34 Dat Black Myth: Wukong op de markt zou komen was voor fanatieke gamers geen verrassing. Dat weten zij al sinds 2020 toen producent Game Science een trailer van het computerspel online zette. Maar dat de op basis van dit voorproefje hooggespannen verwachtingen vier jaar later toch werden overtroffen was dat wel. Op de dag van de introductie zaten 2,4 miljoen gamers het spel tegelijk te spelen op het online gameplatform Steam. Sommige spellen zijn nog gewoon op cd of dvd te koop, maar meestal koop je het recht het spel (en updates) te downloaden via zo’n gameplatform. En Steam is daarvan de belangrijkste. Het is nog niet vaak voorgekomen dat een spel door zoveel spelers tegelijk op Steam werd gepeeld als Black Myth: Wukong. En al helemaal niet een in China ontwikkelde game. Die belangstelling werd aangejaagd door Chinese spelers, maar ook in het Westen was er sprake van een goede ontvangst. Drie dagen na de introductie werd de grens van 10 miljoen verkochte games geslecht. Als ik dit schrijf zijn er meer dan 20 miljoen games verkocht, goed voor 860 miljoen euro omzet. Analisten verwachten dat er in de laatste maanden van het jaar nog eens zoveel stuks zullen worden verkocht. Wat maakt dat het spel vanaf dag één een succes is? Er zijn immers heel veel videogames die op de markt worden gebracht. En ook het hoge ontwikkelbudget -45 miljoen euro, schatten insiders- is geen garantie voor succes. Ik leg de vraag voor aan Joost van Dreunen, die ook wel In de eerste dagen na zijn introductie werd Black Myth: Wukong van de Chinese producent Game Science al een van de meest gespeelde computerspellen. Hoe kon een spel van een bij het grote publiek vrijwel onbekende ontwikkelaar gamers over de hele wereld van hun voeten blazen? CHINESE VIDEOGAME MAAKT REIS NAAR HET WESTEN CHINESE MERKEN IN NEDERLAND DEEL 8 de videogamesprofessor wordt genoemd, verbonden aan New York University. “Ten eerste is het een visueel indrukwekkend spel van hoge kwaliteit dat de groeiende technische mogelijkheden van Chinese game-ontwikkelaars laat zien. De graphics en gameplaybeelden hebben indruk gemaakt op gamers over de hele wereld”, vertelt hij. “Ten tweede is het gebaseerd op de klassieke Chinese roman 'Reis naar het Westen', die, hoewel diep geworteld in de Chinese cultuur, door verschillende bewerkingen al internationale bekendheid heeft verworven. Deze culturele achtergrond biedt een frisse en intrigerende setting voor een internationaal publiek. Ten slotte wijkt de game af van de typische mobiele en gratis te spelen games waar Chinese ontwikkelaars om bekendstaan en richt zich in plaats daarvan op de AAA-console- en pc-markt, wat de interesse van hardcore gamers wereldwijd heeft gewekt.” Als je er over nadenkt zou het eigenlijk geen verrassing moeten zijn dat een Chinees bedrijf een succesvolle blockbuster-game introduceert. China is immers de grootste gamemarkt ter wereld met 685 miljoen gamers die samen goed waren voor 43 miljard dollar omzet in 2023. Buitenlandse games konden er lange tijd niet zomaar op de markt komen vanwege strenge Chinese regels. We denken bij censuur in China al snel aan politieke censuur; maar hoewel dit zeker ook een rol speelt gaat het in de entertainmentindustrie meestal om beperkingen op het gebied van geweld, taalgebruik, naaktheid, bijgeloof en meer recent schermtijd. De gameconsoles waar we in het Westen vaak DOOR FRED SENGERS
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5