9 vraag met ‘winterse prijzen’. We vragen ons overigens af of ‘jouw favoriete topping op LU Minicrackers’ nou zo’n winters karakter heeft, maar het doet niets af aan het feit dat het woord ‘winter’ in de communicatie nogal opvalt als je actie in januari gehouden wordt. Opvallend is dat we ondanks veel zoeken geen herfstgerelateerde acties tegenkwamen, en ook het voorjaar komt er bekaaid af als actie-inhaker. Kennelijk kan de consument (en misschien meer nog de marketeer) zich wat minder voorstellen bij begrippen als ‘lente’ en ‘herfst’. Al zou de lente toch moeten doen denken aan nieuw leven terwijl de herfst de opmaat is voor een gezellige december feestmaand. Maar in het algemeen doen retailers en fabrikanten er weinig mee, terwijl er genoeg give-aways te bedenken zijn die met de lente of herfst te maken hebben. Zomer In de zomer daarentegen gaan retailers en fabrikanten los, ook in de afgelopen zomers: Dit jaar gaf Zwitsal bijvoorbeeld een ‘UPF50 zonnehoedje’ weg bij aankoop van € 11,99. En vorig jaar zagen we wat meer zomerse kansacties: ‘Maak kans op een Corona SUP Board’, of ‘Maak kans op een hipperdepimpe caravan voor die veel te gekke zomer’ die je kunt winnen bij toiletartikelen van Unilever. En natuurlijk duiken bij zomeracties de barbecues uit alle hoeken en gaten op, zoals in de afgelopen jaren bij Nivea Sun, Leffe, Remia en Amstel. Het gaat dan ook om producten die meer aan de zomer dan aan de winter doen denken: een koel biertje, een barbecuesausje en zonnebrand. Toch vraag je je af of er naast al die barbecues niks anders te bedenken is voor de zomer. Bijvoorbeeld fietsen, opblaasbootjes, zonnebrillen, koffers en andere zaken die je naar de zomer doen verlangen. Timing soms lastig Bij sommige seizoensgebonden promoties heb je wel met een timingsprobleem te maken. Als je bloembollen weggeeft denk je aan de lente, maar de bollen moeten al in het najaar de grond in. En als je via een prijsvraag een skivakantie weggeeft moet je dat natuurlijk al ruim vóór het winterseizoen doen. Dat soort lastige puntjes laten zich met de juiste tekst en toelichting overigens makkelijk oplossen. Het inhaken op seizoenen is natuurlijk niet iets nieuws. Vele jaren geleden scoorde de NS al met haar Tienertoer kaarten, een kortlopend zomer-treinabonnement voor jongeren waarmee ze door heel Nederland en later zelfs door heel Europa konden reizen. De oorspronkelijke Tienertour bestaat niet meer, maar we zien nu als nieuwste loot aan de seizoenenstam de vele festivals die in de zomer worden gehouden. Daar kun je kaartjes voor winnen of sparen. Al met al, als je een inhaker voor je promotionele inhaker zoekt is de keuze voor een seizoensgebonden actie zo slecht nog niet. Je hebt in ieder geval het voordeel dat je geen rechten hoeft te betalen, zoals bij acties die bijvoorbeeld rondom de Olympische Spelen worden gehouden. De lente, zomer, herfst en winter zijn publiek bezit en dus van ons allemaal. 53 2024 - nummer 6 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5