Duurzamer, beter en onverminderd populair 8 51 2024 - nummer 3 - promzvak.nl bijvoorbeeld uit gerecycled materiaal, afkomstig uit eigen fabrieken in Zwitserland. “Daarnaast hebben wij onder meer de DS3 Biotic, de QS40 en DS8 TRUE BIOTIC uitgebracht, pennen die volledig bestaan uit composteerbaar PHA-materiaal. Een Prodir TRUE BIOTIC pen kan in de grond worden gestopt en zal dan door micro-organismen volledig worden afgebroken.” Verder is volgens Zegers iedere Prodir-pen navulbaar. Klio-Eterna: Klant zoekt duurzame en op maat gemaakte pen Hoofd Marketing van Klio-Eterna, Theresa Vetter, meldt dat promotionele pennen onverminderd populair zijn en steeds meer op maat worden gemaakt. “Een body in een speciale kleur, een effectieve digitale print op de clip. Er zijn veel manieren om van een simpele pen een uniek item te maken met een gepersonaliseerde merkboodschap. KlioEterna kan vrijwel elk klantverzoek realiseren.” Bij Klio-Eterna is de vraag naar promotionele pennen nog altijd groot, maar ook deze fabrikant merkt op dat het meer dan ooit draait om duurzame producten. Vetter: “Dat werkt in ons voordeel omdat wij EMAS-gecertificeerd zijn. Afnemers die een recyclingpen van Klio-Eterna bestellen, weten dat ze een van de meest duurzame schrijfinstrumenten die beschikbaar zijn in huis halen. Drie kilometer schrijfvermogen Klio-Eterna biedt al veel pennen aan in gerecycled ABS-kunststof. Vetter: “Het aandeel gerecyclede schrijfinstrumenten is bij ons nu 40% en groeit. Al onze balpennen zijn standaard voorzien van een Silktech L vulling. Die heeft een schrijfvermogen van 3.000 meter en is daardoor zeer duurzaam.” Vetter verwacht voor de komende jaren veel innovatie op het gebied van duurzaamheid. “Wij spelen daar als fabrikant een rol in door voortdurend te kijken naar nieuwe gerecyclede materialen en te testen of deze geschikt zijn voor onze penproductie.” uma: Duurzame pen heeft betere reclamefunctie De balpen is en blijft een ‘must have’ in ieder promotioneel assortiment. Er bestaat geen vergelijkbaar advertentiemedium waarmee je met een relatief klein budget veel ontvangers kunt bereiken”, aldus Alexander Ullmann, CEO van uma. Hij vindt ook dat bedrijven zich nog altijd perfect kunnen onderscheiden met een pen. “Veel klanten hebben al jaren hetzelfde model in hun assortiment en beschouwen het schrijfinstrument als hun persoonlijke naamkaartje.” In volume ziet Ullmann niettemin geen groeikansen voor de promotionele pen. “Maar het daalt ook minder dan je misschien zou verwachten. Met de opkomst van het paperless office, de digitale revolutie, is er veel gefilosofeerd over het schrijven en de markt. Wat we zien is dat de volumes meer geconcentreerd zijn bij minder leveranciers met aanzienlijk hogere kwaliteitsnormen dan voorheen. De vraag naar kwaliteit is wereldwijd toegenomen, en de uitdagingen voor een duurzame, sociaal aanvaardbare en toch economische productie zijn in dezelfde mate gegroeid.” Aanvullende waarden Het produceren van duurzame pennen is volgens Ullmann een must geworden en biedt behalve voor het milieu ook een promotioneel voordeel. “Als fabrikant hebben we daar de afgelopen jaren oplossingen in gecreëerd waardoor wij een leidende positie hebben verworven op het gebied van duurzame promotionele schrijfwaren. Als gevolg hiervan is de reclamefunctie van het schrijfinstrument vergroot. Dat komt doordat we nu naast logo-communicatie ook aanvullende waarden en communicatiestrategieën van de bedrijven kunnen overbrengen met een echt duurzaam schrijfinstrument.” Volgens Ullmann zijn inmiddels meer dan 40 schrijfinstrumenten van uma gemaakt van gerecycled plastic, hout of zelfs gerecyclede metalen. “We werken met gerecycled post-consumer materiaal, gerecycled ABS-plastic en
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5