PROMZ VAK 01-2024

8 Nederlandse messenmarkt Voor dit verhaal interviewde ik vier messenkundigen uit verschillende takken van de Nederlandse messenbranche: Tom Wensink van Solinger Staalwaren, Ronald Duyzer van Style de Vie, Erwin Schellekens van Homeij en Jerko van den Hazel van Adola. Op de vraag ‘hoe ziet de Nederlandse messenmarkt eruit en hoe verhoudt dit zich tot de verkoop van messen als promotioneel product of relatiegeschenk’, antwoordden ze allemaal hetzelfde: de messenmarkt is héél groot, maar het aandeel ‘messen als promotioneel geschenk’ is nog vrij klein. Cijfers hierover worden niet bijgehouden. De meesten vermoeden dat het om zo’n tien procent van de omzet gaat, of minder, uitzonderingen daargelaten. En ze zijn het er allemaal over eens dat dit aandeel nog flink omhoog kan. Waar ze het ook unaniem over eens zijn: áls je een mes weggeeft, zorg dan dat het een kwaliteitsproduct is waar de ontvanger jarenlang plezier van heeft. Blijf weg van die goedkope rommel die je bij wijze van spreken bij de Action kunt kopen. Dat is geen goed visitekaartje voor je bedrijf. Tegelijkertijd hangt er aan échte kwaliteitsproducten natuurlijk wel een prijskaartje. Al zijn er ook genoeg ‘kleinere’ cadeaus die prijstechnisch interessant zijn. Zoals een kookpincet of een set steakmessen. Elk mes kan gepersonaliseerd worden met graveringen op het lemmet of het handvat en ook met verpakkingen en giftboxen is van alles mogelijk. Outdoor living De meeste messen die als promotioneel artikel kunnen dienen, zijn messen die in de keuken worden gebruikt. Koksmessen, broodmessen, steakmessen, kaasmessen en natuurlijk de mesjes om fruit en aardappelen mee te schillen. De laatste tijd zijn ook de outdoor messen booming. Denk aan stoere barbecuetools en messen voor het outdoor leven. In de rest van Europa leeft outdoor living al veel langer. De natuur in gaan, picknicken, buiten koken, kamperen en zelfs survivallen. Sinds corona heeft dat ook in Nederland een vlucht genomen. Merken die daarin gespecialiseerd zijn, zijn enorm populair. Over corona gesproken: ook het thuiskoken is de laatste jaren enorm toegenomen. De thuisdinertjes lijken steeds meer op restaurantwaardige belevingen. Thuiskoks halen letterlijk en figuurlijk alles in huis om het hun gasten aan niets te laten ontbreken. Op grote schaal worden hoogwaardige kookgereedschappen aangeschaft die zelfs in een sterrenkeuken niet zouden misstaan. Kortom, volgens de messenkundigen floreert de messenhandel als nooit tevoren. Duurzaamheid En dan het thema duurzaamheid. Ook daarmee zit het goed. Messen zijn van zichzelf een duurzaam natuurproduct. Ten eerste gaan kwalitatieve messen jaren en jaren mee. Als je een mes goed onderhoudt vaak zelfs wel een leven lang. En daarbij: roestvrij staal kun je oneindig recyclen. Veel messen worden tegenwoordig dan ook volledig gemaakt van gerecycled staal. Voor het hout van de handvaten hoeven ook geen bossen gekapt te worden. Veel messenmerken gebruiken hout dat in de bossen wordt gevonden of snoeihout van bijvoorbeeld olijf- of fruitbomen. Duurzaamheid staat dus niet alleen bij de messengroothandels en hun klanten hoog in het vaandel, maar ook bij de producenten zelf. Zo wordt de warmte die vrijkomt bij de productie van het bekende messenmerk Victorinox bijvoorbeeld gebruikt om omliggende woningen te verwarmen. De messenkundigen merken daarnaast dat ‘Made in Europa’ in opmars is. Veel (Oost-)Europese landen, vooral Duitsland en Zwitserland, staan van oudsher bekend om de hoge kwaliteit van hun messen. Ook qua verpakkingsmaterialen wordt steeds meer op duurzaamheid gelet. Het gebruik van plastic wordt zoveel mogelijk geminimaliseerd. Verpakkingen van hout of karton zijn tegenwoordig de norm. 17 2024 - nummer 1 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5