9 Tussenmeting 2024: Er gaat het nodige veranderen in de branche Voor Belgische distributeurs geldt ongeveer hetzelfde als voor Nederlandse distributeurs, met dien verstande dat een groter aantal Belgische distributeurs (één op de drie) een fusie overweegt of ervan uitgaat zelf overgenomen te worden. Het lijkt er dus op dat in de komende jaren het nodige gaat veranderen op het gebied van eigendomsverhoudingen bij Nederlandse leveranciers van promotionele producten. Dat moet ook wel, gelet op de leeftijden van de directieleden. Wie met wie samengaat, of wie door wie overgenomen wordt is uiteraard niet bekend, maar we zullen er mee te maken krijgen. Veelzeggend in dit verband is het feit dat ongeveer de helft van de Nederlandse distributeurs denkt dat het eigen bedrijf over 10 jaar een andere eigenaar heeft. Dit geldt ook voor de Belgische distributeurs. Slotconclusie De promotionele producten branche is voortdurend in beweging. Er gebeurt van alles aan de inkoopkant (politiek, oorlog, grondstoffen, etc.), maar ook aan de verkoopkant zijn er ontwikkelingen: veranderingen binnen de organisatie van de eindklant, meer vraag naar duurzame artikelen, online verkoop, etc.. Distributeurs, maar ook suppliers zullen daar tijdig op moeten acteren. Op de korte termijn zorgt dat voor beheersbare omzetgroei en stabiliteit. Voor de langere termijn wordt ook nagedacht over de bedrijfscontinuïteit en de meeste distributeurs zien dan diverse mogelijkheden om hun bedrijf ook de komende tientallen jaren voort te laten bestaan. Fusies en overnames zullen daar één van de gevolgen van zijn. Die ontwikkeling doet zich trouwens op dit moment al binnen de branche voor en zal nog sterker worden. Al met al vallen er in de komende jaren nog een hoop leuke dingen te beleven in de branche. DISTRIBUTEURS NEDERLAND DISTRIBUTEURS BELGIË n= 65 17 % % Uitbreiding van activiteiten in andere sectoren 31 18 Fusie met / overname door een andere partij 18 35 Opvolging van vertrekkende directieleden, nu of in de toekomst 17 6 Overname van één of meer andere partijen door ons 17 12 Uitbreiding van activiteiten in het buitenland 11 6 Inkrimping / opheffing van het bedrijf 8 18 Aantrekken van externe investeerders 3 - Andere onderwerpen die met bedrijfscontinuïteit te maken hebben 3 6 Geen van bovenstaande 34 41 Ik weet het niet 3 - DIAGRAM 4: BEDRIJFSCONTINUÏTEIT MARKETING COMMUNICATIE HR/PERSONEELSZAKEN VERKOOP INKOOP DIRECTIE ADMINISTRATIE EEN ANDERE AFDELING DIAGRAM 3: AFDELINGEN DIE PROMOTIONELE PRODUCTEN BESTELLEN 0 102030405060708090 DISTRIBUTEURS BELGIË DISTRIBUTEURS NEDERLAND 35 2024 - nummer 3 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5