“Alles wat waarde heeft kost tijd en energie.” 9 met zijn ondernemende karakter niet helemaal aan zijn trekken. “Ik wil uiteindelijk zelf ondernemen en ik leer meer in een start-up omgeving dan een uitgeknepen corporate”, verklaart hij. Positie van de distributeur Als Account Executive bij de bruisende start-up treebytree zit Thomas dus echt op zijn plek. Hij is verantwoordelijk voor de partnerschappen met distributeurs en zorgt voor stevige grond in de Benelux. “Ik merk dat veel distributeurs in onze markt vraaggedreven werken”, zegt Thomas. "Als ik 100 eindklanten benader, krijg ik meer respons dan wanneer ik 100 distributeurs benader.” Volgens Thomas is het voor eindklanten meer ‘top of mind’ doordat zij bezig zijn met hun CSR (Corporate Social Responsibility) en naar buiten willen communiceren hoe ze hun uitstoot compenseren. Toch haken ze ook bij aanvragen die direct uit de eindklanten komen altijd een distributeur aan. “DJ en Ton zitten al jarenlang in deze industrie en geloven in de waarde van de distributeur”, legt Thomas uit. “Door distributeurs te betrekken, motiveren we hen om ons in de toekomst te pitchen aan de eindklant.” Optimistische opportunisten Dat vermogen om tien stappen vooruit te denken, is iets wat Thomas waardeert aan de oprichters van treebytree: DJ van Styrum (co-founder XD Connects) en Ton Löbker (voorheen CEO Plato Group). Ze laten zich niet uit de weg slaan door uitdagingen, maar vertrouwen op de toekomst. “Pionieren gaat niet zonder slag of stoot”, lacht Thomas, “de grootste les die ik hier heb geleerd is dat tegenslagen bij het proces horen.” In de ideale wereld verlangt hij dat iedereen zo’n sterk vertrouwen heeft als hij en de oprichters. “Maar je moet ook een goede mix in je team hebben", zegt Thomas. "Met alleen maar optimistische opportunisten verlies je misschien de realiteit uit het oog.” Één van de realistische uitdagingen waar ze bij treebytree bijvoorbeeld nog tegenaan lopen, is volgens Thomas het presenteren van hun digitale producten op een fysieke beurs. Maar ondertussen werken ze met hun partners aan een aantal toffe initiatieven om hun product meer tot leven te brengen. Ik ben benieuwd: lopen we de binnenkort met VR-bril door de bossen? “Zeg eens heel eerlijk: zou jij zelf een boom verkiezen boven het krijgen van een fysiek product?” Met een kleine grijns kijk ik Thomas aan, benieuwd naar zijn antwoord. Thomas lacht; “Ik denk dat iedereen het fijn vindt om ook iets fysieks te ontvangen. Daarom vind ik juist de mix leuk. Ik zou zelf kiezen voor iets kleins dat tastbaar is én bomen van treebytree.” Toch blijkt dat veel mensen volledig voor de bomen gaan als cadeau: in een keuzeconcept van een Amazon cadeaukaart, óf een fysiek product óf bomen van treebytree, koos maar liefst 35% voor de bomen. Als een echte hebberd vond ik dit verrassend, evenals het feit dat volgens onderzoek 30% van onze generatie überhaupt geen fysiek kerstcadeau meer wil ontvangen. “Onze generatie is erg bewust, concludeer ik daaruit. Wat zie jij in onze generatie?” “Ik denk dat de uitdaging voor onze generatie ligt in het omgaan met het ideaalbeeld dat ons online wordt voorgeschoteld”, zegt Thomas. "Als ik op Instagram scroll, zie ik bijvoorbeeld constant dropshippers die je allerlei ‘quick wins’ beloven. Ik denk dat we die dopamine shotjes moeten vermijden en moeten realiseren dat alles wat waarde heeft tijd en energie kost.” Maar hoe behoed je jezelf voor die quick wins? Thomas vindt houvast in zijn gewoontes. “Ik geloof dat gewoontes je helpen succesvol te worden." Zo neemt hij een koude douche, mediteert en sport hij dagelijks en maakt hij 's avonds een planning voor de dag erna. Een gewoonte die Thomas echter wil verminderen is zijn telefoongebruik. "Mijn collega merkte laatst tijdens een beurs op dat ik door de dag heen steeds weer mijn mobiel pak om te checken. Dat is echt een generatie dingetje." “Alles wat waarde heeft kost tijd en energie” Wederom een interessant gesprek met een ondernemende spirit. Mooi om te zien dat Thomas het vertrouwen en de volhardendheid van de oprichters van treebytree waardeert. Is dit dan ook de ‘cure’ voor de beloofde quick wins die onze generatie op dagelijkse basis naar zich toe geslingerd krijgt? Ik ben benieuwd naar de toekomst van treebytree én van Thomas! “Ik denk dat de uitdaging voor onze generatie ligt in het omgaan met het ideaalbeeld dat ons online wordt voorgeschoteld” 51 2024 - nummer 1 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5