PROMZ VAK 02-2024

Duurzamer, beter en onverminderd populair 9 (advertentie) Senator: Zolang we behoefte hebben aan communicatie, zullen we ook schrijven en tekenen “De markt voor pennen groeit wereldwijd nog steeds”, stelt Erik Kok van Senator. “Natuurlijk zien sommige mensen ons in west-Europa als vervuilend, maar vergis je niet. Al in 2009 kwamen wij met de eerste bio-based pen. Dat was dus veel te vroeg. Ik zie de pen als een gebruiksvoorwerp, dat steeds langer meegaat en dus wel degelijk een heel relevant product is. Het is relatief goedkoop en tegenwoordig met alle nieuwe materialen en mogelijkheden tot recyclen, blijft het een prachtig middel om je boodschap of logo voor het voetlicht van een groot publiek te krijgen. Wij proberen ons te onderscheiden op het gebied van design, materiaal en kleur. Het ontwerp van de pen zal altijd in beweging blijven, net als de verschillen in kleuren inkt en de diameter van de balpen. Een Japanner of iemand uit het midden-Oosten schrijft anders en oefent een andere druk uit op de pen.” De pen doet ertoe “Natuurlijk staan veel promotionele producten onder druk, vanwege sustainability”, vertelt Erik Kok. “Maar dat is met name in Europa. De rest van de wereld praat daar nog niet over. En als je ziet wat wij als industrie doen om het beter te doen dan voorheen, dan maken we echt grote stappen. De pen doet er toe als promotioneel product. Ik zei net al, in 2009 brachten we de eerste bio-based pen uit. We lopen er niet zo mee te koop, maar de meeste van onze pennen zijn al lang voor een groot deel van gerecycled materiaal. Bovendien bieden we klanten een gratis vulling service. Tegen verzendkosten krijg je gewoon een nieuwe vulling als deze leeg is. Over duurzaamheid gesproken…”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5