7 2024 - nummer 1 - promzvak.nl COMMENTAAR DOOR PETER VAN GESTEL (PETER.VANGESTEL@HETPORTAAL.COM) vak 9 “Samen is niet alleen”, zo luidde de gevleugelde uitspraak van de voorzitter uit de serie All Stars. Een waarheid als een koe, die ook op onze branche toepasbaar is. Ik pleit al langere tijd voor één systeem om de ‘duurzaamheid’ van een product te meten. Zo lang duurzaamheid gezien wordt als marketingtool en iedereen investeert in een eigen systeem, schieten we er weinig mee op. Er lijkt echter een omslag te komen. De organisatie IPPAG (International Partnership for Premiums & Gifts) ontwikkelde een gecertificeerde On-Track Carbon Tracking tool, waar zowel XD Connects als PF Concept nu gebruik van maken. Distributeurs zouden dus hun klanten vergelijkbare producten van de twee suppliers met de daarbij behorende CO2 footprint kunnen overleggen. Over appels met appels vergelijken gesproken… Hierbij doe ik een oproep aan alle suppliers om ook gebruik te gaan maken van deze Carbon Tracking Tool. Zodat eindklanten straks van meerdere suppliers promotionele producten kunnen vergelijken op het gebied van CO2 uitstoot. Vanzelfsprekend moet IPPAG daar wel toestemming voor geven. Ze zijn heel begrijpelijk selectief in het verstrekken van de tool. Suppliers moeten wel de intentie hebben om ook echt te verduurzamen. Of een dergelijke tool in de toekomst door de EC geaccepteerd zal worden is nog maar helemaal de vraag. Het zou zo maar kunnen dat onze branche een specifieke meetmethode opgelegd krijgt. Maar tot die tijd zeg ik “samen is niet alleen”. Maak samen zoveel mogelijk gebruik van wat we voorhanden hebben en denk vooral in het belang van die eindklant. Daar worden we als branche alleen maar beter van.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5