De laatste tijd wordt veel over ‘inclusiviteit’ gesproken. Daarmee wordt bedoeld dat teksten en andere vormen van communicatie voor iedereen binnen de doelgroep toegankelijk moeten zijn, ongeacht zaken als laaggeletterdheid en fysieke ongemakken zoals slecht zien. Onderzoeken geven aan dat er bijvoorbeeld in Nederland enkele miljoenen mensen zijn die niet zo goed uit de voeten kunnen met gedrukte teksten in het Nederlands. De overheid probeert te stimuleren dat overheidsinstanties zelf, maar ook bedrijven en instellingen zoveel mogelijk rekening houden met het gegeven dat er veel mensen zijn die moeite hebben met de communicatie voor bijvoorbeeld producten of diensten. Eén van de organisaties die deze handschoen opgenomen heeft is NOS, die sinds enige tijd dagelijks om 17.00 uur het ‘Journaal in Makkelijke Taal’ uitzendt. Ook de websites van de overheid bieden vrijwel altijd de mogelijkheid om je de tekst voor te laten lezen. Moet inclusiviteit ook een rol spelen in de branche van promotionele producten? Je zou kunnen zeggen dat de communicatie met de consument een verantwoordelijkheid van de opdrachtgever is. Maar in het contact tussen distributeur en opdrachtgever valt ook nog het nodige te verbeteren. Zo zien we dat distributeurs niet altijd op de meest simpele wijze de voor- en nadelen van de door hun aangeboden premiums uitleggen. Als je dan een mailing naar je (potentiële) klanten stuurt loop je toch het risico dat een deel van de ontvangers deze niet leest, vanwege de ingewikkelde bewoordingen waarmee een distributeur zijn producten aanprijst. Ook op een ander vlak valt wel wat te verbeteren. Bijvoorbeeld bij elektronische producten: daar zit vaak een gebruiksaanwijzing bij, maar het lijkt er op dat de fabrikanten een wedstrijd houden wie de kleinste en minst leesbare gebruiksaanwijzing kan leveren. De teksten zelf lijken vaak met een slechte vertaalmachine uit het Chinees vertaald te zijn. Distributeurs zouden ervoor moeten zorgen dat de gebruiksaanwijzingen bij de door hen geleverde producten in alle opzichten duidelijk en leesbaar zijn. Immers, als een gebruiksaanwijzing voor een doorsnee consument al niet duidelijk is, hoe zal het dan ervaren worden door iemand die laaggeletterd is? Hoe pak je dit aan? Het meest simpele advies is om je communicatie als distributeur te laten beoordelen door iemand anders binnen de organisatie die de tekst zelf niet geschreven heeft. Begrijpt deze alle onderdelen van de tekst? Waar zijn nog verduidelijkingen nodig? Als dat doorgevoerd wordt ben je alvast een stap verder en het zou je uiteindelijk ook nog meer kunnen opleveren: hoe meer mensen een mailing lezen of je website bekijken, hoe groter de opbrengst zal zijn. En dat zonder meerkosten. INCLUSIVITEIT: OOK VOOR DE PROMOTIONELE PRODUCTEN BRANCHE? COLUMN DOOR ED VAN EUNEN 9 55 2024 - nummer 6 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5