8 De vele gezichten van vertegenwoordiging De BPMA organiseert daarentegen de Merchandise World, die twee keer per jaar plaatsvindt, in samenwerking met de industrie-dienstverlener Sourcing City: "Wij zijn een zeer klein team. We hebben niet de capaciteit om alles zelf te organiseren en Sourcing City is een gewaardeerde partner gebleken," legde Goodman uit. "We voelen dat we heel goed samenwerken en dat de samenwerking een echt eersteklas ervaring oplevert." Estellés-Zanón prees ook hun samenwerking met het in Madrid gevestigde beursbedrijf Ifema, die 'altijd uitzonderlijk goed is geweest'. "Onze samenwerking met de beursdirecteur Julia Gonzáles en haar team is zeer nauw, met regelmatige vergaderingen om alles wat betrekking heeft op ontwikkeling van PMG Promogift - en de uitbreiding van de beurs naar nieuwe verwante sectoren - te bespreken." Europabrede samenwerking Hoewel de organisatie van branchebeurzen voornamelijk op nationaal niveau plaatsvindt, zijn er veel thema’s en uitdagingen waar de promotieartikelenindustrie zich door heel Europa mee moet bezighouden. In een markt die zo verbonden is door internationale handel en zakelijke relaties zoals de tactiele reclamemarkt, is het vanzelfsprekend dat de individuele verenigingen waar mogelijk met elkaar samenwerken. “Europese verenigingen kunnen veel van elkaar leren, zoals het delen van best practices op het gebied van regelgeving, opleiding en duurzaamheid, samenwerken aan gezamenlijke projecten om de stem van de industrie op Europees niveau te versterken en het uitwisselen van gegevens en marktonderzoeken om een vollediger en nauwkeuriger beeld van de sector op het hele continent te krijgen,” zei Villéger. Van Veelen voegde toe: “Vaak zie je dat we in verschillende landen het wiel opnieuw uitvinden. Dat is erg inefficiënt. We hebben er allemaal baat bij om vaker bijeen te komen, samen te werken en ervaringen te delen.” Dit waren de denkpatronen die ertoe leidden dat iets meer dan een dozijn vertegenwoordigers van Europese verenigingen vorig jaar een nieuwe pan-Europese industrievertegenwoordiging oprichtten: de EAC (European Associations Cooperation). Het doel van de EAC is om samenwerking door heel Europa te bevorderen, de inspanningen van de individuele verenigingen efficiënter te coördineren en zo meer slagkracht te krijgen, bijvoorbeeld op het gebied van lobbywerk in Brussel. De Europese landen die momenteel binnen de EAC zijn vertegenwoordigd, zijn onder andere België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Zweden, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. De PSI en de PPAI zijn samenwerkingspartners van de EAC, hoewel ze geen gewone leden van de vereniging zijn, ondersteunen ze de organisatie met middelen en knowhow. Het hoofdkantoor van de EAC komt in Brussel en krijgt de juridische vorm van een AISBL (Association Internationale Sans But Lucratif/Internationale Niet-Winstgevende Organisatie). De vereniging zal binnenkort officieel worden opgericht. Ulrik Heidbuchel, Managing Director van Premium Partners en bestuurslid van BAPP, merkte op: “Een AISBL biedt de leden de grootst mogelijke flexibiliteit en houdt rekening met de complexe structuren van de individuele verenigingen.” De EAC krijgt een uitvoerend bestuur, een operationeel team en een raad van toezicht. Steven Baumgaertner, CEO van cyber-Wear, neemt de functie van voorzitter op zich. “De EAC zal worden gelegitimeerd als een Europese koepelvereniging gevestigd in Brussel,” legde Baumgaertner uit. “Alle deelnemende landen of verenigingen hebben hier unaniem en schriftelijk mee ingestemd. We zijn van plan om individuele taskforces in te stellen, die elk door een lidland worden geleid, om de kernthema's van onze samenwerking aan te pakken. We hopen meer impact te bereiken door een gerichte aanpak, in plaats van dat iedereen tegelijkertijd aan alle belangrijke kernthema's werkt.” Taskforces De thema's die de taskforces zullen behandelen, omvatten onder andere internationaal lobbywerk, dat door de BAPP wordt geleid. “België is hier zeer actief en lobbywerk wordt in Brussel gedaan, dus het was vanzelfsprekend dat wij de leiding over de taskforce voor lobbywerk op ons namen,” verklaarde Heidbuchel. “We zullen hier nauw samenwerken met de PSI. Er is geen reden om afzonderlijk te handelen.” Andere actieterreinen zijn duurzaamheid, opleiding en digitalisering, zoals Baumgaertner uitlegde: “Met Kjell Harbom hebben we een echte expert aan het hoofd van de taskforce duurzaamheid. We willen nauw samenwerken met de PSI op het gebied van naleving en samen synergiën benutten. Er zijn ook plannen om samen te werken aan de PSI Sustainability Awards. We willen de industrie klaarstomen 49 2024 - nummer 6 - promzvak.nl "Leveranciers en distributeurs kunnen verschillende opvat- tingen hebben over prijsstructuren of duurzaamheidsnormen. Hoewel iedereen het eens is over het belang van MVO, kunnen de benaderingen om dit te bereiken variëren."
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5