PROMZ VAK 02-2024

30 Nederlandse distributeurs geven aan dat ze in 2023 een gemiddelde omzetstijging van 10% geboekt hebben ten opzichte van 2022. Nederlandse suppliers melden een iets hogere omzetgroei, namelijk ruim 12%. In België was sprake van een veel beperktere groei (distributeurs +1%, suppliers +7,5%). Voor wat Nederland betreft blijkt de omzet in 2023 uiteindelijk hoger te zijn geweest dan men in november vorig jaar verwacht had. Het jaar 2023 is in Nederland dus goed afgesloten. Er is ook gekeken hoe het eerste kwartaal van 2024 zich ontwikkeld heeft ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. In Nederland blijkt dan bij distributeurs en suppliers sprake te zijn van een groei van rond 8%. In België lijkt een inhaalslag gaande te zijn, want daar scoorden distributeurs in het eerste kwartaal een omzetgroei van ruim 11% terwijl de Belgische suppliers die aan het onderzoek deelnamen een groei van meer dan 15% in het eerste kwartaal konden noteren. Tenslotte de verwachting voor het gehele jaar 2024: Nederlandse distributeurs zijn toch iets voorzichtig met hun verwachting en denken in 2024 een gemiddelde omzetgroei van 5% te kunnen realiseren. Nederlandse suppliers zijn optimistischer, met name de grotere suppliers. In België verwachten de distributeurs in 2024 9% meer omzet te realiseren, terwijl dat voor de Belgische suppliers iets hoger ligt. Overigens zijn in het onderzoek slechts een beperkt aantal Belgische suppliers opgenomen, waardoor de cijfers over suppliers in België met de nodige voorzichtigheid gehanteerd moeten worden. Zoals elk jaar laat PromZ Vak in april een ‘Tussenmeting’ uitvoeren door onderzoeksbureau One Question. Bij distributeurs en suppliers in Nederland en België wordt dan gekeken of de omzetverwachtingen die eind vorig jaar in het jaarlijkse Distributeursonderzoek naar voren kwamen ook daadwerkelijk zijn uitgekomen. Daarnaast maakt de redactie van de gelegenheid gebruik om een aantal vragen te laten meelopen over actuele zaken en issues die in de toekomst voor de branche van belang kunnen zijn. TUSSENMETING 2024: ER GAAT HET NODIGE VERANDEREN IN DE BRANCHE Al met al lijkt de branche het in beide landen goed te doen, al moeten we ons natuurlijk wel realiseren dat een groot deel van de omzetverhoging het gevolg is van prijsverhogingen. De omzetgroei in volume (aantallen verkochte producten) is vermoedelijk wat meer bescheiden. Over de jaren heen ontstaat wel het beeld van een stabiele branche, en dat is iets waar we tevreden over mogen zijn. Verkoophits Omzetgroei moet natuurlijk ook komen uit verkoop van artikelen die het op een bepaald moment heel goed doen: de verkoophits. We hebben de respondenten er in de Tussenmeting naar gevraagd. Evenals in vorige jaren is het opmerkelijk dat een behoorlijk aantal distributeurs, maar ook suppliers, aangeeft geen idee te hebben welk product aan het eind van 2024 als ‘verkoophit’ betiteld mag worden. Enkele distributeurs geven aan dat ze nauwkeurig volgen welke producten het goed doen in de markt, en dan zorgen ze dat ze ook op die rijdende kar kunnen springen. Maar het gevolg daarvan is dat ze nu nog niet weten welk product dat zal zijn. Als al specifieke producten als verkoophit worden genoemd scoren drinkbekers -nog steeds- behoorlijk hoog. De rol van duurzame producten als mogelijke verkoophit is minder uitgesproken dan in voorgaande jaren, en dat komt omdat ‘duurzaam’ inmiddels normaal geworden is in de markt. Je komt vandaag de dag niet meer weg met een niet-duurzaam aanbod. Wie gedacht had dat het EK Voetbal zou zorgen voor nieuwe verkoophits komt bedrogen uit. Minder dan een hand vol distributeurs verwacht DOOR: ED VAN EUNEN

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5