PROMZ VAK 04-2023

In de drukste tijd van het jaar krijg ik een belletje van Peter; "denk je aan je stukje in PromZ Vak." Enthousiast zeg ik nog komt goed, maar na een week was de eureka er nog niet. Iedereen in onze branche weet hoe druk de laatste weken voor Kerstmis kunnen zijn, voor mij niet echt een bron van inspiratie. Weet iemand nog een leuk onderwerp voor een editorial…? "Het is een schrikkeljaar," roept mijn collega... Eh ok, wat moet de promo branche met een schrikkeljaar? "Weet ik niet," antwoordt hij, "maar ze krijgen er wel een extra dag voor." Mooi, denk ik, maar daar kan ik niet zoveel mee; trouwens, er gebeurt in de wereld op het moment zoveel dat we misschien beter even daarbij stil kunnen staan. Welke invloed hebben de conflicten in Oekraïne en Gaza straks op de wereldeconomie en wat merken wij daar in onze branche van? Voorlopig lijken zaken tegenstrijdig, ondanks dreigingen op de zeeroute van en naar het Verre Oosten, zijn de transportkosten lager dan ooit. Het is ook niet uit luxe dat burgers uit o.a. Nederland zonder visumplicht straks kunnen reizen binnen China, ze beginnen last te krijgen van hun krimpende economie. Wie is er eigenlijk bezig voor het naderende EK en de Olympische Spelen? Aanvragen blijven uit en actieve voorstellen zijn niet welkom. Is dan één WK in Qatar aanleiding om in te zien dat met of zonder promotionele acties de boel toch wel verkocht raakt? Is er dan echt geen enkele marketeer die het aandurft om een klinkende campagne te voeren met de nodige goodies? Het is een schrikkeljaar 2024... iemand nog een goed idee? SCHRIKKELJAAR… COLUMN DOOR RENÉ LOS 9 77 2023 - nummer 7 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5