12 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Cor van Engelenhoven van Maxilia en Peter Broek van Stickercase. Wat zijn jouw zakelijke verwachtingen voor dit jaar? “De afgelopen jaren zijn we een aantal grote trajecten gestart om Maxilia te transformeren naar een schaalbaar internationaal model waarin we de klant centraal kunnen zetten. Corona was de eerste grote wake-upcall, de Europese Green Deal de tweede, en onze verouderde software is het derde punt waarin we stappen moesten maken. Daarom wordt 2024 voor ons een belangrijk jaar; we zien het als de groeifase van puber naar volwassenheid.” Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “De Green Deal stelt een aantal deadlines; als branche moeten we keuzes maken of we frontrunner willen worden. Er komt een pakket maatregelen op ons af. Beursgenoteerde bedrijven moeten zich verantwoorden met een impactrapport. Dat gaat gevolgen hebben door de keten heen; daardoor zal ons soort bedrijven ook aan verplichtingen moeten voldoen. Transparantie in de supply chain zal belangrijk worden. Opdrachtgevers willen weten waar en hoe het geproduceerd is. Daarbij is China voor sommige klanten een vies woord geworden. En we moeten echt naar circulair toewerken. Dat leek allemaal ver weg maar het wordt nu echt concreet. Verder zal de branche dit jaar een antwoord krijgen op de vraag of we met terugwerkende kracht toch (allemaal) moeten aansluiten bij MITT of niet.” Voor welke concurrent heb je veel respect en waarom? “Lastige vraag – er zijn zoveel mooie concurrenten. Maar vooral de nieuwkomers, zoals Mondaymerch en Merchery hebben een duidelijke propositie. Alle communicatie klopt daar. Voor ons een les om ook een duidelijke richting te kiezen – je kunt nu eenmaal niet HEMA en de Bijenkorf tegelijk zijn.” Zonder welk merk kun je niet? “Ik ben meer een impuls-aankoper en draag bijvoorbeeld nooit alles van één specifiek merk. Ik heb maar één ‘unbranded product’ waar ik niet zonder kan; het meest verkochte boek ter wereld: de bijbel. Die lees ik elke morgen als ik opsta en ’s avonds weer voordat ik ga slapen. Dat geeft perspectief aan de grote onrust in de wereld. In oorlogen en landjepik staat elke keer het ego van de mens centraal, al eeuwen lang. Als mensen het voor het zeggen hebben, willen ze hun eigen ego doordrukken. De bijbel biedt een hoger perspectief. Dat biedt mij rust.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Voor een heerlijke lunch bij een berghut in de Alpen. Ik kan enorm genieten van de schoonheid van de bergen. We proberen elk jaar in de zomer die kant op te gaan, meestal naar Oostenrijk of Zwitserland. In de ochtend maken we dan vaak een mooie, lange wandeling. En daarna lekker tijdens de lunch in het zonnetje genieten van het uitzicht. Top.” ‘Als branche moeten we de keuze maken of we frontrunner willen worden’ Cor van Engelenhoven Maxilia DOOR ALLARD FREDRIKS
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5