8 Tussenmeting 2024: Er gaat het nodige veranderen in de branche tigde leveranciers zodat op transportkosten bespaard kan worden. Deze Made in Europe-aanpak als gevolg van prijsverhogingen hanteert slechts 12% van de Nederlandse distributeurs. En dan is er nog een beperkt aantal distributeurs die op zoek gaan naar andere producten. Wie koopt in? Voor het eerst is in de Tussenmeting gevraagd welke afdelingen bij eindklanten orders plaatsen. Het kan hierbij gaan om afdelingen die een specifieke inhoudelijke rol spelen, zoals een afdeling Marketing of een afdeling HR/ Personeelszaken. Daarnaast zijn er afdelingen die per definitie vooral op administratieve wijze betrokken worden bij de inkoop van promotionele producten, zoals de afdeling Inkoop, Administratie en, in sommige gevallen, de Directie. Diagram 3 laat zien dat zowel in België als in Nederland de afdeling Marketing bij de eindklant het belangrijkste is voor de distributeurs. Op een bijna gedeelde tweede en derde plaats komen de afdelingen Communicatie en HR/ Personeelszaken. Als het gaat om de ondersteunende afdelingen blijkt in Nederland met name een rol voor de afdeling Inkoop weggelegd te zijn, waarmee driekwart van de Nederlandse distributeurs bij klanten te maken heeft. In België is dat bij iets minder dan de helft van de distributeurs het geval. De helft van de distributeurs in Nederland en België zeggen dat ze ook te maken hebben met de Directie van hun klanten. Al met al heeft de gemiddelde distributeur met gemiddeld meer dan drie afdelingen bij eindklanten contact. Overigens blijkt wel dat qua volume verreweg de meeste afzet gerealiseerd wordt door leveringen aan de afdeling Marketing. Werken aan bedrijfscontinuïteit De branche mag dan een stabiele omzetgroei laten zien, distributeurs en suppliers zullen toch ook moeten denken aan de toekomst van hun bedrijf. Hoe denken zij over de bedrijfscontinuïteit? In de Tussenmeting is hierover een aantal vragen gesteld. Bedacht moet worden dat er in de branche in zekere mate toch sprake is van vergrijzing. De directieleden van Nederlandse en Belgische distributeurs zijn gemiddeld de 50 jaar al ruim gepasseerd, en dat moet toch voor een aantal distributeurs reden zijn om na te denken over de toekomst. Ongeveer twee derde van de Nederlandse en Belgische distributeurs denkt hier inderdaad over na, zoals in diagram 4 is te zien. In Nederland denkt 31% van de distributeurs de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen door uitbreiding van activiteiten in andere sectoren na te streven, terwijl 18% denkt aan een fusie of overname door een andere partij. 17% van de Nederlandse distributeurs zoekt continuïteit door opvolging van vertrekkende directieleden, en eveneens 17% overweegt overname van één of meer andere partijen. Deels gaat het dus om overgenomen te worden, en deels om zelf overnames te doen. 8% van de distributeurs in Nederland (toch altijd nog één op de twaalf) heeft geen continuïteitsplannen, maar denkt aan het op termijn inkrimpen en/of opheffen van het eigen bedrijf. DISTRIBUTEURS NEDERLAND DISTRIBUTEURS BELGIË SUPPLIERS NEDERLAND DIAGRAM 2: GEVOLGEN SCHEEPVAARTPROBLEMATIEK RODE ZEE 0 10 40 20 50 30 60 70 80 90 We hebben niets gedaan en de prijsverhogingen geaccepteerd Iets anders We zijn op zoek gegaan naar andere producten We zijn op zoek gegaan naar leveranciers die dichtbij ons gevestigd zijn, waardoor op transportkosten bespaard kan worden We zijn op zoek gegaan naar goedkopere leveranciers die hetzelfde product aanbieden We hebben onze eigen prijzen verhoogd 33 2024 - nummer 3 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5