8 ‘Als je sustainable wilt zijn, moet je de tent sluiten’ of nee. Ik doe alles op gevoel. Mensen, relaties, producten… ik ben best naïef wat dat betreft. Maar gevoel is ook snel schakelen, korte lijntjes. Geen ellenlange vergaderingen voor mij. Dat is vooral het succes van dit bedrijf, onze snelheid. We hebben in de eerste plaats natuurlijk heel goede mensen, maar waar andere bedrijven weken over doen, dat beslissen wij in vijf minuten. Het ondernemerschap zit nog steeds in het bedrijf. Maar een nieuwe visie is niet iets wat van de ene op de andere dag ontstaat en ingezet kan worden. In 2022 hebben we de naamsverandering van Xindao naar XD Connects ingevoerd en intern ons ESG (Environmental, Social and Governance) plan geïmplementeerd. Wil je de hele cyclus van een product transparant in kaart brengen, van cradle to grave en afterlife, dan ben je zo’n anderhalf jaar verder. De grootste footprint zit in de productie en materialen. Je kunt je collectie opschonen, maar wat doe je vervolgens met je voorraden? Dat kost tijd en is bovendien een grote kostenpost. Maar wij denken dat de verduurzaming van de branche de richting is om op te gaan, daar kiezen we 100 procent voor. Dan heb ik het over aantoonbaar gerecycled materiaal met een lagere impact. Ik denk dat als je deze switch niet maakt als leverancier, dat je over 10 jaar geen bestaansrecht meer hebt. De nieuwe generatie is veel milieubewuster dan wij zijn.” Verboden woord Kun je iets meer vertellen over jullie visie op duurzaamheid? “Het woord sustainable is verboden hier op kantoor. Wat is en wat betekent sustainable? Het is zo’n uitgekauwd begrip geworden en heeft daardoor weinig betekenis meer. We kunnen alleen iets produceren met gerecyclede materialen om het minder ‘CO2 impact’ te laten hebben. Ik vind organic cotton ook niet duurzaam want je hebt nog steeds veel grond nodig en veel water. We zitten in een industrie die vervuilend is: 90 procent van de producten in deze industrie is prullaria. Maar de overwegingen daarover, over de impact van promotionele producten op het milieu, zit in ons bedrijfs-DNA. In 2014 zijn we bijvoorbeeld al begonnen met een jassenlijn van gerecycled materiaal, maar toen waren we nog iets te vroeg. Het is heel belangrijk dat je zelf ook dat gevoel hebt dat er verandering nodig is, anders wordt het voor de bühne en dan wordt het al snel greenwashing. Dan ga je op het eerste beste kruispunt toch voor het commercieel aantrekkelijke kiezen.” Kun jij dat goed rijmen met elkaar, enerzijds vervuilen, anderzijds een goede toekomst nastreven? “Ik zeg wel eens dat we eigenlijk zouden moeten stoppen met deze industrie want er moet een system change komen. Maar zolang eindklanten promotionele producten en gifts kopen, laten wij dan een aanbieder zijn met een zo laag mogelijke impact. Onze slogan is dan ook 'Changing the way we give'. We hopen dat klanten misschien iets minder frequent geven maar kiezen voor iets duurdere maar mooie producten met lagere impact die de ontvanger ook echt waardeert en gebruikt. Dus we zijn continu bezig met plannen hoe we, ondanks de groei van het bedrijf, onze uitstoot kunnen reduceren en wat overblijft te compenseren.” Impact Wat doen jullie concreet om de impact te verkleinen? “We hebben het CO2 gebruik van het hele bedrijf in kaart. We weten - scope 1 tot en met 3 (de drie categorieën van broeikasgasuitstoot die bedrijven moeten meten en verminderen om het klimaat te beschermen, red.) - wat voor footprint we achterlaten. In 2021 zijn we gestart met een plan van aanpak om in 2030 CO2 neutraal te zijn. Dan moet 95 procent van onze collectie van low impact materialen zijn. Deze strategie passen we ook toe op textiel met ons vorig jaar geïntroduceerde merk Iqoniq, textiel van monomateriaal en met het digitale product paspoort. Daar ben ik erg trots op want dat is pionierswerk. Voor onze hele collectie geldt: een klant kan ook beslissen op basis van de footprint van een product in plaats van alleen op basis van prijs of design. Dat is de transparantie die we beogen. Onze productieketen moet aan de sociale audit norm voldoen die we hebben gezet met ons ESG plan. Je begint ergens, en als je daar serieus mee bezig gaat dan krijg je steeds meer data en maak je bewuste keuzes bij nieuwe productontwikkeling. Wat je aandacht geeft groeit.” Zie jij de toekomst van de industrie hoopvol? “Er zullen in de komende vijf tot tien jaar veel ontwikkelingen in de branche plaatsvinden, net zoals die er bijvoorbeeld in de afgelopen twintig jaar zijn geweest. Dat is een natuurlijke beweging die doorgaat. Er zou wel een risico kunnen schuilen in het feit dat we zo afhankelijk zijn van China, met alle politieke ontwikkelingen. Onze hele industrie is nog gedwongen om in China te kopen omdat een product gemiddeld uit tien componenten bestaat en daar zijn de fabrieken die het hele product met alle onder15 2024 - nummer 6 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5