PROMZ VAK 02-2024

Duurzamer, beter en onverminderd populair 8 49 2024 - nummer 3 - promzvak.nl motionele producten als pennen een effectieve manier om je boodschap te verspreiden en klantenbinding op te bouwen. De kwaliteit van pennen kan verbeteren door innovaties in materialen en technologieën. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van nieuwe inkten die sneller drogen en langer meegaan, zorgt voor een kwaliteitsverbetering die de gebruikerservaring verrijkt.” XD Connects: Markt voor promotionele pennen is volop in ontwikkeling Bob Heerius, Country Manager Benelux en Polen van XD Connects, zegt dat zijn bedrijf jaarlijks nog steeds een mooie groei ziet in de pen als promotioneel product. “In 2023 plusten wij 25% in deze categorie. Los van het feit dat wij geen pennenspecialist zijn, varen wij onze eigen koers met pennen van hoogwaardige kwaliteit. Wij onderscheiden ons met designpennen van gerecycled materiaal met een ruime Duitse vulling en TC ball.” Volgens Heerius is de markt nog steeds volop in ontwikkeling. “Een aantal jaren geleden waren de styluspennen in trek vanwege smartphones en tablets. Daarna werden bijvoorbeeld fidget pennen populair. In recentere jaren zagen wij de trend meer naar ultra glide inkten gaan dan de normale balpeninkt. Ook zijn bamboepennen populair, naast pennen met speciale features zoals een anti-stress relievefunctie of een lockfunctie tegen lekken. En momenteel zien we dat juist onze ‘inktloze’ pennen heel erg in trek zijn omwille van het lagere impactkarakter.” Handvatten voor keuze Een aansluitende trend die XD Connects volgens Heerius waarneemt is een grote vraag naar kleinere pennen, “doordat er meer wordt gereisd en mensen erg letten op het laag houden van hun carbon footprint.” Sowieso merkt XD Connects dat de vraag naar promotionele pennen verandert vanuit duurzaamheidsoverwegingen. “Die spelen een grote rol in de keuze van het weggeven van een pen. Door pennen aan te bieden van recycled materiaal, met een vulling die lang meegaat en een transparante carbon footprint, geven wij onze klanten handvatten om een goede keuze te kunnen maken. Wij focussen ons op recycled materialen met lagere impact. PRODIR: Innovatie belangrijk op alle niveaus, evenals ‘made in Europe’ Het onderscheidend vermogen van de promotionele pen zit ‘m vandaag de dag volgens Wesley Zegers, Sales Manager Benelux van Prodir, voornamelijk in duurzaamheid, design en kwaliteit. “Vooral de bekendere merken investeren daarin. De verwachting is dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt en dat meer onderscheidend vermogen gevraagd wordt op het gebied van natuurlijke en volledig hernieuwbare materialen.” Ondanks dat Prodir merkt dat bedrijven kritischer zijn dan voorheen op de volumes die ze afnemen, heeft de Zwitserse fabrikant volgens Zegers nog voldoende groeimogelijkheden. Hij stelt onder meer dat er veel wordt geïnvesteerd in innovatie op alle niveaus, iets dat bedrijven met vergelijkbare kernwaarden aanspreekt. “Daarnaast gaat de wens van de consument steeds vaker uit naar kwaliteit boven kwantiteit. Goedkope import balpennen van fabrikanten zonder noemenswaardige certificeringen, krijgen het lastig in de Europese afzetmarkt. Doordat ze moeten voldoen aan EU-wetgeving en doordat het sentiment verschuift naar ‘Made in Europe’. Duurder en duurzamer Het zijn volgens Zegers ook vooral fabrikanten van goedkopere pennen die de pen als promotioneel product onder druk voelen staan. “De balpen staat nog altijd bovenaan de lijst van promotionele producten. De gemiddelde aantallen per order worden lager, maar de orderwaardes blijven op niveau. Dit komt doordat marketingbudgetten enigszins gelijk blijven en de keuze steeds vaker uitgaat naar iets duurdere en vaak ook mooiere, luxere en/of duurzamere balpennen.” Volgens Zegers loopt Prodir voorop in duurzame producten. Het gehele ABS-kunststof Prodir assortiment bestaat

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5