8 op spelen waren tussen 2000 en 2015 zelfs verboden. Maar Chinese consumenten wilden natuurlijk even graag gamen als anderen in de wereld. En met de groeiende welvaart kregen zij het besteedbaar inkomen om aan leuke dingen te besteden. Chinese bedrijven sprongen in het gat en konden zich in deze luwte ontwikkelen. Aanvankelijk met games om te spelen op pc’s in internetcafés (in China had en heeft bijna niemand thuis een PC staan). Met de opkomst van de mobiele telefoon namen Chinese games een enorme vlucht. Voor de kenners van de industrie was het daarom een kwestie van tijd voordat er een Chinese game internationaal zou doorbreken, want ze hebben de kennis en het geld om te concurreren met de gevestigde namen in het vak. Van Dreunen: “Als de grootste gamingmarkt ter wereld speelt China een belangrijke rol in de internationale industrie. Vanaf 2021 was China goed voor ongeveer 26% van de wereldwijde game-inkomsten, volgens marktonderzoeker Niko Partners. Chinese uitgevers als Tencent en NetEase zijn belangrijke spelers geworden op de mondiale gamingmarkt, zowel door het ontwikkelen van hun eigen games als door het overnemen van of investeren in buitenlandse gamebedrijven.” Chinese bedrijven spelen dus al langer een belangrijke rol in de mondiale game-industrie. Maar dat betekent niet dat hun games buiten hun thuisland ook een grote bekendheid genieten. Als ze al hun games buiten China probeerden te slijten was de herkomst niet altijd duidelijk. De gamewereld werd gedomineerd door Amerikaanse en Japanse bedrijven en speelden in op het feit dat de Westerse cultuur dominant is in de wereld. Misschien is dat wel het meest opmerkelijke aan het succes van Black Myth: Wukong. Niet dat het Westerse thema’s kopieert, maar succes boekt met een eeuwenoud Chinees verhaal dat ieder Chinees kind kent: De Reis naar het Westen. Dit boek uit de 16e eeuw wordt als een van de klassieken van de Chinese literatuur beschouwd. Het draait om de monnik Xuanzang die naar India wordt gestuurd om religieuze boeddhistische teksten, soetra’s, te verzamelen. Hij krijgt helpers mee waarvan Sun Wukong de bekendste is: de Apenkoning. Hij beschikt over magische krachten, kan van gedaante veranderen en bezit ongeëvenaarde vechtkunsten. De Apenkoning is ook de hoofdfiguur van het spel dat nu het Westen verovert. Veel Chinese consumenten tonen zich opgetogen dat er eindelijk iets uit hun rijke cultuur is dat op appreciatie van een internationaal publiek kan rekenen. En voor de Chinese overheid geldt waarschijnlijk hetzelfde; die hoopt al jaren dat Made in China ook in de populaire cultuur een succesvol exportproduct kan ontwikkelen en aldus aan China’s soft power in de wereld kan bijdragen. Dat zou dit keer best eens kunnen lukken, denkt Van Dreunen: “Games kunnen een effectief instrument zijn om de zachte macht van een land te vergroten, maar de aanpak moet subtiel en organisch zijn in plaats van openlijke propaganda die gamers zou kunnen afschrikken. Als ze goed worden uitgevoerd, 35 2024 - nummer 6 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5