‘Laat mij m’n ding doen en beloon me op wat ik binnenbreng.’ 9 bedrijf een beetje een buitenbeentje. Ik ging niet mee met de meute maar bleef de ondernemer. Ik had veel leuke klanten, wist onder andere Bosch terug te halen, en we draaiden een goede omzet. Maar ondertussen gebeurde er van alles wat niet deugt bij Gemaco. Er werd zelfs een forensisch accountantsonderzoek ingesteld. Daar had ik in Nederland niets mee te maken, ik doe niet aan allerlei politieke spelletjes; laat mij maar m’n ding doen. Toen, inmiddels onder de naam Supremia, het Nederlandse kantoor vanuit Breda, waar ik woon, naar Amsterdam verhuisde, ben ik niet mee verhuisd. En zo ben ik vanaf 2019 bij UBG Company terechtgekomen. Zij vroegen mij om hun barrels, simpele maar fantastische reclamedragers, onder de aandacht van de promomarkt te brengen. Een aantal jaar daarvoor had ik al een succesvolle actie voor het merk Jupiler met ze gedaan. Ik wist dus dat het product perfect was voor onze branche. Je hebt een groot oppervlak ter beschikking voor je merk. Je kunt net zo goed je familiefoto als je logo erop laten bedrukken, en je kunt de barrels als bloembakken, als barbecues, of als tafels gebruiken. Het is meteen een eyecatcher!’ Zou jij alles kunnen verkopen? ‘Ja, ik zou alles kunnen verkopen, maar ik moet het product wel leuk vinden om er succesvol in te zijn. Hoewel…, ik heb ooit balkonhekken verkocht, het minst sexy product wat er bestaat! Ik verkocht ze met de belofte dat spaceshuttles voor 80 procent uit dat aluminium bestonden, veiliger kon toch niet?’ Showdown Displays ‘Op de CTCO in Lyon liep ik tegen de CEO van het Amerikaanse Showdown Displays aan. Zij maken onder andere bedrukte zipperwalls, rolldisplays en banners. Zij kregen niet echt voet aan de grond in Europa. Ik ga ze daarmee helpen. Ik heb net de eerste salesmeeting meegemaakt en tussen alle bedrijfspresentaties die ik gister hoorde, en dat waren er heel veel, zat geen één promotioneel bedrijf. Terwijl in Amerika 80 procent van hun business omgaat in de promo industrie. Zoiets vind ik apart. Daar ligt dus mijn volgende uitdaging! Wat ik ook belangrijk vond is dat zij niet ‘direct gaan’. Dat is belangrijk in deze branche: we handelen via wederverkopers. Als je je wilt presenteren als bedrijf op een beurs kun je dat aspect goed gebruiken in je verkoop. Naast hun uitgebreide aanbod zijn dat voor mij kansen om ze in de markt te zetten.’ Is er eigenlijk ook iets wat je minder leuk vindt aan dit werk? ‘Ik heb een hekel aan HR-zaken, banken en accountants, en juridische zaken, die taken moet je bij me weg houden, dat moet uitbesteed worden.’ Gemaksfabriek Hoe zie jij de toekomst van de branche? ‘Distributeurs in deze branche moeten meer lokaal gaan opereren, dat wil zeggen dat je je richt op nationale en regionale klanten. De slag om de multinationals heeft de distributeur tien jaar geleden al verloren. Als Nederlandse partij moet je daar geen illusies over hebben. Maar lokaal is er wel veel te bereiken, en vooral als je vervolgens een heel pakket ‘ontzorging’ kan aanbieden. Dus meer servicegericht werken: je opereert als een ‘gemaksfabriek’ en dan worden de orders je gegund.’ En jouw toekomst? ‘Ik loop meer dan twintig jaar rond in de branche. Ik werk nu als zzp’er voor Showdown Displays en voor UBG Company en dat bevalt me goed. Projecten spoken altijd door m’n achterhoofd, dat geeft me ook energie. Het belangrijkste voor mij is dat ik mijn zelfstandigheid bewaar, dat is key. Ik wil graag blij opstaan, dat is belangrijker dan veel en grote orders. Gezin Wat me ook energie geeft is dat het goed gaat met mijn drie kinderen, dat ze aan het bouwen zijn. Ik woon alleen met mijn twee dochters, waarvan de oudste trouwens een betere tennisser is dan ik ooit ben geweest en drievoudig Nederlands kampioen. Mijn zoon woont bij mijn ex-vrouw. Ik heb al elf jaar een latrelatie met mijn jeugdliefde. Dat is indertijd uitgegaan en zij ging haar pad en ik het mijne. Na mijn scheiding liepen we elkaar weer tegen het lijf.’ Wat zal je missen als je stopt met werken? ‘Ik ben niet status gevoelig, daar gaat het me niet om maar ik kan me ook niet voorstellen dat ik stop met werken. Ik weet niet in welke vorm dat in de toekomst zal zijn, ik belandde immers ook bij toeval in deze branche.’ Als je dit niet was geworden wat had je dan waarschijnlijk gedaan? ‘Ik had in de corporate wereld kunnen blijven zitten, daar had ik best ver kunnen komen. Ik kan goed presenteren, ik ben snel en kan snel rekenen, dat zijn dingen die je in die wereld helpen, dan kun je stappen maken. Maar gedane zaken nemen geen keer, en ik ben helemaal oké met elke afslag die ik heb genomen.’ 33 2024 - nummer 1 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5