8 5 vragen aan 4 toonaangevende leveranciers HOE SPEELT DUURZAAMHEID EEN ROL IN JULLIE KEUZE VOOR PRODUCTEN? Oscar Sjoerds Binnen de mogelijkheden van de Kerstpakketten & promotie markt proberen wij de meest duurzame keuzes te maken. Een belangrijke voorwaarde blijft de houdbaarheid, hetgeen betekent dat kunststof folie nog niet weg te denken valt uit de gebruikte verpakkingen. Als eerste proberen wij zo min mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken, wij stimuleren het actief upcyclen en recyclen van onze verpakkingen, gebruiken alleen van FSC keurmerk voorzien papier en karton, waar mogelijk gerecycled materiaal. Het moet natuurlijk wel foodsafe zijn. Maria de Jong Wij vinden het belangrijk om een maatschappelijk betrokken bedrijf te zijn. Zo maken wij een positieve impact op de mens, maatschappij en milieu. Tastemakers wil graag bijdragen aan het verduurzamen van de sector. We verbeteren daarom onze verpakkingen, door bijvoorbeeld plastic te reduceren en meer te werken met gerecyclede materialen. Daarbij zijn we gecertificeerd conform ISO14001, waarbinnen we actief aan de slag gaan met het verminderen van de milieu-impact van onze bedrijfsprocessen. Verder steunen we graag goede doelen, zoals onze jaarlijkse donaties aan de Voedselbank. En uiteraard worden veel van onze unieke verpakkingen ingepakt door medewerkers van sociale werkplaatsen. Romy Groenland Van productontwikkeling tot levering op locatie, duurzaamheid is in ieder proces ons uitgangspunt. Dit vertaalt zich onder andere in de materiaalkeuze, de verpakkingswijze van de producten en het minimaliseren van de milieu impact tijdens het transport. Joris Jansen van den Berg Dat is heel belangrijk aangezien wij ook een EcoVadis gecertificeerd bedrijf zijn. Daarnaast proberen wij onze tassen zoveel mogelijk te maken van gerecyclede materialen of goed te recyclen materialen (mono stroom). HOE BELANGRIJK IS DE ‘UNBOXING EXPERIENCE’ VOOR RELATIEGESCHENKEN EN HOE KUN JE DEZE NOG LEUKER MAKEN? Oscar Sjoerds Unboxing en aandacht schenken aan het verpakken zorgt voor sfeer en verrassingbij het uitpakken en maakt er meer een team en/of gezinshappening van. Maria de Jong De ‘unboxing experience’ is van groot belang voor relatiegeschenken en lijkt door de TikTok trend van het unboxen van kerstpakketten steeds belangrijker te worden voor onze branche. Het is het moment waarop de ontvanger de verrassing ontdekt en de eerste indruk krijgt. Om deze ervaring nog leuker te maken, ontwikkelden we dit seizoen weer een aantal verrassende thema’s. Zo is er het thema ‘Winter Joy’, waarbij de verpakkingen gezamenlijk met elkaar een bordspel vormen. Daarnaast ook het zeer verrassende thema, ‘Pick your compliment’, waarbij elke verpakking een of meerdere verborgen complimenten bevat achter een extra laag of verborgen vakje. Zo is elke foodverpakking een unboxing experience op zich! Romy Groenland Onze producten zijn de cadeautjes van het kerstpakket. Hiervoor werken wij onder andere nauw samen met dozenfabrikanten om het verpakkingsaanbod te laten aansluiten op onze collecties. De verpakking kan het geschenk nét dat beetje extra geven. Joris Jansen van den Berg Wij leveren onze tassen alleen aan in bulk verpakking. Ik denk dat de ‘unboxing experience’ alleen is voorbehouden aan onze klanten; de kerstpakketten samenstellers. 63 2024 - nummer 3 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5