PROMZ VAK 04-2024

10 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Ronald van der Gaag (Attentives) en Jim Woerdman (IZY Bottles). Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? ‘Het is onvermijdelijk dat we meer met AI te maken gaan krijgen, zoals in de rest van de wereld. Met AI kun je veel tijd besparen, uitgebreide analyses maken, brainstormen, pakkende teksten schrijven en de meest realistische beelden creëren. Het is grappig om te zien dat er steeds meer teksten en posts in de branche met AI worden geschreven, omdat je bepaalde woorden en zinnen herkent. Ik ben benieuwd hoeveel effect AI op de branche zal krijgen en in hoeverre het de ‘personal touch’ en de gunning in ons vak met klanten, leveranciers en op beurzen zal beïnvloeden.’ Hoe kijk je terug op 2024, in zakelijk opzicht? Wat ging goed? Wat had je liever anders gezien? ‘In september 2024 bestond Attentives vijf jaar! Dat was een mooie mijlpaal en ik ben trots op waar Attentives nu staat. We zijn voor het eerst genomineerd voor “Leverancier van het Jaar” en hebben daar heel leuke reacties op ontvangen, waarvoor dank! De afgelopen vijf jaren waren een mix van slechte en heel goede jaren. In 2022 heb ik een aantal lastige beslissingen genomen, waaronder het beëindigen van de samenwerking met een klant die een aanzienlijk deel van de omzet vertegenwoordigde. Dat heeft in 2023 voor wat onrust gezorgd, maar ik kan nu zeggen dat het de juiste beslissing is geweest. En het mooie is dat ik nog steeds goed contact heb met die klant. 2024 is een heel goed jaar. Vooral qua ontwikkeling en naamsbekendheid. Attentives heeft een goede en gezonde basis om te zorgen dat klanten in de toekomst steeds weer originele producten kunnen leveren. We hebben geweldige loyale klanten, die ons meer zien als partner dan als leverancier. Dan leer je je klanten steeds beter kennen en worden de projecten ook steeds leuker. Het contact met toeleveranciers en partners is ook heel goed en daarmee willen we verder bouwen.’ Wat zijn je zakelijke verwachtingen voor het nieuwe jaar? ‘Er liggen leuke plannen klaar voor het nieuwe jaar. Het belangrijkste is dat we blijven investeren om onze bestaande klanten optimaal te helpen met hun marketingmaterialen en dat we ze blijven verrassen met originele en creatieve ideeën. De vraag naar innovatieve, oplossingsgerichte dienstverlening zal blijven groeien. Ik verwacht dat technologie, met name AI, een steeds grotere rol zal spelen in het optimaliseren van processen.’ Zonder welk merk kun je niet? ‘Puur praktisch gezien kan ik niet zonder Apple, Google Workspace en Salesforce. De naadloze samenwerking en efficiëntie die deze tools bieden, zijn belangrijk voor onze workflow. Voor mij persoonlijk is Spotify een geweldig merk waar ik eigenlijk niet zonder kan.’ Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? ‘Dit is gevaarlijk, want ik ken mensen die echt ’s nachts voor de deur kunnen staan. Het antwoord dat ik meestal geef is een hele goede – échte – pizza Margherita.’ ‘Het is onvermijdelijk dat we meer met AI te maken gaan krijgen’ Ronald van der Gaag Attentives DOOR ALLARD FREDRIKS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5