PROMZ VAK 01-2024

Het beste uit de beurs 8 57 2024 - nummer 1 - promzvak.nl in de hoofden blijft hangen”, zegt Linda Scholte, commercieel manager bij KOPexpo, op de vraag naar veelgemaakte fouten op de beurs. “Een eerste tip is dus het aanbrengen van focus en het maken van een selectie met het besef dat de mooiste artikelen ook de minder goede verkopen. Daarnaast is het belangrijk op tijd te beginnen aan de uitnodigingen. Een deel van de bedrijven verstuurt ze te laat, als de agenda’s al volgepland zijn. Het liefst doe je dat eerder, twee tot drie maanden van tevoren. Denk aan de kracht van herhaling. Er zijn meerdere contactmomenten nodig om een prospect naar je beurs te krijgen.” Strategie Als standhouder heb je meer in de hand dan je denkt. Scholte raadt bedrijven dan ook aan om het fenomeen beurs niet over zich heen te laten komen, maar om deel te nemen met de juiste strategie. Daarmee verhogen ze het aantal kwalitatief goede leads. Een goede voorbereiding draagt bij aan een succesvolle beursdeelname. In de praktijk komt dat neer op een dosis voorwerk en van kantoor vertrekken met een duidelijke strategie ten aanzien van bijvoorbeeld de doelgroep. “Het is mooi als je je prospects duidelijk voor ogen hebt, weet hoe je ideale klant eruitziet en wat voor type mens dit is. Daar kun je op de beurs natuurlijk op inspelen. Is dat minder helder, vraag dan eens aan de mensen in je salesteam van wie zij het gelukkigst worden om te verwelkomen op de beurs en benader die personen zo gericht mogelijk. Nog beter: maak een afspraak met hen voor op de beurs. Om mensen extra te motiveren om je stand aan te doen kun je er een leuke actie aan koppelen”, tipt Scholte. Beleving Nog voor het bedrijf het kamp opslaat op de beursvloer moet duidelijk zijn wat het doel is. Meer dan ooit cirkelt de concurrentie letterlijk links en rechts om de stand heen. Dat zorgt ervoor dat de boodschap niet alleen kernachtig en duidelijk moet zijn, maar ook dat enig onderscheidend vermogen net zo welkom is. Er zijn immers maar enkele seconden om jezelf in de kijker te spelen bij de drommen passanten. Zo kan de beurs de uitgelezen plek zijn om een nieuw en interessant product in het assortiment te presenteren. Ook een dosis spektakel is een aanrader. Scholte: “Een beursconcept is meer dan een achterwand en een vloer, beleving is een aanrader. Creëer daarom bijvoorbeeld een community-gevoel door klanten uit te nodigen voor een exclusieve VIP-avond. Of spring eruit door een beursbezoek interactief te maken met social-media-activatie of een gamification-tool. Zorg voor een ervaring die blijft hangen. ” Nu doet een spelelement het altijd wel goed. Veel mensen vinden het leuk om met de collega’s te belanden in een wedstrijd, merkt ook Rob Dirkzwager, die als CCO Europe bij Expo Display Service werkt. Hij pleit voor actie op de vloer, en beweging. Dat trekt de aandacht. “En het is ook de reden waarom bewegend beeld op grote schermen nog steeds een sterk middel is. Zolang je maar zorgt dat de content relevant is voor je bezoekers, en het net genoeg is om de aandacht te trekken. Vervolgens moet er contact worden gelegd door de standcrew. Je kunt ook een ruimte afbakenen als je een wat grotere stand hebt en daar een spreker een interessante lezing laten houden waar je klanten iets mee kunnen. Zo breng je jezelf onder de aandacht mét inhoud. Dat is vele malen sterker dan een stand die er fantastisch uitziet maar waarvan niet duidelijk wordt wat het bedrijf erachter doet.” Triggeren De functie van de beurs heeft in de loop der tijd een transitie doorgemaakt. Van handelsplaats is deze steeds meer verworden tot contactmoment, zoals Dirkzwager opmerkt. “Zorg voor een ervaring die blijft hangen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5