Als iets begint krijgt dat veel aandacht (een housewarming party, de aftrap van je nieuwe reclamecampagne, etc.). Maar als iets eindigt gebeurt dat veelal met de stille trom. Een gemiste kans. Dat geldt ook voor promotionele acties: ze worden met veel communicatief geweld aangekondigd, maar als je als consument net een dag te laat bent om aan zo’n actie mee te doen krijg je via de website vaak niet meer te horen dan: ‘Helaas, de actie is voorbij…’. Soms hoor je niks als je te laat bent, omdat dan bijvoorbeeld de actiepagina van de website is gehaald. Dat is toch een gemiste kans. Iemand die aan je actie wil deelnemen heeft wel richting het merk dat gedaan wat het merk graag wilde zien, te laat of niet: er is interesse getoond in de actie en in het product waarvoor de actie gehouden wordt. Dan moet je zo’n consument niet afschepen. Natuurlijk, acties moeten een keer ophouden. Maar het kan geen kwaad om, als je aan de consument meldt dat de actie voorbij is, zo’n late deelnemer toch aan je te binden met een kleinere (vervolg)actie of, een verwijzing naar een toekomstige nieuwe actie, waarvoor de te late consument nadrukkelijk wordt uitgenodigd om deel te nemen. Zo houd je het contact met je klant warm. Wat je natuurlijk ook kunt doen is de actieperiode verlengen als blijkt dat er veel consumenten zijn die zich te laat melden. Dat vergt ook inzicht in de levensduur van producten die in het winkelschap staan. Worden producten binnen één tot twee weken verkocht, dan is er niet zo veel aan de hand. Maar er zijn ook producten met een omloopsnelheid van enkele maanden. Het kan sowieso geen kwaad om in de actiecommunicatie duidelijk aan te geven wanneer de actie eindigt. Al met al, de net achter het net vissende actiedeelnemer verdient in veel gevallen meer aandacht. En omdat fabrikanten daar zelf niet zo vaak aan denken ligt daar een mooie taak weggelegd voor de distributeur die zijn opdrachtgever ook over dit soort zaken praktische tips kan geven. GOED OPHOUDEN IS OOK EEN KUNST COLUMN DOOR ED VAN EUNEN 9 35 2024 - nummer 1 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5