PROMZ VAK 02-2024

12 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Lisa Dufais van Florisgifts en Nick van de Vossenberg van JANZEN. Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Ik ben niet de eerste die dit zegt, maar het is echt onontkoombaar om de relatiegeschenkenbranche nog meer te verduurzamen. Wij zelf zijn bijvoorbeeld niet bang om klanten het juiste advies te geven. We proberen de aankoop van nuttige en duurzame geschenken te stimuleren. Ik was vorige zomer op een festival. Aan het eind van de dag lag het veld bezaaid met zonnebrillen die een adverteerder had uitgedeeld. Goed bedoeld natuurlijk, maar het was die dag helemaal geen mooi weer. Dan kan zo’n actie zich tegen je keren. Ik merk dat klanten het echt waarderen als jij ze behoedt voor een activatie of campagne die verkeerd kan vallen, omdat er niet goed is nagedacht over de impact van een geschenk. Recent las ik het stuk in jullie magazine over het #geef-me-nietje; dit zijn waardevolle signalen die je niet moet negeren en waar we als branche op moeten acteren.” Wat zijn je zakelijke verwachtingen voor de tweede helft van het jaar? “Vorig jaar is de omzet van kerstpakketten gestegen en ik verwacht dat deze trend zich gaat voortzetten. Bedrijven hebben hier meer budget voor, en het traditionele pakket wint terrein ten opzichte van het keuzeconcept. Een aantal jaar geleden ging iedereen bonnen uitgeven. Wij hebben toen ons eigen keuzeconcept WOW Cadeau opgezet. Veel klanten hebben daar de afgelopen vijf jaar gebruik van gemaakt. Maar het is gunstig dat het traditionele kerstpakket weer in de lift zit, want er is een gezonde marge te verdienen op pakketten en op cadeaubonnen is die marge klein tot nihil.” Voor welke concurrent heb je veel respect en waarom? “Ik ben begonnen in deze branche bij Jos Premiums & Gifts, voor velen een bekende naam. Jos Schroër was zijn tijd ver vooruit. Hij was mijn werkgever, mijn collega en op het laatst ook mijn concurrent. Ik heb bijna twintig jaar met hem gewerkt en het was ook de leukste periode in mijn carrière. Veel van wat ik nu weet heb ik van hem geleerd, de goede maar ook de minder goeie dingen. Daarom is Jos iemand voor wie ik respect heb. Hij heeft heel veel kennis van zaken en het is zonde dat hij niet meer op de een of andere wijze aan deze branche verbonden is.” Zonder welk merk kun je niet? “Coca-Cola. Tijdens de lunch zit ik al aan de Cherry Coke.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Als je een vrolijke Lisa aan de ontbijttafel wilt, dan moet je mij vooral niet wakker maken. Maar ik heb tegen mijn man gezegd dat ik één uitzondering maak. Dat is als Bradley Cooper voor de deur staat.” ‘Klanten waarderen het echt als je ze behoedt voor een actie die verkeerd kan vallen’ Lisa Dufais Florisgifts DOOR ALLARD FREDRIKS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5