9 Het beste uit de beurs Rob Dirkzwager 59 2024 - nummer 1 - promzvak.nl Dat vraagt ook iets van het gedrag van de exposant en de standbemanning. “Je stuurt vooral op het maken van afspraken ná de beurs”, zegt hij, “maar je moet je gesprekspartners op de beurs natuurlijk wel triggeren en in hoofdlijnen duidelijk maken in hoeverre jij en je product aansluiten bij hun wensen. Snel, want de tijd is beperkt. Je wilt zoveel mogelijk interessante mensen spreken en niet een uur kwijt zijn aan één persoon. Het helpt om ook daarover na te denken in de voorbereiding.” Een training voorafgaand aan een beurs kan volgens Scholte de saleskanjers van het team de nodige finesses bijbrengen. Bovendien moeten bedrijven er volgens haar niet aan voorbij gaan dat een beurs ook léuk moet zijn. Ze zegt: “Beurzen vragen het nodige van medewerkers. Je schiet er niks mee op als zij het vooral beschouwen als een verplicht nummer, geen gesprekken aangaan en maar wat hangen bij de koffieautomaat. Maak ze dus enthousiast en betrek ze vanaf het begin bij het proces. Hou ze op de hoogte van hoe de stand eruit komt te zien en wat je van plan bent.” De stand Dat de beursstand zelf een aangename plek moet zijn om te verblijven spreekt voor zich. Binnen de bestaande kaders is er vaak veel mogelijk dat bijdraagt aan een succesvolle presence. Zo kan het slim zijn om – in nauw overleg met de standbouwer – te kiezen voor een uitgekiend lichtplan dat mooie producten eruit licht en bijdraagt aan een prettige ambiance. Eveneens het overwegen waard is het volgens Dirkzwager om de vloer onderdeel te maken van de stand, en deze mee te printen in de stijl van de rest van de beurslocatie. Het kan een boost geven aan de uitstraling. Ten aanzien van de grootte geldt niet per se dat bigger altijd better is. Soms kun je ook met minder ruimte toe om je punt te maken en de aandacht op je te vestigen. Spelen met hoogte kan eveneens voor je werken. “Een hanging banner is een goede optie om ook van een afstand zichtbaar te zijn, maar je kunt ook de beursstand zelf de lucht in duwen. De standaard wandhoogte is tweeënhalve meter. Trek het eens naar vier meter. Je zult zien dat het net lijkt of er een grotere stand staat, en dat dit veel meer impact maakt”, zegt Dirkzwager. Goede opvolging Op de beurs zelf kan het leerzaam zijn om de eigen stand eens een tijdje van een afstand te bekijken. Zo zie je hoe mensen erop reageren en vallen er zaken op. Al moet ook worden opgemerkt dat er de afgelopen 20 jaar veel is verbeterd en dat veel bedrijven het al heel goed doen, vindt Dirkzwager. “De meeste ondernemers weten wel dat er veel tijd in gaat zitten en dat een goede voorbereiding belangrijk is. Als een beursdeelname dan toch een beetje is tegengevallen en ik doorvraag, blijkt vaak dat het heeft geschort aan het laatste stukje. De opvolging. Je wilt afspraken maken voor de periode na de beurs maar moet sowieso – en het liefst binnen een dag of twee – weer in de lucht komen bij elke interessante beursbezoeker die je hebt gesproken. Het ijzer smeden als het heet is dus, anders verdwijnt de aandacht algauw weer naar de achtergrond en beland je in de volgelopen mailbox terwijl de bezoeker doorgaat met de dagelijkse gang van zaken.” Ook Scholte signaleert haperingen in het natraject. Zij raadt bedrijven aan om voorafgaand aan de beurs ook alvast tijd in te ruimen onder de medewerkers in de dagen erna, om na te bellen en te mailen. “Volg je dit soort leads niet op, dan blijft er goud liggen. En dat is echt zonde van je investering.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5