PROMZ VAK 04-2024

52 Nu zijn er aan veel inhaakmogelijkheden bepaalde risico’s gekoppeld. Je kunt inhaken op het WK Voetbal, maar het risico bestaat dat Oranje er al na de eerste ronde uit ligt. Je kunt ook inhaken op de kerst, maar dan zul je ontdekken dat tientallen andere adverteerders dat ook doen. En je kunt ook inhaken op een bepaald nieuw televisieprogramma, maar dan loop je weer het risico dat het programma niet aanslaat en nauwelijks kijkdichtheid weet te realiseren. Vier seizoenen Eén van de meest betrouwbare inhakers zijn de vier seizoenen. Elk jaar is het winter. Daarop volgt onlosmakelijk de lente. En elk jaar wordt het zomer en na die zomer komt dan weer de herfst. Seizoenen bieden bovendien het voordeel dat ze drie maanden duren, en dat geeft je de rust en ruimte om, als je inhaakt op de seizoenen, een promotionele actie haar werk te laten doen. Bij veel promotionele acties worden inhakers gezocht, of het nu om een voetbalkampioenschap gaat, de Paasperiode of de Elfstedentocht (als die ooit nog gereden wordt). Door op dit soort gebeurtenissen in te haken verzeker je je van extra aandacht van de zijde van de retailer en de consument. Zo is althans de gedachte. SEIZOENEN ALS PROMOTIONELE ANKERS Er zijn natuurlijk ook risico’s: een winter kan te zacht zijn zonder dat er een vlokje sneeuw of een centimeter ijs is geweest. Een zomer kan helemaal verregenen met ondergelopen campings tot gevolg, en op zo’n moment wil je niet dat je merk geassocieerd wordt met dat soort ellende. Maar in het algemeen geldt dat seizoenen toch redelijk voorspelbare en overzichtelijke gebeurtenissen zijn. En of het nu wel of niet sneeuwt, bij ‘winter’ stellen we ons toch een koud en winters landschap voor en bij het woord ‘zomer’ denken we aan zon en stranden, al is het nog zo nat of koud. Winter In de praktijk zien we dan ook dat adverteerders heel regelmatig voor die seizoensinsteek kiezen. Te beginnen met de winter: Van wintermerk bij uitstek Unox zagen we een Efteling-actie met een speciale Unox-dag in de Winter Efteling. Van LU zagen we de afgelopen winter een prijsDOOR ED VAN EUNEN

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5