9 Iris studeert accountancy aan de Hogeschool van Rotterdam en volgt een master op Nyenrode. Ze start bij een klein kantoor en maakt al snel de switch naar Mazars, één van de grotere spelers in de accountancy en bedrijfsadvies. Mazars heeft veel grote bedrijven als klant. ‘’Als je in de accountancy werkt, heb je een controlerende functie. In de praktijk vond ik dat lastig. Je deelt rode kaarten uit, je hebt nou eenmaal te maken met wet-en regelgeving.’’ “Ik hopte van hot naar her,” vertelt ze. “Dat begon te knagen. Ik miste het samenwerken aan een groter doel. Ik wilde van betekenis zijn. Toen ik wat langer bij een bedrijf aan een dossier kon werken, merkte ik dat dit veel beter bij mij paste. Ineens kon ik zien hoe je een bedrijf kon helpen door de processen beter in te richten. Ik leerde aan welke knoppen je kon draaien om een bedrijf financieel gezond te maken en zag hoe ik waarde kon toevoegen. En daar werd ik pas echt blij van.” Dat vond ze bij Zustaina. De ambitieuze en sportieve Rotterdamse houdt van krachttraining, probeert ieder jaar een mooie reis te maken en gaat graag naar festivals. Bij Zustaina is Iris verantwoordelijk voor Inkoop en Finance. “Of het nou gaat om producten inkopen en leveranciers beoordelen, de kwaliteitseisen van B Corp, een sollicitatiegesprek voeren of het aansturen van de sociale werkplaats. Daar bovenop is ze vorige week begonnen met de opleiding Corporate Social Responsibility aan de Erasmus Universiteit. Hier leert ze hoe bedrijven verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de maatschappelijke, economische en ecologische impact van hun activiteiten. “Dit wil ik uiteindelijk toepassen in ons loyaliteitsprogramma van Zustaina. We willen bedrijven helpen op een leuke manier gedragsverandering te stimuleren bij medewerkers.’’ Als ik vraag naar het toekomstperspectief van Zustaina rollen de cijfers met een grote glimlach uit haar mond. ‘’Het doel is om in 2030 in één miljoen huishoudens te hebben geïnspireerd om vaker te kiezen voor duurzaam. Dan hebben we een jaaromzet van 10 miljoen euro en zijn we een impactvolle speler in de markt. Dit betekent een jaarlijkse stijging van 150%, en dat gaat ons zeker lukken!’’ Zelden kom ik iemand tegen die zo begint te stralen als het gaat over cijfers en (zakelijk) groeien. Wat is je favoriete product? ‘’De Holy granola, gewoon omdat ze zo duidelijk zijn in wat voor producten ze gebruiken. Helder naar de consument niet te veel poespas, dat maakt het zo fijn.’’ Waar kijk je naar uit? ‘’Op korte termijn kijk ik uit naar het nieuwe pand waar we volgende week naartoe gaan. Maar ook naar de groei van het bedrijf, meer collega’s en de uitrol van ons loyaliteitsprogramma: Zustaina Benefit. Door mijn opleiding kan ik bedrijven nog beter gaan begeleiden bij het inspireren van hun medewerkers.” Waar in je werk krijg je energie van? ‘’Dat elke dag anders is. Dat ik iedere dag weer een beetje meer structuur kan aanbrengen in de chaos van de startup. Dat ik iets kan toevoegen aan de aarde en de maatschappij. En natuurlijk gewoon lekker samenwerken met mijn collega’s. 61 2024 - nummer 6 - promzvak.nl ’We willen bedrijven helpen op een leuke manier gedragsverandering te stimuleren bij medewerkers.’’
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5