PROMZ VAK 02-2024

8 Meer halen uit bestaande klanten is meestal een stuk efficiënter dan telkens nieuwe vinden. Een aftersalesproces kan daar in belangrijke mate aan bijdragen. “Aftersales is het nieuwe marketingkanaal. Het biedt veel kansen. En toch zijn er niet veel bedrijven consistent mee bezig of überhaupt mee aan de slag”, zegt Arnoud Kuipers. Hij geeft aftersalestrainingen en -lezingen en schreef ook een boek Met de levering en betaling van een product lijkt het verkoopproces een gedane zaak. Toch is niets minder waar. In aftersales zitten volop kansen. Oftewel: waarom een belletje na de koop wel degelijk loont. EEN DICHTE ACHTERDEUR MET AFTERSALES over het onderwerp. Aftersales – kort te kenschetsen als de contactmomenten ná de koop – is volgens hem een prettige manier om maximaal rendement te halen uit de bestaande klantenkring. Er is alleen wel een langetermijnstrategie voor nodig, en een implementatie in de bedrijfsprocessen. “Je kunt er doorgaans niet binnen een maand al resultaten van verwachten. Een aftersalesproces vraagt om een lange adem. Ook is het effect Jos van Haaren 21 2024 - nummer 3 - promzvak.nl DOOR MARJOLEIN STRAATMAN

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5