9 met zijn allen naar Ibiza, waar ik Tubes Gifts cocktails aan het promoten was en Bert Festibax. Toen dachten we al snel, waarom gooien we de boel niet op een hoop, ook om synergie aan de achterkant te bewerkstelligen.” TSBC zal actief zijn in verschillende kanalen, waaronder de promotionele industrie, retail en E-commerce. Hiermee positioneert het bedrijf zich als een veelzijdige speler die inspeelt op de behoeften van een breed scala aan markten. Dit doen ze met vijf merken. Tubes Gifts is één van die merken. Festibax zijn tasjes die speciaal ontwikkeld zijn voor de festival markt. PAZ is cosmetica en De La Fabrica is een home deco merk, waar ook badlakens en hamamdoeken onder vallen. Tot slot heeft TSBC HUGL dat zich toelegt op de ontwikkeling van custom made knuffels. Het bedrijf wil zich niet alleen maar richten op onze industrie en dat is heel bewust volgende Stef. “Waarom zou je je beperken tot één markt? Als een merk in de retail meer bekendheid krijgt, werpt dat ook zijn vruchten af in de promotionele industrie. Ik denk dat we niet meer zo heel rigide moeten denken. Als je maar heel duidelijk meerdere prijsstrategieën voert (richting distributeur, retail, eindklant en consument en daar transparant in bent, is er ook niets aan de hand. We denken vanuit het merk en daar vinden we markten bij.” Zoals eerder al gezegd, de term social is vooral bedoeld als ‘sociaal’. Hoe kun je nu als bedrijf impact maken op mens en milieu? Daar wil The Social Brand Club onderscheidend zijn. “Dat gaat dus verder dan zo duurzaam mogelijk zijn in je productiemethoden en materiaalgebruik”, stelt Jesse. “Eigenlijk zijn dat randvoorwaarden geworden. Het gaat ook om wat wil je uitstralen naar medewerkers en andere stakeholders. We zijn geen directief geleid bedrijf. We vragen input van medewerkers en geven ze de ruimte om mee te groeien. Op een manier die bij ons past maar die ook bij de tijd past. Wil je hybride werken? Of in het buitenland? Of wil je graag op kantoor werken, maar iedere middag sporten? Helemaal prima toch? “Ik werk nu een aantal jaren vanuit Malaga en daar ga ik voorlopig niet meer weg. We hebben hier ons hoofdkantoor van Festibax en De La Fabrica ingericht en daarnaast zullen we vanuit hier ook steeds meer werkzaamheden voor de hele groep gaan uitvoeren. Bovendien kunnen we vanuit hier snel schakelen met onze fabrieken in Zuid Europa”, vertelt Bert. Waarom zo rigide omgaan met een vestigingsplaats of kantoortijden? Laat je medewerkers dat lekker zelf bepalen. Als ze zich daarbij goed voelen, zal dat positief zijn voor creativiteit en productiviteit. Natuurlijk moet het praktisch haalbaar zijn, maar met allen moderne communicatiemiddelen is er bijna altijd wel een mouw aan te passen. Onze back end is in ieder geval helemaal ingericht op deze manier van remote werken. Wij hopen dat mensen daarom graag bij ons willen werken en dat we daarmee ook een bepaald type medewerker aantrekken die past bij onze manier van business doen.” De productie van de merken zit niet alleen in Europa. Simpelweg omdat dit niet in niet alle gevallen kan of te duur is. Maar het merendeel vindt zijn oorsprong in Europa. En natuurlijk wordt er altijd gekeken naar certificering van de fabrieken en materiaalgebruik. Qua communicatie hebben alle individuele merken hun eigen kanalen en proposities. The Social Brand Club is de back end en doet de ontwikkeling en sales, maar de merken hebben allemaal hun eigen site en hun eigen marketing- en communicatiestrategie. “Wat we leuk vinden en waar we goed in zijn is merken bouwen”, vertelt Stef. “Dat zullen we dan ook moeten doen. Wij zijn het merkenhuis, waar we productontwikkeling doen, de productie, maar ook de marketing. Omdat we alles onder een dak hebben, is dat margetechnisch interessant, ook voor een wederverkoper. Zo kunnen we meerdere kanalen bedienen en toch iedereen laten verdienen.” In de toekomst wil The Social Brand Club langzaam haar merkenportfolio uitbreiden. In eerste instantie natuurlijk met eigen merken, maar de oprichters sluiten vooralsnog niets uit. In Nederland opent het bedrijf een kantoor aan het station in Nijmegen, waar Jesse de leiding heeft. Bert blijft vanuit Malaga werken met zijn team en Stef zal in de toekomst wat meer naar de achtergrond gaan, om vooral zijn rol als adviseur invulling te geven. “Waarom zou je je beperken tot één markt? Als een merk in de retail meer bekendheid krijgt, werpt dat ook zijn vruchten af in de promotionele industrie. Ik denk dat we niet meer zo heel rigide moeten denken” 39 2024 - nummer 6 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5