PROMZ VAK 04-2024

Zo brengt AI je hogerop 9 manieren waarop mensen zelfzorg kunnen toepassen. In dit geval is er trouwens altijd een medicus die de inhoud controleert en waar nodig aanpast. Het resultaat? Een hogere positie in online zoekresultaten.” Tech Eenzelfde aanpak werd gehanteerd bij andere klanten in de techindustrie. Een van de issues waarmee zij - en dat geldt ook voor bedrijven in sommige andere branches - te maken hebben is dat ze relatief complexe onderwerpen voor het voetlicht moeten brengen. De vakmensen achter de schermen beschikken over veel kennis, maar zijn niet per se goede schrijvers. Dat maakt het voor bedrijven soms lastig om complexe materie te vertalen naar aantrekkelijke, behapbare content. Ook hier bood AI de oplossing. “We gebruikten het bij een van onze klanten om de al aanwezige content te optimaliseren en begrijpelijker te maken. Bij een ander bedrijf maakte AI van algemene content de vertaalslag naar reseller-niveau, per regio en target audience. Je kunt bestaande content dus ook tailor-made maken.” Bij de klant van WP SEO AI die alternatieven voor boter op de markt brengt ziet de supporting content er per merk die het voert anders uit. “Bij het ene label richten we ons met de inhoud vooral op de belevingswereld van vaders en moeders die elke dag weer een gezonde en betaalbare maaltijd op tafel moeten zetten. Bij een ander merk van hetzelfde bedrijf ligt de focus vooral op gezondheid en spelen we in op een healthy lifestyle. Met een artikel met tips om gezond oud te worden, bijvoorbeeld. In alle voorbeelden is goede en verrassende content de weg om de doelgroep richting de website te krijgen.” Promotioneel Eenzelfde werkwijze kan eveneens worden toegepast in de branche van promotionele producten, zo blijkt uit het mogelijke stappenplan dat Schwertl schetst. “Ook in dit geval begin je met een zoekwoordenonderzoek. AI stelt daarbij een aantal voor jou relevante basis-zoekwoorden vast. Denk aan termen als ‘gepersonaliseerd T-shirt’, ‘bedrukte waterflessen’ of ‘gepersonaliseerde mokken’. Vervolgens komt AI met ideeën voor supporting content rondom deze keywords. In het voorbeeld van de T-shirts kan dat bijvoorbeeld leiden tot een vraag als ‘Wat zijn de beste materialen voor een gepersonaliseerd T-shirt?’ of ‘Waar moet ik op letten als ik gepersonaliseerde T-shirts aanschaf?’ Naar gelang maken we deze ideeën meer op maat en voegen we nog een aantal andere voor het bedrijf belangrijke keywords toe. Vervolgens maakt AI de content. Denk bijvoorbeeld aan een artikel met de titel ‘Hoe laat ik een gepersonaliseerd T-shirt maken voor een event?’ Met AI kom je verder dan alleen zoekwoord-gedreven marketing.” Praktijkvoorbeeld WP SEO AI verleent ook SEO-diensten aan een Finse vastgoedwebsite. Max Schwertl: “In korte tijd produceerde onze AI 380 nieuwe stukken content voor hen, die ongeveer 3400 klikken per maand aan relevant verkeer hebben opgeleverd. In Google Ads is de gemiddelde CPC (gemiddeld kosten per klik) voor vastgoedzoekwoorden € 3,71 en betaal je in deze zeer competitieve markt €12.000 voor hetzelfde aantal klikken. Als de kosten per klik in een minder concurrerende markt een derde hiervan zouden zijn, dan is het bedrijf alsnog elke maand €4.000 aan advertentiekosten kwijt. Ter vergelijking: de investering in onze software bedraagt €1.000 per maand, inclusief de door ons eerder gecreëerde doorlopende content, evenals de nieuwe content die wij elke maand creëren.” GRAPHIC: WP SEO AI. 65 2024 - nummer 6 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5