PROMZ VAK 04-2024

9 De vele gezichten van vertegenwoordiging voor de toekomst op het gebied van jongerenpromotie en jonge mensen motiveren voor de industrie. Verder werken we hard aan de ontwikkeling van een gezamenlijk digitaliseringsplatform voor de EAC-leden, waar we alle relevante informatie centraal kunnen beheren en sturen.” De deelnemende verenigingen zijn zeer zelfverzekerd en toegewijd. “Het is van grote waarde om gecentraliseerde mogelijkheden te hebben om ervaringen te delen met onze Europese partners en om uit eerste hand te horen wat de uitdagingen van elk land zijn en hoe ze deze aanpakken,” zei Goodman, en Van Veelen stemde in: “Wij zijn sterke supporters van de EAC en durven te zeggen dat we pioniers waren. Door op Europees niveau te lobbyen en belangrijke kwesties gezamenlijk aan te pakken, kan er werk worden bespaard en kunnen we de positie van de industrie op de internationale kaart benadrukken. De uitdaging is om door te zetten en ervoor te zorgen dat iedereen op één lijn blijft. Als we ons richten op het gedeelde doel om het beroep vooruit te helpen, zal dit werken – daar ben ik echt van overtuigd.” Decentrale structuur De EAC onderscheidt zich van zijn voorganger op één beslissend punt: zijn decentrale structuur. Een Europese koepelvereniging, de eppa (european promotional products association), heeft jarenlang bestaan, maar is uiteindelijk opgehouden te functioneren. “In het verleden zaten niet alleen verenigingen, maar ook individuele leveranciers – de zogenaamde Steering Committee – aan tafel bij eppa, wat leidde tot belangenconflicten,” meldde Heidbuchel. “Terwijl nu alleen de vertegenwoordigers van de verenigingen aan boord zijn, die allemaal op één lijn zitten. Bovendien wordt de EAC gefinancierd door de nationale verenigingen, en wat ook erg belangrijk is, is dat de taskforces binnen de individuele organisaties zijn gevormd, waar het eigenlijke werk wordt gedaan. In tegenstelling tot in de dagen van eppa, waar veel geld naar de koepelvereniging ging, die vervolgens alle projecten zelfstandig uitvoerde, is er nu een gedecentraliseerd model, waarbij de EAC zelf een coördinerende en ondersteunende rol op zich neemt.” “De EAC is puur een koepelvereniging van de verenigingen en zal niet worden beïnvloed door individuele economische belangen, zoals het geval was bij eppa, wat uiteindelijk leidde tot de ontbinding ervan,” voegde Jansen toe, die ervan overtuigd is: “De Europese promotieartikelenindustrie heeft een Europese koepelvereniging nodig om de regelgevende interventies van de EU in het bedrijfsleven in een vroeg stadium te herkennen en mogelijk ook te beïnvloeden. Onze industrie wordt bij veel onderwerpen zelden genoemd, maar wordt er wel vaak door getroffen!” Betrokkenheid en integriteit Uiteraard zal de EAC ook voor de uitdaging staan om veel verschillende meningen en verwachtingen te verenigen. “Het balanceren van de uiteenlopende belangen van leden uit verschillende landen en bedrijfsmodellen zal een belangrijke uitdaging zijn. Ook kan het moeilijk zijn om de complexe en gevarieerde regelgevingsomgevingen in de Europese landen te navigeren,” volgens Anthonissen en Claeys. “Zorgen dat de EAC de nodige middelen heeft om haar leden effectief te ondersteunen en voor hun belangen op te komen, zal daarom cruciaal zijn.” Een definitief model over hoe de EAC en de activiteiten van de individuele taskforces gefinancierd moeten worden, is nog niet vastgesteld volgens Baumgaertner: “In de eerste fase zal elk lidland een lage maandelijkse bijdrage van 200 euro betalen om de oprichtingskosten van de vereniging te dekken, enz. Zodra we hebben vastgesteld welke daadwerkelijke kosten goed, solide lobbywerk met zich meebrengt, zullen we onderzoeken hoe we die kosten kunnen dekken.” Solide financiering zal beslissend zijn voor het succes van de EAC. Echter, de betrokkenheid van haar leden is minstens even belangrijk – zowel op bestuursniveau als op lidniveau. Hier geldt hetzelfde voor de Europese samenwerking als voor haar lidverenigingen. “De uitdaging voor alle brancheverenigingen,” zoals Goodman opmerkte, “is om relevantie te bereiken en te behouden binnen de industrie, zodat leden de waarde van hun lidmaatschap inzien.” Hier speelt de integriteit van de besturen en de directeuren ook een belangrijke rol. Uiteindelijk worden de leden zelf opgeroepen om actief deel te nemen – en niet weg te lopen in desinteresse als hun vereniging hen teleurstelt. Want dergelijke onverschilligheid is uiterst gevaarlijk voor de industrie. 51 2024 - nummer 6 - promzvak.nl "Door op Europees niveau te lobbyen kan er werk worden bespaard en kunnen we de positie van de industrie op de internationale kaart benadrukken."

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5