9 Van promotionele producten wordt steeds meer verwacht. Goedkope, weinig zeggende giveaways zijn niet meer zo populair. De ontvanger wil iets beters en dat biedt kansen voor merkartikelen van hogere kwaliteit. Dat merken zeker de bedrijven die zich richten op loyalty en zakelijke geschenken. RUIM BAAN VOOR DUURZAME EN BETROUWBARE MERKGESCHENKEN Mark Dekker is partner bij loyaliteitsspecialist Loyalty Makers. “Voorheen waren grote volumes tegen kleine stuksprijzen de tendens. Dat is sinds enkele jaren anders”, zegt hij. “Het draait zich steeds meer om naar kleine volumes en het mag ook iets meer kosten. Voorwaarden daarbij zijn dan wel dat producten van goede kwaliteit en ook duurzaam zijn.” Hierin spelen betrouwbare merken een belangrijke rol volgens Dekker, of het nu gaat om branded of non-branded items. “De afnemer wil zeker weten dat het product aan gestelde voorwaarden voldoet. De bedoeling is immers dat de ontvanger een geschenk waardeert en er niet in teleurgesteld raakt.” Merk én personalisatie belangrijk Anne Kampshoff, CMO van cadeauplatform Looff, vertelt dat beslissers van aangesloten bedrijven als harde eis stellen dat producten van hoge kwaliteit zijn en voldoen aan duurzaamheidseisen. De bekende ‘meuk’ wordt daarom door Looff vermeden. Het cadeauaanbod bestaat logischerwijze uit betere en deels ook bekende merken. Kampshoff: “We zien ook dat een deel van de klanten vertrouwt op de bekendste merken om ontvangers positief te verrassen. Als er bijvoorbeeld een keuze wordt gemaakt voor chocolade als geschenk, dan is Tony Chocolonely heel populair.” De keuze voor bepaalde merken hangt DOOR WALLY CARTIGNY ook samen met de mogelijkheden om cadeaus te kunnen personaliseren, zegt Kampshoff. “Dat is een ander aspect waar klanten veel behoefte aan hebben. Een onbekender merk dat goede mogelijkheden biedt voor personalisatie, kan binnen ons platform daardoor best populair worden. En uiteindelijk blijkt ook de prijs een factor die meetelt in de afweging om een cadeau wel of niet te bestellen.” Next generation merken Cadeo biedt duurzame, ‘impactgedreven geschenken’ van mooie merken, vertelt Anthonia Wolleswinkel. “Een mooi merk hoeft niet bij iedereen al bekend te zijn. We kennen allemaal al de standaard cadeautjes met impact die bedrijven aan relaties en klanten geven. Ons doel is om de focus te verleggen naar de kleinere merken met een goed verhaal. Bijvoorbeeld FIK Kaarsen, gemaakt door twee mannen in Apeldoorn of handgemaakte chocolade van Madaq. De merkverhalen delen we op ons platform en dat helpt afnemers en ontvangers om een goede keuze te maken.” Volgens Wolleswinkel gaat het hier om next generation merken die kwaliteit en duurzaamheid hoog in het vaandel dragen, net als de next generation klant. “Zeker mensen die behoren tot Gen Z willen vaak graag positieve maatschappelijke impact maken. Bijvoorbeeld door het werk dat ze doen, maar ook door de geschenken die ze geven vanuit de bedrijven waarin ze werkzaam zijn.” FOTOCREDITS: ROBERT MORSMAN 83 2024 - nummer 6 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5