8 Hoe ben jij in deze branche terecht gekomen? “Ik kom oorspronkelijk uit Hoogeveen, Drenthe, en ik was 19 jaar toen ik de studie Small Business in Haarlem ging doen. Het ondernemerschap zat er bij mij altijd al in, ik had altijd m’n eigen handeltjes. Ik wist alleen niet in welke branche ik aan de slag zou gaan. Ik moest voor mijn studie een stage lopen in het buitenland en omdat in 1994 het WK voetbal in Amerika werd gehouden, had ik daar m’n zinnen op gezet. En zo kwam ik terecht bij Polyflame, nu PF Concept, in Amerika.’ Xindao “Bij PF Concept werkte ik aanvankelijk als assistent productmanager. Op mijn eerste werkdag zat ik al in het vliegtuig naar Taipei! Een half jaar later ging de dienstdoende productmanager met pensioen en kreeg ik zijn functie. Zo ben ik binnen PF Concept samen met het bedrijf verder gegroeid en werd ik op een gegeven moment directeur product en marketing. Ik heb er veel geleerd. In 2010 nam ik ontslag omdat het tijd was voor iets nieuws. Ik werd toen ceo van Xindao, wat sinds 2022 XD Connects is geworden. Xindao was in 1986 opgericht door drie studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam die marktonderzoek deden in Shanghai. Zij hebben dit mooie bedrijf in promoAlbert van der Veen noemt zichzelf een gevoelsman met een sterke mening. De ceo van XD Connects, voorheen Xindao, houdt van snelle beslissingen en korte lijntjes in een bedrijf met intussen meer dan 700 mensen. Belangrijk vindt hij dat het ondernemerschap zichtbaar blijft, en dat de deuren wagenwijd openstaan voor nieuwe input van een jongere generatie. De wereld van promotional gifts moet volgens hem veranderen, anders is er geen toekomst. Daarom wordt er bij XD Connects volop pionierswerk verricht ‘to change the way we give’. ALBERT VAN DER VEEN VAN XD CONNECTS ‘ALS JE SUSTAINABLE WILT ZIJN, MOET JE DE TENT SLUITEN’ tionele producten opgezet en uitgebouwd. In 2010 hebben zij mij aangenomen - en daarmee hun eigen baas - omdat het bedrijf na 25 jaar onder hun leiding vers bloed nodig had om ook in de toekomst succesvol te blijven. Ik zag dit als een uitdaging en heb me toen ingekocht. Vervolgens ben ik 5 jaar naar Shanghai gegaan met mijn gezin. Mijn dochters waren toen vier en zes jaar oud. Een van de redenen om op die manier bij Xindao te starten was om op afstand aan elkaar te wennen. In 2017 hebben we het bedrijf voor het eerst verkocht aan een private equity, en dat was het moment dat zij eruit zijn gestapt.” Had je een andere visie dan zij hadden? “Nee, de samenwerking was heel goed geweest maar het bedrijf is gewoon heel erg gegroeid. Toen ik kwam in 2010 was onze omzet 16 miljoen euro, nu 160 miljoen. Daar hebben we met elkaar hard aan gewerkt.” Snelheid “Vanaf 2017 had ik het gevoel dat ik het bedrijf echt naar m’n hand kon zetten en 100 procent mijn eigen gevoel kon volgen. Ik ben een entrepreneur, een gevoelsman. Ik neem snel mijn beslissingen. Als er bijvoorbeeld iemand binnenkomt voor een sollicitatiegesprek weet ik meteen: ja 13 2024 - nummer 6 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5