PROMZ VAK 04-2024

8 Grootste winst aan deze werkwijze op basis van AI is tijdsbesparing, meent Schwertl. Veel handelingen die nu nog handmatig worden verricht kunnen worden opgepakt door AI. Dat varieert in dit werkveld van het vinden van geschikte keywords tot aan ideeëncreatie en dus het schrijven van (het begin van) een tekst. “Zo blijft er tijd over voor andere zaken, zoals de aanpak van meer strategische vraagstukken. Uiteindelijk leidt het besparen van tijd ook tot een kostenreductie. Dat horen wij ook van onze klanten.” Traffic trekken Inmiddels hielp WP SEO AI verschillende bedrijven met SEO-diensten op basis van AI. Hierbij gaat het om zoekwoordenanalyse en contentcreatie- en optimalisatie, maar ook om functies als geautomatiseerd posten en concurrentietracking waarbij prestaties van de concurrentie in beeld worden gebracht. Hoewel dat niet het enige is, zoals Schwertl opmerkt. Wat er buiten de bedrijfswebsite gebeurt is net zozeer van belang: “Ook je aanwezigheid op social media, forums en reviewpagina’s moet op orde zijn. En hetzelfde geldt voor het technische gedeelte zoals de website. Voor een goede zichtbaarheid en het trekken van traffic moet de site eveneens goed presteren en bijvoorbeeld snel genoeg laden. Het hele proces gaat verder dan het leveren van een oplossing. We delen onze kennis en willen mensen iets leren. Optimaal gebruik van AI is nu eenmaal ook een kwestie van pionieren.” Complex wordt simpel De toepassing van AI in de dagelijkse processen staat bij een groep bedrijven dan ook nog in de kinderschoenen. Hoewel de meerderheid van de marketeers volgens Schwertl al met AI werkt, bevindt dat gebruik zich vaak op beginnersniveau. Het ontbreekt naar zijn zeggen aan een structurele aanpak terwijl er zoveel meer is te halen uit AI. Inmiddels heeft WP SEO AI daarmee verschillende bedrijven op weg geholpen. Hij vervolgt: “Een ervan is een bedrijf in medical consulting, dat zo zijn eigen uitdagingen met zich meebracht. Het werkveld van deze klant is erg competitief. Ook wordt content over medische onderwerpen – ook wel YMYL-topics genoemd – door zoekmachines anders beoordeeld dan ‘gewone’ content. Begrijpelijk, het gaat om gezondheid. Het maakt het alleen wel een stuk lastiger om een hoge uitkomst te behalen in de online zoekresultaten. Toch is het ons gelukt. Met behulp van AI hebben we goede en unieke supporting content kunnen brengen over gerelateerde onderwerpen zoals symptomen, ziekten en dat autobedrijven 1100 euro moeten betalen om 100 bezoekers naar hun website te trekken. Gelukkig zijn er ook andere manieren om traffic te genereren. AI helpt daarbij.” Gebruik de bubbel De werkwijze die het bedrijf waarvoor Schwertl werkt hanteert is voor een deel gebaseerd op het omzeilen van (kostbare) keywords. Het gebruikt AI voor zoekwoordanalyse en voor het maken van content over zaken waarin de doelgroep nog meer in geïnteresseerd kan zijn. Deze supporting content wordt om de keywords heen gebouwd. Schwertl licht het als volgt toe: “Met behulp van AI verplaatsen we ons in de wereld van diegene die op internet zoekt, in zijn bubbel. AI onderzoekt welke keywords hij nog meer geneigd is te gebruiken en kan content produceren met onderwerpen die aan de zoekterm gelieerd zijn. In het eerdere autovoorbeeld kun je bijvoorbeeld denken aan een tekst met tips hoe je een goedkope autoverzekering vindt. Of aan een informatief stuk over de RDW-keuring. Hoe beter de content, hoe beter de kansen. Een goed artikel kan iemand doen doorklikken naar je andere content. Als die content vragen van de lezer snel, makkelijk en op unieke wijze beantwoordt, dan kweekt dat vertrouwen en wel zodanig, dat een potentiële klant de link legt met het feit dat jij dit product ook aanbiedt en denkt: ‘Hé, dat kan ik natuurlijk ook hier kopen’.” Kansen van AI Bezoekers komen dus via een omweg terecht op de website. IJzersterke content is zogezegd een regelrechte must. Volgens Schwertl heeft het diverse voordelen om ook hiervoor AI in te zetten. Het verhoogt de kwaliteit en creativiteit, zo meent hij. AI-tools hebben verschillende eigenschappen. Ze beschikken over een geheugen als een olifant en hebben direct toegang tot gigantische hoeveelheden data. AI is met de juiste zoekvraag in staat om in zeer korte tijd met veel verschillende opties, combinaties en oplossingen te komen voor content. Oplossingen, waar het menselijk brein soms nog helemaal niet aan heeft gedacht. “Dat levert soms verrassende content op. Let wel: het gaat om co-creatie. Met AI kan veel, maar het nabootsen van de persoonlijke ervaring hoort daar niet bij. Daarom raden wij onze klanten altijd aan om de content te reviewen en er een eigen touch aan te geven. Door het toevoegen van een afbeelding bijvoorbeeld, of quotes die zorgen voor eigenheid.” 63 2024 - nummer 6 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5