PROMZ VAK 02-2024

8 dat ze daarmee een klapper zullen maken. Uiteraard zijn er ook distributeurs en suppliers die specifieke, veelal nieuwe producten uit hun eigen aanbod extra aandacht gaan geven en daarmee goed hopen te scoren. Actuele problemen Omzetgroei is mooi, maar er is altijd sprake van verstorende elementen, of het nu corona is, of oorlog, gebrek aan containers, grondstofproblemen, etc.. In de Tussenmeting 2024 is specifiek gevraagd naar de gevolgen van de huidige scheepvaartproblemen op de Rode Zee. Problemen die er onder andere toe geleid hebben dat veel vrachtschepen de lange route om Kaap de Goede Hoop in Afrika nemen. Wat zijn de effecten hiervan voor de Nederlandse en Belgische leveranciers? Uiteraard: langere levertijden, volgens 44% van de Nederlandse distributeurs, 63% van de Belgische distributeurs en 59% van de Nederlandse suppliers. Maar er is ook sprake van een stijging van de transportkosten, zoals te zien in diagram 1. Niet iedereen heeft overigens last van de problemen op de Rode Zee. Zo merkt de helft van de Nederlandse distributeurs er niets van, en van die groep denkt de helft er ook later geen last van te zullen krijgen. Dat heeft uiteraard te maken met de ‘Made in Europe’ trend: wie zijn producten betrekt van in Europa gevestigde fabrikanten heeft uiteraard weinig of geen last van problemen op de Rode Zee. Twee derde van de Nederlandse distributeurs geeft aan dat ze merken dat Made in Europe steeds belangrijker wordt. Bijna alle Belgische distributeurs merken het groeiend belang van Made in Europe. Of dat te maken heeft met het feit dat Europese instanties voornamelijk in Brussel gevestigd zijn weten we niet. De respondenten melden dat Made in Europe natuurlijk van belang is om een grotere leveringszekerheid te krijgen, om op transportkosten te besparen en om de mogelijkheid te hebben om ook kleinere aantallen promotionele producten makkelijker te kunnen realiseren. Voor het eerst, en dat lijkt een goede ontwikkeling te zijn, zien enkele distributeurs ook positieve milieu-effecten bij Made in Europe, iets waar eindklanten steeds alerter op worden. Omgang met prijsverhogingen De gebeurtenissen op de Rode Zee zorgen, zoals we zagen, ook voor hogere inkoopprijzen. Er speelden natuurlijk ook al andere aspecten die effecten op de inkoopprijs hebben, zoals grondstoffen en loonkosten. Hoe gaat de markt daarmee om? Diagram 2 laat zien dat het verhogen van de eigen prijzen het vaakst genoemd wordt. 80% van de distributeurs in België en Nederland en driekwart van de Nederlandse suppliers noemt dit. Eén op de vijf Nederlandse distributeurs is ook gaan zoeken naar goedkopere leveranciers van hetzelfde product. In België doet men dat wat vaker: daar gaat 42% van de distributeurs op zoek naar goedkopere leveranciers. Ook gaat één op de drie Belgische distributeurs op zoek naar dichtbij gevesDISTRIBUTEURS NEDERLAND DISTRIBUTEURS BELGIË SUPPLIERS NEDERLAND DIAGRAM 1: GEVOLGEN SCHEEPVAARTPROBLEMATIEK RODE ZEE 0 10 40 20 50 30 60 70 We merken er nu niets van en verwachten er ook niets van te gaan merken We merken er nu nog niets van, maar we verwachten er later wel wat van te gaan merken We zien andere effecten De leverings- zekerheid neemt af We zien een stijging van transportkosten We zien langere levertijden 31 2024 - nummer 3 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5