PROMZ VAK 04-2024

Chinese videogame maakt reis naar het Westen 9 kunnen games spelers op een boeiende en interactieve manier kennis laten maken met de cultuur, geschiedenis en waarden van een land.” Daar zijn in de game-industrie meerdere voorbeelden van, somt Van Dreunen op. “Een prominent voorbeeld is de Assassin's Creed-serie, die verschillende historische locaties over de hele wereld heeft laten zien, waaronder Italië tijdens de Renaissance, het oude Egypte en het Victoriaanse Londen. Deze spellen hebben belangstelling gewekt voor de geschiedenis en cultuur van deze locaties. Een ander voorbeeld is de Yakuza-serie, die internationale spelers een kijkje heeft gegeven in de Japanse cultuur, met name het nachtleven en de subculturen van Tokio. Ook Ghost of Tsushima heeft de belangstelling voor de Japanse geschiedenis en cultuur onder internationale spelers vergroot. De Witcher-serie, gebaseerd op Poolse romans en ontwikkeld door een Poolse studio, heeft de reputatie van Polen in de game-industrie aanzienlijk versterkt en de aandacht op de Poolse folklore gevestigd. Tenslotte heeft de Grand Theft Auto-serie, ondanks zijn controversiële karakter, iconische representaties van Amerikaanse steden gecreëerd, die van invloed zijn op de manier waarop mensen plaatsen als Los Angeles (Los Santos) en New York (Liberty City) waarnemen.” Maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Want propaganda, daar moeten gamers dan begrijpelijkerwijs weer niets van hebben. Wie het er te dik bovenop legt, krijgt het lid op de neus: “De sleutel is het creëren van games van hoge kwaliteit die op hun eigen merites staan en tegelijkertijd op authentieke wijze culturele elementen integreren. Deze aanpak stelt spelers in staat om op natuurlijke wijze aspecten van de cultuur van het land te absorberen en te waarderen door middel van plezierige gameplay-ervaringen. Als games echter worden gezien als hardhandige pogingen tot culturele promotie of propaganda, zullen ze waarschijnlijk worden afgewezen door gamers die authenticiteit en entertainment boven alles waarderen. Daarom zijn de meest effectieve games voor zachte macht de games die prioriteit geven aan het plezier van de speler en tegelijkertijd op organische wijze culturele elementen laten zien.” Volgens Van Dreunen is het dus geen toeval dat een Chinese videogame de wereld verovert. En het zal daarom ook niet de laatste keer zijn. “Chinese gamemakers spelen al jaren een steeds belangrijkere rol in de wereldwijde game-industrie en hebben dus bewezen verre van een eenmalig succes te zijn”, aldus de videogameprofessor. Hij noemt vier factoren die dat ondersteunen. Ten eerste beschikt China al over een enorme binnenlandse markt, die een sterke basis biedt voor groei en experimenten. Ten tweede hebben Chinese bedrijven als Tencent en NetEase zich al gevestigd als belangrijke spelers dankzij zowel binnenlands succes als internationale investeringen en overnames. Ten derde laat het succes van games als Genshin Impact zien dat Chinese ontwikkelaars wereldwijd populaire titels kunnen maken. Bovendien biedt de steun van de Chinese overheid aan de technologie-industrie, inclusief gaming, middelen voor voortdurende groei en innovatie. Ten slotte richten Chinese ontwikkelaars zich, zoals te zien is bij Black Myth: Wukong, steeds meer op de internationale AAA-markt, waarbij ze ambitie tonen die verder gaat dan hun traditionele focus op mobiel en gratis spelen. “Hoewel er uitdagingen blijven bestaan, met name op het gebied van regelgeving en culturele verschillen, duidt de trend erop dat Chinese gamemakers in de nabije toekomst belangrijke spelers in de globale gameindustrie zullen blijven.” Fred Sengers is Chinadeskundige en werkte eerder voor Incentive, Adformatie en MarketingTribune. Voor PromZ Magazine schrijft hij een serie over Chinese merken in Nederland in e-commerce, automotive, mobiele telefonie, elektronica en retail. Game Science in een notendop 2014 Zeven collega’s die elkaar kennen van Tencent Games beginnen in Shenzhen hun eigen bedrijf met de naam Game Science. De naam moet uitdrukken dat creativiteit alleen onvoldoende basis is om succesvol te zijn. 2015 Game Science brengt zijn eerste spelletje op de markt: Bai Jiang Xing of wel Honderd Helden. 2017 De tweede game wordt op de markt gebracht: Art of War: Red Tides. 2018 Game Science besluit dat het triple-A game wil ontwikkelen, een videospel met zo’n groot budget dat het kan concurreren met de populairste spellen ter wereld. 2020 Lancering van een trailer van Black Myth: Wukong. Naar aanleiding van deze sneak preview ontvangt Game Science meer dan 10.000 sollicitaties. 2023 De Amerikaanse entertainmentwebsite IGN publiceert een verhaal over seksueel grensoverschrijdend gedrag binnen Game Science. 2024 Game Science lanceert in augustus het langverwachte spel Black Myth: Wukong. Het is direct een hit. Binnen drie dagen worden er 10 miljoen exemplaren verkocht. 37 2024 - nummer 6 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5