Een tsunami aan regelgeving overspoelt de branche: Wat te doen? 9 doen. En dan gaat het met name om leveranciers. "Op het moment dat je een heel breed en diep assortiment hebt zoals wij, moet je enorm veel data gaan verzamelen. Het eerste dat je dus gaat doen is heel goed kijken naar je aanbod. Is het wel nodig dat je alles aanbiedt of kunnen we af met minder producten. Wij hebben inmiddels afscheid genomen van een enorm deel van ons assortiment en zijn gaan snijden in het aantal leveranciers. Dat maakt het leven al een stuk eenvoudiger. Ook bij nieuw aanbod kijken we als een van de eerste zaken naar of een leverancier wel zijn boeltje op orde heeft. Weten we welke materialen gebruikt worden, hoe met personeel wordt omgegaan, welke onderaannemers gebruikt worden en ga zo maar door. En is dit alles ondersteund met certificaten." Ook Anne Karine Lemstra signaleert een dergelijke beweging. "Ook wij zijn heel goed aan het kijken naar onze leveranciers. Voldoen ze niet en zijn ze niet bereid om samen te verbeteren, dan gaan we opzoek naar een ander. Bij elk nieuw product worden dit soort eisen nu van te voren meegenomen. Je kijkt dus niet meer alleen naar het product zelf, maar ook naar wat erachter zit en hoe ze hun zaakjes voor elkaar hebben. Wat mij betreft is dit ook alleen maar goed. Je wilt zoveel mogelijk transparantie in de supply chain." Balanceren Lemstra ziet dus niet alleen maar beren op de weg maar ook kansen voor de toekomst. “Het concept van duurzaamheid is diep geïntegreerd in ons bedrijfsmodel, niet alleen in productie maar ook in de levensduur van producten.” PF Concept focust op het verminderen van afval door producten langer bruikbaar te maken, wat ook bijdraagt aan de reputatie van het bedrijf. “Het is triest om dingen weg te gooien die nog goed zijn. Dit komt vaak voor wanneer de producten zelf in orde zijn, maar de bedrukking fouten bevat. Juridische beperkingen belemmeren het doneren van deze producten, wat leidt tot creatieve oplossingen. Hier heb ik een voorbeeld van een notitieboek, waar de bedrukking niet goed was. Daar overheen hebben we een nieuwe bedrukking gezet, waardoor je er toch weer wat mee kunt. Natuurlijk kun je het niet als nieuw verkopen, maar je hoeft het niet weg te gooien en het is nog steeds een prachtig product. Het is allemaal best ingewikkeld, maar wel leuk om over na te denken. Het is een mindset die in onze hele handel zou moeten ontstaan, kritisch kijken naar alles wat we zouden moeten doen. De focus ligt nu wel heel sterk op al die regelgeving, maar we moeten vooral onze business niet vergeten. Een van de grootste uitdagingen is het balanceren tussen het rapporteren van duurzaamheidsinspanningen en het daadwerkelijk verbeteren van producten en processen.” Toekomst Het is duidelijk dat alle partijen aan de bak moeten om straks aan alle regelgeving te voldoen. Zowel leveranciers als distributeurs/intermediairs. En het is slim om zo snel mogelijk te beginnen met het verzamelen van zoveel mogelijk data. Natuurlijk zullen veel distributeurs de data omtrent producten bij hun leverancier vandaan halen. Maar ze zullen ook eigen data moeten verzamelen over met name de CO2-voetafdruk van hun bedrijf en bedrijfsmiddelen. Leveranciers die nu nog niet begonnen zijn met die datacollectie van hun producten en leveranciers moeten echt aan de bak. Niets doen is geen optie, tenzij je van plan bent om je bedrijf te stoppen voordat alle wetten effectief worden gehandhaafd. Kevin Rodler denkt dat er een shake-out gaat plaatsvinden in de nabije toekomst. “Leveranciers die niet aan de eisen kunnen voldoen zullen stoppen of overgenomen worden. Dan zal je assortiment wel van toegevoegde waarde en complementair moeten zijn ten opzichte van dat van de overnemende partij. Ook wederverkopers die niet kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving zullen ‘voer’ zijn voor concurrenten die nog uitbreiding op hun klantenpakket kunnen gebruiken.” Lemstra beschrijft de interacties met klanten als essentieel voor het afstemmen van hun processen op de marktvraag. “Elke week spreek ik met klanten over hun uitdagingen en behoeften. Het is cruciaal om te begrijpen wat hun prioriteiten zijn en hoe wij als bedrijf kunnen bijdragen aan het oplossen van hun problemen en het voldoen aan hun behoeften.” Check je risico’s De MVO Risico Checker is voor ondernemers die inkopen, exporteren of zelf produceren in het buitenland. Doe deze korte check en ontdek welke internationale mvo-risico's voor kunnen komen in jouw keten én wat je er tegen zou kunnen doen. 29 2024 - nummer 3 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5