8 Laila Lemmer werkt al meer dan 13 jaar bij PF Concept, waar ze haar carrière begon als category manager elektronica. Ze launchtte destijds al kleine merken en startups, wat haar later naar de rol van brand director leidde. “Merken waren altijd een rode draad in mijn werk,” vertelt Laila. “Zelfs toen ik met elektronica werkte, lanceerden we al merken voor specifieke doelgroepen. Later kreeg ik te maken met bekende merken als Parker en Waterman, en nu richt ik me volledig op het managen van retailmerken binnen PF Concept.” Deze verschuiving kwam niet zonder reden. Naarmate het aantal merken dat PF Concept vertegenwoordigde groeide, werd het duidelijk dat merken een eigen aanpak en strategie vereisen. Daarom werd enkele jaren geleden besloten een specifieke brand director aan te stellen. Zo kon er niet alleen aandacht worden gegeven aan de producten zelf, maar ook aan hoe merken als geheel gepositioneerd worden in de promotionele markt. Als distributeur of wederverkoper in de promotionele sector heb je ongetwijfeld gemerkt dat merken steeds belangrijker worden. Eén van de bedrijven die deze trend omarmt, is PF Concept. Als toonaangevende leverancier van promotionele producten vertegenwoordigt PF Concept een indrukwekkend aantal A-merken. Laila Lemmer, brand director bij PF Concept, vertelt hoe zij deze merken niet alleen succesvol in de markt zet, maar ook de stijgende vraag naar bekende merken ziet groeien in de promotionele sector. PF CONCEPT EN HET BELANG VAN MERKEN IN DE PROMOTIONELE INDUSTRIE: Het groeiende belang van merken Volgens Laila is de toename in het belang van merken vooral na de COVID-periode versneld. “Mensen zijn op zoek naar zekerheid, en een merk geeft vaak dat gevoel van betrouwbaarheid,” legt ze uit. “Bij het kiezen van een cadeau, zeker wanneer je de ontvanger niet goed kent, geeft een bekend merk de garantie dat je iets kwalitatief goeds geeft. Die gedachtegang is tijdens en na COVID alleen maar sterker geworden.” Daarnaast speelt de nieuwe generatie, zoals de Gen Z, een belangrijke rol in de opkomst van merken. “Jonge mensen hechten veel waarde aan merken, vooral merken die iets zeggen over duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid,” vertelt Laila. “Merken zoals Patagonia zijn hier een goed voorbeeld van. Zelfs als je het merk niet goed kent, weet je waar het voor staat: duurzaamheid, ethiek en kwaliteit.” Laila Lemmer 79 2024 - nummer 6 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5