8 De vele gezichten van vertegenwoordiging Omgaan met regels en regelgeving In Duitsland, de grootste individuele markt in Europa – er wordt hier jaarlijks meer dan 3,3 miljard euro geïnvesteerd in tactiele reclame – vertegenwoordigt de GWW (Gesamtverband der Werbeartikel-Wirtschaft e.V.) de promotieartikelenindustrie. De vereniging heeft 450 leden. De voorzitter, Frank Jansen, beschrijft de belangrijkste taken van de vereniging als volgt: “Als vertegenwoordigers van de belangen van de promotieartikelenindustrie is de Duitse vereniging verantwoordelijk voor het realiseren van betere randvoorwaarden en een hogere acceptatie van onze vorm van reclame. Alle soorten en maten bedrijven zijn vertegenwoordigd binnen de vereniging, wat betekent dat we een goed idee hebben van de behoeften en eisen van de marktdeelnemers. De vereniging bundelt deze krachten om de economische, politieke en belastinggerelateerde vereisten voor de industrie in Duitsland en Europa positief te beïnvloeden. Bovendien is de GWW een dienstverlener voor haar leden, die onder andere eerste juridische adviezen biedt, webinars over verschillende thema’s organiseert en wijst op veranderingen in juridische normen.” In de vorm van de BAPP (Belgian Association of Promotional Products), die in 2000 werd opgericht, beschikt België, een kleine markt in vergelijking met Duitsland, toch over een bruisende en toegewijde vereniging die veel ervaring heeft met het vertegenwoordigen van de belangen van de industrie in overheidskringen. “Een van de belangrijkste activiteiten van BAPP is het helpen van leden om hun weg te vinden in de complexe regelgeving,” verklaarden de twee voorzitters, Bert Anthonissen en Olivier Claeys. “De inspanningen van de vereniging op het gebied van belangenbehartiging en vertegenwoordiging zorgen ervoor dat de belangen van de promotieartikelensector worden meegenomen in wetgevings- en regelgevingsbeslissingen. Deze activiteit is bijzonder belangrijk omdat het leden beschermt tegen mogelijke juridische valkuilen en ervoor zorgt dat hun stem wordt gehoord bij beleidsvorming.” Waar de BAPP twee voorzitters heeft om zowel het Nederlandstalige Vlaanderen als het Franstalige Wallonië te vertegenwoordigen, bestaan er op het Iberisch schiereiland twee eigen verenigingen: De aimfap, die leveranciers uit Spanje en Portugal vertegenwoordigt, en het eveneens Spaans/Portugese Fyvar, waarvan de leden bestaan uit distributeurs en printserviceproviders. De voorzitter van aimfap, Emilio Estellés-Zanón, ziet dit niet als een nadeel: “We werken al ongeveer acht jaar intensief samen met Fyvar. De voorzitter, Gabriel Moëse, heeft altijd laten zien dat hij in staat is om samen te werken met aimfap. Beide verenigingen zijn toegewijd om elkaar te begrijpen en waarschijnlijk op de een of andere manier in de toekomst samen te werken. We werken samen aan roadshows, aan de strategie van de vakbeurs Promogift, en we onderhandelen ook samen met C!print over de groei van beide beurzen in 2025.” De kunst van het compromis Of het nu gaat om samenwerking met andere branchevertegenwoordigers of de samenwerking onder de leden: De vele belangen van verschillende marktspelers moeten in overweging worden genomen, beslissingen moeten worden genomen en compromissen moeten worden gevonden. “In onze vereniging hebben we grote bedrijven die naast kleine bedrijven bestaan, die verschillende belangen hebben,” zei Estellés-Zanón. “Een van de belangrijkste punten is het nemen van beslissingen die de grote bedrijven kunnen dienen en tegelijkertijd de kleintjes niet schaden.” Dat dat niet altijd zonder discussies en meningsverschillen gebeurt, spreekt voor zich. Villéger: “Divergenties kunnen vooral ontstaan over prijs- en margekwesties – leveranciers en distributeurs kunnen verschillende opvattingen hebben over prijsstructuren – of duurzaamheidsnormen – hoewel iedereen het eens is over het belang van MVO, kunnen de benaderingen om dit te bereiken variëren. Een ander onderwerp van discussie is digitalisering: Sommige leden zijn technologisch verder gevorderd dan andere, waardoor er ongelijkheden ontstaan bij het adopteren van nieuwe technologieën.” “De verschillende interpretaties van regelgeving en nalevingsvereisten kunnen ook conflicten veroorzaken,” voegden Anthonissen en Claeys toe, “vooral als sommige leden het gevoel hebben dat anderen zich niet aan dezelfde normen houden. Verder kunnen er geschillen ontstaan over markttoegang en concurrentie, vooral als grotere leden worden gezien als bevoordeeld ten opzichte van kleinere bedrijven. Last but not least kunnen beslissingen over de verdeling van middelen, zoals financiering voor initiatieven of evenementen, leiden tot meningsverschillen als leden verschillende meningen hebben over prioriteiten.” Wie gaat het betalen? De meeste financiering waarover de verenigingen beschikken wordt gefinancierd door de leden, die hun 43 2024 - nummer 6 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5