8 De vele gezichten van vertegenwoordiging verenigingen in stand houden met hun jaarlijkse contributies. De financieringsmodellen verschillen sterk in Europa: Bijvoorbeeld, alle leden van de GWW betalen dezelfde contributie van 1.000 euro, terwijl aimfap zijn leden 360 euro in rekening brengt. Andere verenigingen, waaronder BAPP, BPMA, 2fpco en PPP, hanteren een contributiesysteem dat varieert naar de grootte van het lidbedrijf. “Onze contributiestructuur is getrapt en hangt af van de omvang en omzet van het bedrijf,” legde van Veelen uit. “Het varieert van 600 tot 2.500 euro per jaar.“ In alle gevallen geldt: Veel activiteiten van de vereniging, met name lobbywerk, kosten veel geld, dus extra inkomstenbronnen buiten de lidmaatschapsbijdragen zijn altijd welkom. Samenkomen Beurzen zijn een gevestigde financieringsbron. Voor bijna alle organisaties spelen evenementen een belangrijke rol in het verenigingsleven. Voor aimfap bijvoorbeeld is de PMG Promogift, die zij in samenwerking met Fyvar en Ifema Madrid organiseert, een belangrijk evenement. Zoals Estellés-Zanón meldde: “Sinds het einde van de Spaanse promotiebeurs, Expo Reclam, zagen we de noodzaak om door te gaan met een nieuw beursproject. Onze sector is heel uniek en het is niet gemakkelijk om de rol van de leverancier, de distributeur en de eindklant te onderscheiden. Dus onze taak was om ervoor te zorgen dat de aanwezige bedrijven uitsluitend distributeurs waren, terwijl we hielpen bij het definiëren van een beursmodel dat op lange termijn duurzaam zou zijn en alle bedrijven ten goede zou komen, ongeacht hun omvang.” "Promotionele merchandise is een tastbaar product," verklaarde Goodman, wiens vereniging twee keer per jaar Merchandise World organiseert in samenwerking met Sourcing City. "Wij vinden het essentieel dat er een mogelijkheid bestaat voor onze industrie om samen te komen en te interageren met onze producten. Daarnaast zijn wij fundamenteel een zeer menselijke en vriendelijke industrie, dus de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten, te netwerken en betrokken te zijn bij elkaar is belangrijk." Voor Goodman is het feit dat de BPMA betrokken is bij de beurs een doorslaggevende factor, omdat het "een gevoel van vlaggenschip en geloofwaardigheid voor de industrie creëert, in tegenstelling tot een beurs van een derde partij waar de motivatie waarschijnlijk puur commercieel is." BAPP organiseert al meer dan 20 jaar haar eigen vakbeurs, die vandaag de dag de Networking Gift Show heet. De beurs brengt leveranciers uit België en Europa samen met de Belgische promotieartikelenhandel. Het eendaagse evenement, dat jaarlijks aan het einde van de zomer plaatsvindt, vervult verschillende functies voor de vereniging, maar is ook een belangrijke bron van inkomsten: "Het organiseren van een beurs verhoogt de zichtbaarheid en reputatie van BAPP binnen de industrie. Bovendien versterkt BAPP door het organiseren van haar eigen beurs het gemeenschapsgevoel onder haar leden. Een beurs stelt BAPP in staat om directe feedback te verzamelen en waardevolle inzichten te verkrijgen in de behoeften en trends van de markt. Door deelname en tentoonstelling aan normen te verbinden, bevordert BAPP best practices in de industrie. De vakbeurs kan ook dienen als een bron van inkomsten voor BAPP. Fondsen die tijdens het evenement worden gegenereerd, kunnen worden geïnvesteerd in ledenservices, opleidingsprogramma's en belangenbehartigingsinitiatieven, waardoor de waarde van de vereniging voor haar leden verder wordt vergroot." Vereniging of organisator? In Duitsland organiseert en financiert de GWW maar liefst drie vakbeurzen zelfstandig: De Trend, die twee keer per jaar wordt gehouden – een keer in de herfst en een keer in de lente – en de Newsweek, die als roadshow is opgezet en in de eerste maanden van het jaar op diverse locaties in Duitsland wordt gehouden. Terwijl alleen distributeurs van promotieartikelen de Trend mogen bijwonen, richt de Newsweek zich op eindgebruikers, die door de deelnemende distributeurs van promotieartikelen worden uitgenodigd. Het feit dat de GWW al haar beurzen zelf organiseert, is geleidelijk gebeurd in de loop der tijd, merkte Jansen op. "De continuïteit op het kantoor van de vereniging heeft geleid tot een uitgebreide knowhow die helpt om de nieuwe edities jaar na jaar goed en met veel routine te organiseren. We onderhouden een nauwe uitwisseling met onze leden, kennen hun wensen en behoeften, wat ons in staat stelt om zeer efficiënt samen te werken." 45 2024 - nummer 6 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5