PROMZ VAK 02-2024

Werkschoenen om op te swingen 9 45 2024 - nummer 3 - promzvak.nl Eigen wijze U-power werkt al ruim zeventig jaar op geheel eigen wijze aan de ontwikkeling van de beste werkschoen die er is en dat is volgens Van der Kuip gelukt. Ook het aan de man brengen van de schoenen gebeurt op eigen wijze. “We pakken de boel inderdaad net wat anders dan anders aan”, vertelt de countrymanager. “Uiteraard verloopt de verkoop van onze schoenen via workwear-specialisten, dat zijn onze klanten. Die ondersteunen we met marketing en reclamecampagnes waarin we ons direct op de eindklant richten. Sinds drie jaar speelt Hollywood-ster Gerard Butler als ambassadeur en acteur in de spotjes mee. Vorig jaar is John Travolta erbij gekomen. Die heeft nu twee campagnes gedaan. Niet alle filmpjes zijn in Nederland te zien, maar klanten kunnen ze natuurlijk wel gebruiken voor hun social media. Waarom U-power kosten nog moeite spaart om deze reclames te maken? Dat is simpel: om nog meer merkbekendheid te krijgen en nog groter worden. Het past ook bij de Italiaanse oprichter en eigenaar van U-power, Franco Uzzeni. Die is niet wars van een tikkeltje glamour en spektakel.” Franco Uzzeni De Uzzeni’s behoren tot de rijkste families van Italië en worden regelmatig door de Italiaanse boulevardpers gespot te midden van (inter)nationale beroemdheden en zelfs wereldleiders. In dat licht gezien is een samenwerking met Hollywoodacteurs als Butler en Travolta logisch; het past bij de Uzzeni’s. Zulks levert natuurlijk prachtige anekdotes op waarmee je als vertegenwoordiger bij je klanten aan kunt kloppen. “Inderdaad”, glimlacht Van der Kuip. “Maar laat ik vooropstellen dat de Uzzeni’s aardige en hardwerkende mensen zijn met een vooruitziende blik. Franco en ook zijn vrouw Michela komen vaak als eerste op de zaak aan en vertrekken als laatste weer naar huis. Wist je dat in Noord-Italië de hardwerkendste mensen van Europa wonen? Nou, dat klopt dus. Daarnaast hebben ze een perfecte neus voor wat de markt wil en is hun gevoel voor kwaliteit, stijl en marketing ongeëvenaard. Toen niemand nog van duurzaamheid had gehoord, waren zij er al mee bezig. U-Power lanceerde als eerste producent ter wereld veiligheidsschoenen die volledig CO2-neutraal zijn, de Red Industry Green lijn. De fabriek in Tunesië draait volledig op zonnepanelen en de CO2 die tijdens de productie wordt uitgestoten wordt via het programma Climate Neutral Now volledig gecompenseerd.” Florissant Het werk voor U-power bevalt Remie van der Kuip erg goed. De toekomst ziet er dan ook florissant uit. “De afgelopen drie jaar hebben we in Nederland een mooie basis voor het merk gelegd. Van hieruit groeien we langzaam verder. Binnenkort krijg ik er een collega bij, in het zuiden van het land. En we zijn op zoek naar een showroom, dan kunnen we onze klanten echt een beleving geven. Die komt waarschijnlijk in Amsterdam, Haarlem of Utrecht. Dat wordt allemaal vanuit het hoofdkantoor geregeld.” Er zijn geruchten dat U-power op overnamepad is. Wat weet Remie daarvan? “Ik weet dat ze vanuit het hoofdkantoor serieus naar overnamekandidaten kijken. Een overname is nou eenmaal de snelste manier om te groeien. Maar er is nog niets concreet. Verder kan ik er weinig over zeggen.” Hij blikt terug: “Het is snel gegaan de afgelopen drie jaar. We zijn begonnen met schoenen, nu leveren we een hele range aan producten. Van kleding tot en met sneakers aan toe. Die zijn in Italíë trouwens heel populair, vooral onder horecapersoneel, vanwege de antislipzool. Dus daar verwacht ik veel van. En nog een primeur: volgend jaar komen we met een nieuwe lijn veiligheidslaarzen die 3D worden geprint van gerecycled materiaal. Alweer een fantastische ontwikkeling als je het mij vraagt. Op de beurzen in Frankrijk, Italië, Duitsland en ook in Nederland laten we zien hoe dat gaat. Ik zou zeggen: kom langs als je in de buurt bent.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5