Het kan natuurlijk aan mij liggen maar wat is er aan de hand met de aanwas van jonge mensen in onze bedrijfstak? Ik sprak een bekende uit het vak op de PSI en die wees me op het grote aantal BBM (Boze Blanke Mensen) die minstens 90% van de bezoekers uitmaakten. Hij had gelijk, natuurlijk lopen er wel wat jongere mensen al dan niet met wat meer pigment, maar de overgrote meerderheid is wit en 50+. Is er dan een probleem met de opvolging in veel bedrijven? Heel eerlijk ik heb mijn kinderen ook niet gestimuleerd om dit vak te kiezen en die gedachte hoor je vaak terug als je daar collega’s uit het vak over spreekt. Maar waarom eigenlijk niet? Met de juiste motivatie en inzet kun je een goede boterham verdienen en geen enkel ander vak is zo veelzijdig als de promotionele business. Is het dan misschien de onzekerheid van het voortbestaan van deze branche en de grilligheid van de conjuncturen waar je soms mee te maken hebt? Immers bij de eerste tekenen van een recessie zijn het de business gifts en premiums waarop vaak bezuinigd wordt. Maar er zijn toch ook winnaars in een laag conjunctuur, het is een vorm van zelf reinigend vermogen wat er optreedt. ‘Zo hebben we het toch altijd gedaan’ gaat toch al lang niet meer op; je moet jezelf blijven uitvinden… Kodak is de patent eigenaar van een de eerste digitale camera’ , maar zag niet zoveel in dat concept. ‘Mensen prefereren een foto rolletje’, zo dacht men bij Kodak. We weten hoe dat afliep! Of is het dan misschien omdat er geen echte opleiding is die jonge mensen stimuleert om dit vak in te gaan en is het eigenlijk wel een vak? Volgens mij is het nog steeds een carrière waar je toevallig in rolt. En dan zijn er twee opties: je haakt snel af of je blijft je helen leven in dit vak werkzaam. Ik weet wel dat er initiatieven vanuit de PPP zijn om jonge mensen op te leiden, maar dat gaat dan om werknemers die deze richting al gekozen hebben. Eén probleem is wellicht dat er nogal wat specialisaties binnen het vakgebied zijn. Ben je een verkoper, inkoper, iemand met een creatieve inslag, een logistiek genie of is e-commerce je ding…, er zijn natuurlijk nogal wat verschillende richtingen. Afhankelijk van de grootte van het bedrijf kan of moet je een of meerdere zaken beheersen om er een succes van te maken. Dit maakt de baan veelzijdig maar kan voor mensen die structuur in hun baan zoeken te veeleisend zijn. Voor veel jonge mensen een reden om niet te kiezen voor de hectiek van de promotionele wereld. Toch - en daar begon ik al mee - is er een grote behoefte aan jonge mensen en hun visie op de wereld van morgen. Waarom zou je bijvoorbeeld pennen inzetten als straks het overgrote deel van de jeugd geen letter meer schrijft en volledig digitaal communiceert. Is bijvoorbeeld plastic straks nog wel iets waar je mee kunt aankomen? Het is aan de jeugd die straks bepaalt. Zeker is dat de huidige assortimenten danig op de schop moeten en daar moeten we nu al mee beginnen. Zoals we het altijd hebben gedaan heeft toch eigenlijk nooit echt gewerkt… BBM COLUMN DOOR RENÉ LOS 9 67 2024 - nummer 1 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5