendum-pennenhouders, reistoilettas, handdoekjes, zeepjes, zakmessen, lucifers, aanstekers, sport- en spelartikelen (plastic bowlingspel, frisbee, springtouw, rugbyballen), portemonnee’s, zijden sjaals, autohandschoenen, stropdassen en (tientallen) sleutelhangers. Geen prullaria, maar fraaie producten uit heden en verleden. En de producten zouden niet misstaan in de catalogus van een distributeur. Aan het einde van de toer door de geschiedenis van Michelin wacht - natuurlijk - de boutique waar je zelf je hebbedingetjes van Michelin kunt kiezen (elk zichzelf respecterend museum en tentoonstelling moet tegenwoordig een giftshop hebben…). Het aanbod is ruim (‘De grootste selectie van authentieke Michelin-producten’) en de bezoekers betalen nu met plezier voor producten met merknaam en logo die ze wellicht ooit bij de aankoop van banden hadden kunnen krijgen. Natuurlijk zijn er de gidsen en de kaarten, maar ook mini-auto’s, kleding (T-shirts, sweaters), petten, tassen, lanyards, pennen (bijvoorbeeld een vier-kleuren BIC-balpen voor 4,90 euro, die zonder logo in de Franse supermarkt nog geen 2 euro kost), speelgoed, pennenzakken, boeken (onder meer een boek over meer dan 100 jaar Michelin-‘objecten’ en over de affiches van het merk) en knuffels… En na zo’n bezoek ben je Michelin-fan, willen of niet… 2CV? Michelin! Een bezoek aan ‘L’Aventure Michelin’ levert verrassende inzichten op, zeker voor een buitenstaander. De Citroën 2CV (‘lelijke eend’ in Nederland, ‘geit’ in Vlaanderen, Deux Chevaux in het Frans) is een product van de bandenfirma uit Clermont-Ferrand. Van 1934 tot 1976 was Michelin immers eigenaar van de autofabrikant. In 1936 wilde men een TPV, wat staat voor Toute Petite Voiture (een heel kleine auto). Het moest een voertuig worden waarin eieren in een mand niet zouden breken als de wagen over hobbelige wegen of velden reed. En de wagen moest betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig te bedienen zijn. De 2CV met het unieke veersysteem was het resultaat. Geen prullaria, maar fraaie producten uit heden en verleden. 25 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

26 Claus Roeting DOOR LISETTE ERDTSIECK

8 ‘Grote Lul’ staat op het visitekaartje van Claus Roeting, eigenaar van de Duitse distributeur Crimex. Onconventioneel is in zijn geval een understatement. Het gesprek over zijn carrière is dan ook een performance en avonturiersverhaal in één. Van hoge bikinilijnen naar Love Parade, van 40 miljoen in aandelen naar faillissement: hij brengt het met verve. Maar achter de gekte en de chaos zit een man die nauwgezet de verkoopstatistieken bijhoudt en ziet bij welke klanten zijn werknemers de beste resultaten behalen. ‘Dat is mijn Duitse kant.’ Niet voor niets heeft hij na alles te zijn kwijt geraakt opnieuw een bloeiend bedrijf weten op te bouwen. ‘JE MOET ERVOOR ZORGEN DAT ZE JE ONTHOUDEN!’ Waar liggen jouw roots? “I k ben geboren en getogen in Peru. Mijn ouders waren Duits. Mijn vader was tijdens de oorlog in dienst geweest, maar toen Duitsland opnieuw een leger wilde formeren zei hij ‘dat nooit meer’. Een oom van hem werkte in Peru dus verhuisden mijn ouders daarheen en werd hij verkoper voor technologiebedrijf Robert Bosch. We hadden thuis personeel, een chauffeur, een kindermeisje... Ik ging naar een Duitse school en groeide tweetalig op. Ik realiseer me dat ik altijd een zeer bevoorrecht mens geweest ben. Toen mijn vader stierf op z’n 57ste gingen we terug naar Duitsland en vestigden we ons in Osnabrück. Ik was niet erg goed op school, niet in Peru en niet in Duitsland. Ik kon niet stilzitten! Nu noemen ze het ADHD, toen zeiden ze gewoon ‘hij is vreselijk’. Mijn moeder stuurde me naar Engeland om Engels te leren. Vervolgens liep ik een stage in de logistiek. Ik vond er niet veel aan. Maar toen moest ik het leger in en erna wilde ik wél studeren, gewoon omdat ik werken niet zo leuk vond! Ik wilde European Business studeren maar eigenlijk waren m’n cijfers niet hoog genoeg om meteen geplaatst te worden. Wat ik toen deed was bloemen voor het secretariaat meenemen en ze heel lief vragen of er niet toch een plekje voor me was als er bijvoorbeeld iemand uit zou vallen… Een paar weken daarna kon ik er aan de slag.” Bikinilijn “Ik kon in logistiek gaan werken maar ik dacht ‘er moet iets leukers zijn dan dat’. Belangrijk was dat ik lol had en dat ik CLAUS ROETING, OPRICHTER EN EIGENAAR CRIMEX, OVER ZIJN ENERVERENDE LEVENSLOOP geld verdiende en ik had een goed idee om beide te combineren. Duitse badmode voor vrouwen was begin jaren ‘90 recht toe recht aan, vooral degelijk. In Zuid-Amerika was dat heel anders! De bikini’s en badpakken waren hoog op de heupen uitgesneden, er was veel been te zien. Dat zou in Duitsland een beetje te veel van het goede zijn en nooit verkopen. Dus ik moest er voor de Duitse markt een beetje tussenin gaan zitten, iets meer bloot kon wel. Ik kon me natuurlijk verheugen op de fotoshoots! Ik ging naar Brazilië en samen met een vriend daar gingen we op zoek, via de Gouden Gids, naar iemand die samples voor de badmodelijn kon maken. We vonden iemand die goede kwaliteit leverde en na overleg zijn er een aantal duizend geproduceerd die ik weer in Duitsland verkocht. Maar, ik bood ze niet overal te koop aan: ze waren speciaal voor winkels met windsurf producten. Ook zei ik tegen de eigenaren: je mag ze niet voor minder dan de afgesproken prijs verkopen, anders koop ik de niet verkochte stuks terug tegen inkoopprijs. Dus voor hen was er geen risico. Ik wilde een exclusief merk creëren onder de naam Sea Breeze. Het liep hartstikke goed. Ik werkte toen nog van huis-uit. Hier was mijn bed en daar mijn tafel met een computer en een fax. Het faxapparaat stond altijd aan, ik wilde altijd reageren. Mijn vriendin werd er hartstikke gek van! We wilden een grotere collectie maken en ik ging weer terug naar Brazilië. Toen we bij het kantoor van de ontwerper aankwamen stond er politie voor de deur: er was ingebroken en alles was gestolen. Niet verzekerd natuurlijk, de man was failliet, dat avontuur was afgelopen.” 27 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

8 ‘Je moet ervoor zorgen dat ze je onthouden!’ Hoe ging je daarna verder? “Ik was toen rond de vijfentwintig en ging aan het werk in een computershop. Opnieuw had ik een hoop lol, er was reuring in de winkels, verkopen vond ik leuk en ik kreeg goed betaald. Op een gegeven moment zag ik weer een kans. Ze verkochten behalve computers en benodigdheden ook cd’s met ‘de drie tenoren’, Pavarotti, Carreras en Domingo. Ondanks scherpe aanbiedingen werden deze bijna niet verkocht. Ik kocht ze toen allemaal op voor bijna niets en ging ermee langs bij warenhuizen. Een winkel wilde ze allemaal hebben voor het vijfvoudige waarvoor ik ze had gekocht!” Love Parade “Ik was goed met computers en ik hield van voetbal. Reden genoeg om T-shirts te ontwerpen voor de voetbalindustrie, en ook die verkochten leuk. Van het een kwam het ander. Ik heb een aantal jaar de merchandise voor de band Rammstein gedaan. Fans spendeerden toen zo’n 15 euro per persoon aan merchandise, gigantisch! In 1997 kocht dat bedrijf, Sunburst, ook de rechten van merchandise voor het festival Love Parade. We maakten T-shirts met verschillende ontwerpen, op krediet. Ze verkochten in 16 uur voor 1.5 miljoen Duitse mark. Ik en mijn Turkse partner, die de T-shirts fabriceerde, waren zo blij toen we een kijkje namen op het festival! We konden iedereen betalen en verdienden zelf ook een goede boterham. De tas met de laatste T-shirts hadden we bij Sunburst in Berlijn gezet. Toen we de tas kwamen ophalen hadden ze hem in de kelder gezet en was er zo’n 50.000 DM (omgerekend zo’n 25.000 euro) in gestopt! We dachten: dit is een test, om te zien of we eerlijk zijn! Enfin, ik pakte de tas, bracht hem netjes naar de manager en schudde het geld uit boven de tafel. Hij pakte een deel van het geld en overhandigde het me uit ‘dank voor je eerlijkheid.’ Sinds die dag was ik de inkoper voor dit bedrijf.” Fucked up “Dit bedrijf, Sunburst, werd beursgenoteerd, en ik kreeg 8 procent van de aandelen. In 2001 was het 500 miljoen euro waard. Ik was 31 en had veertig miljoen in aandelen. Omdat het zoveel geld was, hadden ze het vastgezet voor twee jaar en kon ik in de tussentijd niet verkopen. Dat vond ik prima. Geld was nooit een doel op zichzelf voor mij. Het leven dat ik kende zoals mijn ouders dat hadden geleefd met een leuk huis, genoeg te eten, reizen maken, dat was goed genoeg. Maar, in Duitsland ging het in 2001 plotseling heel slecht met de beurs en van het een op het andere moment waren mijn aandelen niets meer waard en stond ik zelfs voor 2,5 miljoen in de schuld! Je moet je voorstellen dat ik ondertussen thuis een tweeling van 2,5 jaar oud had rondlopen... Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen. Ze zou gek zijn geworden! Ik werd zelf zowat gek. Ik heb het een tijd geheim gehouden. Dan vroeg ze wel ‘Claus, wat is er met je aan de hand?’ en dan zei ik ‘O, niets, wat probleempjes op kantoor, geen zorgen.’” Dus je had niets meer? “Schulden! Nou heb ik een heel bijzondere Nederlandse vriend die Frank heet. Ik was een avond erg dronken en zei tegen hem ‘Frank, I fucked up…, ik heb 200.000 euro nodig. ’ Hij zit goed in de slappe was en zei ‘oké, geef me je rekeningnummer’. Ongelooflijk maar de volgende dag stond het op mijn rekening! Ik ging naar de bank en deed het volgende voorstel: óf ik ben failliet en jullie krijgen niets, óf ik betaal 200.000 en ik begin opnieuw. Dat accepteerden ze. Wat een ongelooflijke opluchting toen ik dat telefoontje kreeg!” Toen moest je opnieuw beginnen… “Niet helemaal, ik kende veel mensen. Ik verkocht bijvoorbeeld veel caps en begon ook te verkopen aan andere bedrijven. Zo kwam ik in de promotionele industrie terecht.” Soepbord Wat vind je leuk aan deze industrie? “Je hoeft geen stropdas om, ik kan met korte broek en slippers verschijnen… happy work! Als je doet wat je leuk vindt, voelt het niet als werken. Maar wat ik vooral leuk vind is dat het heel creatief werk is. Heb je ooit gehoord van het soepbord dat ik ontworpen heb? Het diepste gedeelte van een soepbord is meestal het midden. Je moet het schuin houden en langs de randen schrapen om de laatste happen te kunnen nemen. Ik ontwierp een bord waarbij het diepe gedeelte aan de zijkanten ligt. Zo kun je het veel makkelijker uitlepelen zonder te schrapen. De pers dook erop en de telefoon stond roodgloeiend. Ik heb zelfs een foto van Angela Merkel met mijn bord in handen! Dat vind ik geweldig om te doen, bedenken, ontwerpen, laten maken, verkopen. Nu was er in die tijd de vraag vanuit de gemeente Osnabrück om Erasmus uitwisselingsstudenten een plek te geven om werkervaring op te doen. Er was een Spaanse jongen die nog geplaatst moest worden. Ik spreek natuurlijk Spaans door mijn achtergrond in Peru en ik werd gebeld met de vraag of ik hem geen plek kon bieden. Daarmee gaven ze mij natuurlijk ook de verantwoordelijkheid om We konden iedereen betalen en verdienden zelf ook een goede boterham. 29 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

8 ‘Je moet ervoor zorgen dat ze je onthouden!’ deze student te begeleiden. Dus ik zei tegen de desbetreffende ambtenaar: ‘vraag maar of de burgemeester mij zelf belt met dit verzoek.’ En inderdaad, even later kreeg ik een telefoontje van de burgemeester en ik antwoordde hem: ‘als u mij twee jaar lang de merchandise voor de gemeente laat doen, neem ik deze student onder mijn hoede.’ Aan de desbetreffende student, Ramon, vroeg ik een manier te bedenken om de soepborden makkelijk te kunnen opslaan, want dat was een beetje een probleem door de vorm: het stapelen ervan. Als dat zou lukken zou hij een baan bij me krijgen. Dat deed hij goed en hij werkt hier, tien jaar later, nog steeds.” “Een kleine anekdote over mijn contact met de burgemeester. Vooraf wil ik zeggen dat ik geen machoman ben en dat vrouwen belangrijke functies in mijn bedrijf bekleden, ze zijn echt mijn linker-en rechterhand. Ik ben een van de weinige mannen die weet dat vrouwen slimmer zijn dan mannen! Toen de burgemeester een keer langskwam om het bedrijf te bezichtigen, een aantal jaar na ons telefoongesprek over de Erasmusstudent, vroeg hij of hij gebruik mocht maken van de wc. Bij voorbaat zat ik me al te verkneukelen. In de bak van het urinoir is namelijk een foto van een vrouw die met verbazing omhoog kijkt bevestigd. Aldus geschiedde, hij ging naar de wc en kwam terug met een uitgestreken gezicht. Toen we even later klaar stonden voor het fotomoment fluisterde hij in m’n oor ‘meneer Roeting, u heeft een heel fraaie toilet’.” Grenzen opzoeken Dus dat is jouw specialiteit: om indruk te maken… “Ja. Ik zoek altijd de grenzen op, dat zit in me, uit te proberen hoe ver ik kan gaan. Ik weet niet waarom. Heel soms ga ik te ver maar meestal werkt het. Ik betaal bijvoorbeeld voor een vlucht binnen Europa nooit voor een businessclassticket, dat vind ik voor die paar uur in de lucht zonde van m’n geld. En toch heb ik de laatste twee keer dat ik vloog businessclass gezeten en dat door twee pennetjes weg te geven. Het werkt als volgt: ik ben de laatste die het vliegtuig binnenkomt en er staan Duitse stewardessen om me te begroeten. Ik geef ze beiden een roze pen met een kroontje erop en de naam shopping queen. Er is namelijk momenteel een enorm populair programma op televisie waar bijna elke Duitse vrouw naar kijkt en aan mee wil doen: Shopping Queen. Door deze pennen weg te geven (de term ‘shopping queen’ is vrij om te gebruiken) lijkt het alsof ik bij het programma werk. De stewardessen zijn er enorm blij mee en doen vervolgens hun best voor mij. Wat kan me gebeuren? De meeste mensen doen zoiets niet, zijn er te beschaamd voor. Mij geeft het een kick om te zien wat er gebeurt.” Ben jij vooral ondernemer of ook een manager? “Ondernemer vooral. Er zijn andere mensen die dingen, zoals managen, beter doen dan ik. Steve Jobs zei ‘huur goeie mensen in en laat ze hun ding doen’, en daar ben ik het mee eens. Ik zit zelf ook steeds minder op de verkopersstoel. Ik heb de afgelopen 35 jaar zo hard gewerkt… Ik heb nu mensen aangenomen om bepaalde problemen op te lossen. Ik geef suggesties aan mijn team, ik zie wat er in het bedrijf gebeurt, maar voor het echte verkopen ben ik een beetje te ongeduldig geworden. Mijn verkopers willen mij er vaak ook niet meer bij hebben! Ik zal een voorbeeld geven waar ik kriegelig van word: een item kost 1.85 en de klant wil het hebben voor 1.66. Dan komen we na veel onderhandelen op 1.79 uit en is er een levertijd van 6 weken aan verbonden. Dan doet de klant er vervolgens drie weken over om de order te ondertekenen. Dan is het te laat om het op tijd te kunnen leveren. Dan wordt er gevraagd of het per vliegtuig vervoerd kan worden. Dat kost veel meer natuurlijk. Dus dan zit je eerst te onderhandelen over 8 cent en vervolgens wordt er wel een euro meer betaald voor het vervoer! Daar kan ik niet tegen, dat vind ik echt slecht.” Kuddedieren Welke verschillen zie jij in de promotionele industrie in Duitsland en Nederland? “Ik meen het als ik zeg ‘ik ben helaas Duits’. Ik werk met veel Nederlandse bedrijven en ik hou van jullie gemak 31 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

9 ‘Je moet ervoor zorgen dat ze je onthouden!’ van dingen doen, meer easygoing. Ik vind het prettig hoe Nederlanders het spreekwoord ‘de soep wordt niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend’ onderschrijven. In Duitsland wordt de soep altijd heter gegeten! Er zit een grote kloof tussen de mentaliteit van beide landen. Nederlanders zijn ook meer modebewust en trendsetters dan Duitsers. De Duitsers zijn kuddedieren, volgers. Als bijvoorbeeld iemand die boven je geplaatst is zegt ‘je moet een pen ondersteboven dragen’, dan doen ze dat. Mijn vader leerde me al vroeg ‘if you’re walking behind the cattle, you’re only looking at arseholes’. Ik doe de dingen anders.” Kun je een voorbeeld noemen hoe je de dingen bedrijfstechnisch anders doet? “Ik heb bijvoorbeeld een nieuwe internetsite, en die is echt anders dan die van andere Duitse distributeurs. We hebben heel veel aandacht voor details. We zijn een creatief bedrijf en dat wordt doorgevoerd op de site, verschillende kleuren, grote en kleine icoontjes, andere vormen… Zo hebben we een icoontje gemaakt voor als je een product leuk vindt en het op je wensenlijstje zet, dan krijgt het hartje een pijl, als een connectie tussen jou en het product. Schaf je het product toch niet aan, dan wordt het een gebroken hartje. Een slimme marketingmedewerker merkt zoiets op, dat we op de details letten en dat we ons daarmee onderscheiden. Dat vind ik leuk en daar hou ik me graag samen met Ramon, de Spaanse Erasmus student, mee bezig.” Chaotisch hoofd “Ook van productontwikkeling – out of the box – word ik blij. Ik ben niet technisch opgeleid maar heb er wel oog voor. Zo verzamelen we bijvoorbeeld banners van Europese voetbalkampioenschappen om tassen van te maken. Van de riemen van oude businessclass stoelen van Lufthansa maken we riemen bij een tas. Veiligheidsgordels uit auto’s worden bij ons lanyards of riemen voor tassen. Ook ben ik bezig een bh te ontwerpen die sluit met magneetjes! Omdat ik zo’n chaotisch hoofd heb, heb ik software bedacht met een systeem dat mij controleert. Daarin kan ik precies zien hoeveel voorstellen ik vorig jaar deed en naar welke bedrijven, in welke categorieën, en hoeveel deals daaruit voortvloeiden. Zo kan ik ook zien hoe het met mijn werknemers gaat, en wie bijvoorbeeld beter met banken kan onderhandelen en wie met computerbedrijven. Ik geef m’n leveranciers ook cijfers, op basis van verschillende categorieën, zoals communicatie, levertijden et cetera. Ik hou het allemaal bij. Dus ik mag een beetje gek zijn, maar tegelijkertijd heb ik door dit soort systemen een helder beeld. Dat is dan m’n Duitse kant… Er werken hier wel 50 man en we maken een omzet van 15 miljoen.” Waar wil je met Crimex naartoe groeien, heb je een strategische visie of doe je daar niet aan? “In 2007 waren we op het internet de grootste in deze branche. Daar wil ik weer naartoe. Vooral door het vernieuwen van de website, waar we nog een aantal aspecten aan toe moeten voegen, wil ik weer de grootste worden.” Vrouw en vriendin Wat doe je naast werk nog meer graag? “Ik hou van voetbal, elke maandag spelen we hier ook een potje met het team. Ik heb een tijd lang gegolfd, daar wil ik weer eens aan beginnen. Binnenkort word ik 57, de leeftijd dat mijn vader stierf… Ik wil vooral mensen ontmoeten en plezier maken. Pennen uitdelen is ook echt een hobby van me. Ik heb er zo’n 50.000 weggegeven.” Als je dit niet was geworden, wat dan wel? “Toen ik kind was wilde ik professioneel voetballer worden. Ik had een vriendje wiens vader trainer was. Maar mijn moeder vond het verstandiger als ik me op andere zaken richtte.” Heb je een gezin? “Ik heb drie kinderen. Een tweeling, meisje en jongen, van 25, en een zoon van 37. Ik ben niet meer samen met de moeder van de kinderen maar ik ben nog wel met haar getrouwd. Ik heb al heel lang een andere vriendin waar ik mee samenleef. Ik heb dus een vrouw en een vriendin, en regelmatig gaan we gezamenlijk, ik tussen beiden inzittend, naar een wedstrijd kijken.” Wat drijft je? “Het bedrijf! En de levendigheid binnen het bedrijf. Een leeg kantoor is zo triest… Ik heb ook plannen om het gebouw mooier te maken, groener, bijvoorbeeld door planten te kopen. Wel nep planten trouwens want anders zijn ze binnen de kortste keren dood, dat hebben we eerder uitgeprobeerd!” Kun je je voorstellen dat je iets heel anders gaat doen? “Ik wil met mijn Nederlandse vriend, degene die mij op dat cruciale moment in mijn carrière geld leende, naar Peru gaan. Hij is heel slim en speciaal. Ik wil met hem daar land opkopen en verkopen. Maar ik zal niet met Crimex stoppen. Ik zou er misschien een deel van kunnen verkopen maar ik wil eigen baas blijven. Ik wil niet voor een ander werken.” Ben je nog wel eens bang dat je failliet zal gaan? “Nee. Ik ben verzekerd en ik neem geen risico’s en door bijvoorbeeld dat softwaresysteem heb ik overzicht. Je ziet de clown, maar er zit een brein achter.” 33 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

34 DOOR PETER VAN GESTEL

8 Texet heeft de afgelopen jaren een sterke transformatie doorgemaakt. Onder leiding van een gedreven team zet het bedrijf zich in om niet alleen kwaliteit te leveren, maar ook maatwerk, innovatie en duurzaamheid centraal te stellen. Rick Schurink, commercieel directeur van Texet Workwear, biedt een inkijkje in de bedrijfsstructuur, nieuwe technologieën en marktontwikkelingen die het bedrijf onderscheidend maken. INNOVATIE, KWALITEIT EN DUURZAAMHEID ALS DRIJVENDE KRACHT Decentrale structuur en logistieke kracht Texet maakt deel uit van de Zweedse de New Wave Group, die werkt met een gedecentraliseerde opslag- en leveringsstrategie. In plaats van één groot centraal magazijn, heeft Texet toegang tot meerdere lokale warehouses verspreid over Europa, waaronder vestigingen in Zweden, Italië, Polen en Noorwegen. Hierdoor kunnen klanten snel en efficiënt worden bediend met levertijden variërend van 24 uur binnen België tot maximaal een week vanuit andere Europese landen. “Onze autostore-technologie speelt hier een cruciale rol,” legt Rick uit. “Door onze robots, werken we efficiënter dan ooit. Waar vroeger één medewerker maximaal 250 orderregels per dag kon verwerken, halen we nu tot wel 1.400 lijnen per dag uit één pickpoort.” Dit laat zien hoe Texet technologie inzet om efficiëntie te verhogen en tegelijkertijd foutmarges te minimaliseren. Productontwikkeling en maatwerk Een ander onderscheidend aspect van Texet is de sterke focus op productontwikkeling en maatwerk. Het bedrijf voert meerdere merken: Harvest, Printer, Harvest & Frost, ProJob, cottoVer en Tenson. Voor een groot deel worden de merken vanuit België aangestuurd. Design, compliance, finance en verkoop gebeurt allemaal vanuit het moderne kantoor in Aarschot. Rick vertelt: “daarnaast doen we ook TEXET WORKWEAR: veel custom-made projecten, van kleding voor ambulancediensten in Nederland tot unieke ontwerpen voor grote organisaties als Schiphol.” Texet’s atelier in Polen speelt ook een belangrijke rol. Hier worden kledingstukken aangepast op detailniveau, zoals het vervangen van knopen, het aanbrengen van necktapes in andere kleuren of het borduren van gepersonaliseerde logo’s. “Een kleine aanpassing zoals een rood knoopje kan een kledingstuk al volledig uniek maken. Deze vorm van personalisatie is wat ons onderscheidt van standaard aanbieders.” Duurzaamheid als kernwaarde Duurzaamheid is niet zomaar een modewoord binnen Texet. Het bedrijf heeft concrete stappen gezet om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Denk aan hergebruik van verpakkingsmaterialen en slimme voorraadbeheersystemen die afval minimaliseren. Rick benadrukt: “We kijken constant naar hoe we duurzamer kunnen opereren. Ons autostore-systeem is bijvoorbeeld niet alleen efficiënter, maar ook energiezuiniger.” Daarnaast werkt Texet met hoogwaardige materialen en richt het zich op lange levensduur van de producten. Dit is niet alleen beter voor het milieu, maar biedt ook meerwaarde voor de klant. Maar ook aan de voorkant 35 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

Innovatie, kwaliteit en duurzaamheid als drijvende kracht 9 van het productieproces neemt Texet Workwear de volgende stappen om duurzamer te produceren. Een goed voorbeeld hiervan is de omschakeling van onze volledige Printer Essentials collectie naar preferred materials. In plaats van een nieuwe duurzamere collectie te lanceren kiest Texet Workwear er dus voor om bestaande collecties om te zetten. Uiteraard zijn al hun nieuwe ontwikkelingen zo duurzaam als mogelijk. De totale collectie van Texet Workwear bestaat hierdoor voor ruim 70% uit duurzamere producten. Maar Texet neemt ook verantwoordelijkheid voor wat betreft de ontwikkeling van bijvoorbeeld wetgeving. Zo zit het bedrijf al een paar jaar in een stuurgroep die meedenkt over de in- en uitvoering van UPV (de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid) en is het druk bezig met de implementatie van het digitaal productpaspoort om zodoende volledige transparantie in de keten te bieden aan de eindgebruiker. Technologie en innovatie Een van de meest indrukwekkende aspecten van Texet is de inzet van geavanceerde technologieën. De introductie van een volledig geautomatiseerde autostore en het gebruik van machine learning zorgen voor een ongekende efficiëntie. “De robots in ons magazijn optimaliseren de picking-routes, zodat orders altijd op de meest efficiënte manier worden verwerkt,” legt Rick uit. Maar Texet kijkt verder dan alleen logistiek. Het bedrijf ontwikkelt nieuwe productlijnen, zoals de Printer schoenencollectie en de Harvest Outdoor-lijn, die inspelen op de vraag naar duurzame en veelzijdige kledingstukken. Door al deze nieuwe- en nog komende ontwikkelingen heeft Texet Workwear sinds 1 juni 2024 een 2e bulkmagazijn in Aarschot in gebruik genomen. Hierdoor is het aantal m2 vloeroppervlakte voor bulkopslag met 50% vergroot. “Er is niets zo belangrijk als voorraad. Door de uitbreiding van ons lokale warehouse kunnen we de groei van onze distributeurs blijven faciliteren,” aldus Rick. Samenwerken met distributeurs Voor distributeurs en dealers biedt Texet een scala aan voordelen. Het bedrijf zet sterk in op toegevoegde waarde door een gebruiksvriendelijke online portal aan te bieden. Hier kunnen klanten logo’s uploaden, prijzen berekenen en bestellingen doorvoeren in één gestroomlijnde omgeving. “Voor onze partners betekent dit gemak. Eén aanspreekpunt, één factuur en een naadloze afhandeling van orders,” aldus Rick. Daarnaast werkt Texet samen met distributeurs om nieuwe markten te verkennen en innovatieve oplossingen aan te bieden. “Daar gaan we ver in”, zo stelt Rick. “Zo hebben we bijvoorbeeld een VR-presentatietool ontwikkeld, die we ter beschikking stellen aan distributeurs. In 3-D kunnen eindklanten dan een ‘modeshow’ zien van mensen die in hun werkomgeving lopen met de betreffende werkkleding in hun bedrijfskleuren, compleet met logo.” Markttrends en toekomstperspectief De promotionele textielmarkt verandert in een hoog tempo. Volgens Rick groeit de vraag naar kleine oplages en gepersonaliseerde producten. “Iedereen wil tegenwoordig unieke items, en daar spelen wij op in. Of het nu gaat om een bedrijf met tien medewerkers of een grote organisatie, we bieden oplossingen die passen bij elke behoefte.” Ook ziet Texet kansen in verdere automatisering en uitbreiding van de productiefaciliteiten. “We zijn momenteel bezig met de verdere automatisatie van onze warehouses, wat ons nog efficiënter zal maken. Bovendien zijn we nu aan het proefdraaien met het borduren en bedrukken in ons warehouse hier in België, zodat we niet meer alleen afhankelijk zijn van onze faciliteit in Polen en nog sneller gepersonaliseerde kleding kunnen leveren.” 37 2024 - nummer 8 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5