8 73 2023 - nummer 7 - promzvak.nl Wie actief is op de markt voor promotionele producten ziet zich direct al voor een probleem geplaatst als de marktomvang bepaald moet worden: hoe definiëren we het begrip ‘promotioneel product’? Zijn het alleen weggevertjes? Horen daar ook relatiegeschenken bij? Hoe zit het met kerstpakketten? Tellen we bedrijfskleding mee? Horen er ook de prijzen van commerciële kansacties bij? Je kunt de markt net zo ruim definiëren als je wilt. Een van de problemen is dat het CBS het begrip ‘promotioneel product’ niet kent. Dat komt omdat veel promotionele producten feitelijk ‘gewone’ producten zijn, alleen voorzien van een logo of naamsopdruk. Niet alle in Nederland verkochte pennen behoren bijvoorbeeld tot de categorie ‘promotionele schrijfwaren’, en dat geldt voor vele andere productgroepen. DOOR ED VAN EUNEN Diverse onderzoeken Als we het definitieprobleem even laten voor wat het is kunnen we ook kijken naar eerder gepubliceerde gegevens over de marktomvang voor promotionele producten in Nederland. Dan zien we dat tot nu toe merkwaardig genoeg, voor zover bekend, geen enkele serieuze schatting van de marktomvang in Nederland gepubliceerd is. We moeten ons dus, bij het bepalen van de marktomvang, baseren op buitenlandse gegevens. Tamelijk recent kwamen gegevens beschikbaar van het Amerikaanse onderzoekbureau ASI dat, in samenwerking met onder andere PSI, de omvang van de ‘promo market’ en ‘branded merchandise’ in kaart heeft proberen te brengen. De marktomvang van Europa zou volgens dit onderzoek 12,5 miljard USD bedragen. ASI geeft diverse Een van de eerste dingen die je leert als je een marketingcursus volgt is het belang van het begrip ‘marktomvang’. De omvang van de markt waarop je actief bent bepaalt voor een belangrijk deel je commerciële mogelijkheden. Als de markt heel klein is kun je weinig potten breken, als de markt heel groot is neemt het aantal mogelijkheden om zo’n markt te bewerken snel toe. Je moet dus weten hoe groot je markt is. PROMOTIONELE PRODUCTEN: EEN MARKT VAN MEER DAN € 1 MILJARD?
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5