note 81 2024 - nummer 3 - promzvak.nl Geef-me-nietje iets om rekening mee te houden Je kunt het afdoen als een actie van een zure linkse woke-tante, of je kunt het serieus nemen en het zien als voorbode van wat ons als branche te wachten staat: #geef-me-nietje. Waarschijnlijk heb je het al voorbij zien/ horen komen op socials, krant of radio. Gera van den Berg (1975) is moeder van vijf kinderen en deskundige op het gebied van minimaliseren & duurzaam leven. Ze riep de hashtag geef-me-nietje in het leven. Een aanklacht tegen onder meer gratis weg te geven of te sparen en te winnen producten. Producten waar je als consument niet om vraagt, maar die wel bijdragen aan vervuiling van ons milieu. Als voorbeeld noemen veel mensen pennen, knuffels bij supermarkten, mokken bij producten als chocolademelk en ga zo maar door. Ik denk dat we dit fenomeen heel serieus moeten nemen. Gelukkig denkt de branche al veel langer na over producten die lang meegaan en die gewild zijn bij de ontvanger. Zo staat Gera op een foto op haar site met een fles, waarvan ik bijna zeker weet dat deze door onze industrie gemaakt is. Duurzaam, omdat de fles lang meegaat en keer op keer gevuld kan worden. Wellicht is de fles van gerecycled RVS en kan deze aan het einde van zijn levenscyclus ook weer gerecycled worden. Waar het om gaat is dat we beter moeten nadenken over wat de ontvanger graag zou willen. Zomaar iets weggeven en bijdragen aan de afvalberg is geen optie meer. Nu moet ik zeggen dat ik persoonlijk vind dat voorbeelden als de knuffels bij de supermarkt (in dit geval de Lidl) en de mokken bij Chocomel verkeerd gekozen zijn. Je spaart bewust voor die knuffels en die mok. Dat hoeft natuurlijk niet. En gezien de enorme rijen kinderen bij de Lidl, die vragen om zegels, ben ik ervan overtuigd dat de knuffels gewild zijn. Neemt niet weg dat we goed naar onszelf als branche moeten kijken en ons moeten afvragen of we bepaalde dingen moeten doen of laten. Er is een groep consumenten die het zat is bepaalde producten door de strot geduwd te krijgen. En dat worden er steeds meer, dus het is zaak om onszelf te reguleren voordat de overheid het gaat doen. Vandaar dat ik ervan overtuigd ben dat we dit soort signalen uit de markt serieus moeten nemen. The Box heeft Metal Arts overgenomen The Box, specialist in promotionele blikverpakkingen, heeft per 1 maart 2024 branchegenoot Metal Arts overgenomen. Beide bedrijven kennen elkaar al jaren en hebben ook al diverse malen samengewerkt. Het in Amsterdam gevestigde Metal Arts is een gerenommeerde naam in de industrie en brengt 40 jaar ervaring met zich mee. Met de overname verwacht The Box haar positie als marktleider in de Benelux nog verder te versterken. Voor de klanten van Metal Arts verandert er nagenoeg niks. Alleen zaken als bezoekadres, telefoonnummer en contactpersonen zijn gewijzigd, zoals ook te lezen is op de website van beide bedrijven (www.theboxnl.com) (www.metalarts.nl).
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5