PROMZ VAK 02-2024

9 Van klettervest tot hightech wear 39 2024 - nummer 3 - promzvak.nl fabrieksarbeiders toe. Zware stoffen als canvas, denim en wol werden veel gebruikt. Deze materialen beschermden tegen de elementen, hitte, kou en gevaarlijke omstandigheden - voor zover dat mogelijk was in die tijd - en gingen jarenlang mee. In de 20e eeuw zien we de invloed van werkkledij in de mode doorsijpelen. Het bekendste voorbeeld hiervan is de spijkerbroek. Het waren Jacob Davis (idee) en Levi Strauss (stoffenleverancier) die in 1873 koperen klinknagels op hun denim werkbroeken begonnen aan te brengen. Die onverwoestbare broek met spijkers was precies wat goudzoekers, mijnwerkers en pioniers in het Wilde Westen in die tijd nodig hadden. In de jaren ’50 kreeg die denim werkbroek ineens een sexy imago, met dank aan (film)sterren als James Dean, Elvis Presley en zelfs Marilyn Monroe die zich in een spijkerbroek op de gevoelige plaat lieten vastleggen. Daarna was het hek, wat de populariteit van jeanskleding betreft, van de dam. Zal er ergens ter wereld nog een kledingkast staan waar géén spijkerbroek in ligt? Waarschijnlijk niet. Mode van de werkplaats Andere mode-items die rechtstreeks uit een werkplaats zijn weggekaapt zijn het bomberjack, de worker en de bodywarmer. Het bomberjack werd in de jaren ’50 en ’60 door Amerikaanse legerpiloten gedragen. De worker of cargobroek, met handige opgestikte zakken en lussen, komt ook van oorsprong uit het leger en wordt tot op de dag van vandaag door timmermannen en andere bouwlieden gedragen. Én door de modebewuste man of vrouw, als het kledingstuk weer ‘in’ is. De bodywarmer is een uitvinding van Franse landarbeiders uit de 15e eeuw. De werkers hadden het koud, maar met een dikke jas aan konden ze hun werk niet doen. Uiteindelijk haalden ze de mouwen van hun jassen en voilà, de bodywarmer was geboren. En wat denk je van de bekende Dr. Martens schoenen? Deze schoenen zijn ontwikkeld door de Duitse legerarts Klaus Märtens, gemaakt van het leer van oude legeruniformen. In eerste instantie waren de onverslijtbare doch soepele schoenen voor zijn eigen voeten bedoeld, maar al snel werden zijn laarzen en schoenen ook gedragen door politieagenten, postbodes en fabrieksarbeiders. In de jaren ’80 en ’90 waren Dr. Martens het favoriete schoeisel van skinheads, punkers en grungers en nog steeds (of alweer?) lopen hele generaties erop. Workwear anno nu De afgelopen decennia heeft werkkleding zich steeds verder ontwikkeld. Vandaag de dag heeft vrijwel elk beroep heeft zijn eigen kleding. Van horecapersoneel tot wegwerkers, van magazijnmedewerkers tot vissers en van pakjesbezorgers tot windmolenmonteurs, iedere professional heeft kleding die specifiek op zijn of haar behoefte is toegespitst. Als je de werkkleding van nu omschrijft, kun je niet om woorden als hightech, comfortabel, duurzaamheid en uitstraling heen. Kleding wordt steeds vaker gemaakt van materialen die in laboratoria zijn ontwikkeld. Materialen die winddicht én waterafstotend zijn, zweetproef én ademend, flexibel én slijtvast, ultralicht én supersterk en ga zo maar door. Workwear wordt steeds vaker voorzien van technische snufjes, zoals ingebouwde digitale tools of sensoren. De kleding biedt daardoor steeds betere bescherming tegen zaken als brand, chemicaliën en verwondingen. Persoonlijke touch Ook uitstraling en comfort zijn niet meer weg te denken. Medewerkers willen kleding waar ze zich letterlijk en figuurlijk lekker in voelen. Het moet goed zitten én het moet goed staan. Uniformiteit is daarbij niet meer de norm, variatie wel. Medewerkers kunnen tegenwoordig uit een hele reeks kledingstukken kiezen. Jas of bodywarmer, lange of korte broek, sjaaltje of stropdas… Daardoor ziet iedereen in het bedrijf er vrijwel hetzelfde uit, maar kun je als werknemer toch je persoonlijke touch toevoegen. Last but not least wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Bedrijven kiezen steeds vaker voor duurzame of gerecyclede materialen en milieuvriendelijke productiemethodes. In de volgende PromZ Vak lees je deel 2 van ‘De geschiedenis van werkkleding en promotioneel textiel’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5