Duurzamer, beter en onverminderd populair 8 53 2024 - nummer 3 - promzvak.nl gerecycled PET-materiaal. Al die materialen zijn opnieuw recyclebaar en kunnen ook terug in de materiaalkringloop, net als de metalen en het hout dat wij verwerken in pennen.” PF Concept: Kwaliteit en duurzaamheid winnen van kwantiteit Countrymanager Benelux van PF Concept, Serge Mertens, ziet naast kansen voor bedrijven om zich met promotionele pennen te blijven onderscheiden zelfs een revival van de pen. “Onder de jeugd is het een trend om opnieuw een papieren agenda of dagboek te gebruiken. Daar schrijven ze natuurlijk ook in. Ook bedrijven blijven pennen gebruiken, onder meer vanuit hun productmediabudget. Wel moet de pen aansluiten bij het beleid en de waarden van een bedrijf. Een automerk dat elektrische wagens verkoopt zal bijvoorbeeld een milieuvriendelijke pen kiezen. Een advocatenkantoor dat kwalitatief advies geeft, wil een pen die dat uitstraalt.” PF Concept ziet het als een positieve ontwikkeling dat de volumes mogelijk afnemen ten faveure van de kwaliteit van pennen. Mertens: “Wij verkopen bijvoorbeeld het merk Parker, kwalitatief hoogstaand. Daarbij bieden we ook refills. De klant kan indien gewenst na de aanschaf jarenlang vooruit met dezelfde pen en alleen navullingen bestellen.” Ecovriendelijk decoreren Volgens Mertens zit er groei in navullingen, als een van de opties voor bedrijven om duurzamer met pennen om te springen. PF Concept biedt volgens hem ook pennen van gerecycled materiaal en inktloze alternatieven voor pennen om afnemers te helpen bij het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen. “Belangrijk daarbij is onder meer dat je de klant ook opties biedt om pennen ecovriendelijk te decoreren. Een milieuvriendelijke pen die niet ecovriendelijk wordt gedecoreerd, is niet langer milieuvriendelijk.” Schneider: Vraag naar pennen neemt niet af, maar verandert wel “De pen is nog steeds de onbetwiste favoriet onder de promotieartikelen, ondanks het digitale tijdperk”, zegt Toinine van der Ven, trade agent voor Schneider. Het Duitse merk werkt volgens haar voortdurend aan technische innovaties, die de schrijfeigenschappen van de pennen verbeteren. “Zoals de Viscoglide technologie, die zorgt voor soepel en glijdend schrijven. Want alleen een pen die goed schrijft, wordt een favoriete pen die lang gekoesterd en gebruikt zal worden.” Schneider merkt geen afnemende vraag naar balpennen vanuit de markt, maar neemt wel een verschuiving waar naar duurzame producten. Van der Ven: “Er is meer vraag naar balpennen van organische of gerecyclede kunststof. Omdat wij ons al heel lang inzetten voor duurzaamheid, kunnen we aan deze vraag voldoen. Zo is onze Reco pen de eerste en enige pen die is bekroond met het meest bekende milieukeurmerk van Duitsland, de Blauwe Engel. We zijn hier bijzonder trots op, omdat de voorschriften van de Blauwe Engel een bijzondere uitdaging vormen voor balpennen. De Reco bestaat voor 92 procent uit gerecycled materiaal. Dit bespaart meer dan 65 procent CO2-uitstoot vergeleken met het gebruik van conventioneel plastic.” Klimaatneutrale productie Schneider zet al enige tijd vol in op verduurzaming. Dat
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5