PROMZ VAK 02-2024

8 Hoe is jouw werkend leven begonnen? ‘Ik ben opgegroeid op een boerderij in een klein dorpje met ouders die me veel ruimte gaven om me te ontwikkelen. Ik ging naar het atheneum in Utrecht, elke dag twee uur reizen, en daarna ging ik studeren aan de heao. Toen ik afgestudeerd was lagen de banen niet voor het oprapen en ben ik bij een bedrijf terecht gekomen dat minerale olie verkocht. Ik verkocht benzinetanks aan grote bedrijven die ze dan op eigen terrein voor het personeel konden plaatsen. Dat was een uitdaging! Ik reed van bedrijf naar bedrijf en kreeg negen keer ‘nee’ en één keer ‘ja’. Daar heb ik geleerd om door te zetten. Ik heb dat ruim een jaar gedaan en toen ben ik verder gaan kijken. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan bij de Gemeente Dordrecht als beleidsmedewerker voor onderwijs, sport en zorg. Heel wat anders, een adviserende rol, en ook daar heb ik veel geleerd maar uiteindelijk was ik er ook niet helemaal op m’n plek. Zo’n ambtelijke organisatie werkt traag voor iemand met ondernemersbloed!’ Kan niet bestaat niet Hoe kwam je in de promotionele branche terecht? ‘Dat was rond 1987. Mijn toenmalige partner werkte toen bij Hansnel Reclamemakers. Als reclamebureau liep je er vaak tegenaan dat het aanbod van promotionele producten vrij standaard was. Promobedrijven hadden een catalogus en De loopbaan van Marijke van Hoorne begon met twee uitersten: ze werkte als deur tot deur verkoper én als ambtenaar bij de gemeente. In het ondernemerschap vond ze haar ware roeping. Waarom? Omdat ze het fijn vindt betrokken te zijn, te organiseren en mee te denken over zaken die haar aan het hart gaan. Ze houdt zakelijk en privé van uitdagingen: naast het opzetten en leiden van het succesvolle Hokra was ze pleegouder voor verschillende uit huis geplaatste kinderen. Ze startte haar eigen evenementenbureau Multistar en sinds tien jaar is Van Hoorne directeur van de PPP. In het eerste kwartaal van 2025 zal ze afscheid nemen van de branchevereniging. VANAF DE ZIJLIJN KRITIEK LEVEREN IS MAKKELIJK, MAAR IK KIJK GRAAG NAAR WAT IK ZELF KAN BETEKENEN PPP DIRECTEUR MARIJKE VAN HOORNE AAN HET WOORD uit dat aanbod kon je dan kiezen. Daar wilden wij verandering in brengen. We noemden ons bedrijfje Hokra, een samenstelling van Hoorne en Krabbendam. We huurden een ruimte bij het reclamebureau. Ik was toen 25 en werkte nog bij de gemeente. In m’n pauze reed ik in mijn Fiat Panda alle pakketjes rond die besteld waren. Iemand zei ooit ‘O Hokra, dat is het bedrijf waar al die Panda’s van rondrijden?’. Dat was ik dus in m’n eentje! Onze eerste campagne was ‘Kan niet bestaat niet’. We bedachten er een kurkentrekker met twee uiteinden bij. Het kon zo gek niet of we maakten het. Dat was onze kracht, om buiten de gebaande paden te gaan en juist daarom wisten ook reclamebureaus ons te vinden: zij willen ook iets dat apart is en letten op kleur en vormgeving. Ik heb al snel m’n baan bij de gemeente opgezegd want Hokra groeide gestaag door.’ Wat was jouw rol? ‘Ik nam de organisatie op me, en,’ lacht, ‘soms ook de ‘ho’ van Hokra’, dat ze het niet tè gek maakten! Ik was ook betrokken bij de creatieve processen. Analytisch kijken, een proces in goede banen leiden en verbinden, daar ligt mijn kracht. Harde sales is niets voor mij, dat deden anderen. We groeiden en kwamen los van het reclamebureau. Net op de dag dat we een nieuw pand hadden gekocht, zegde onze grootste klant op. Dat hoort er ook bij, en dan 15 2024 - nummer 3 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5