PROMZ VAK 04-2023

9 De rol als Sales Representative gaat Mohammed goed af - hij krijgt vertrouwen van zijn management en werkt intensief samen met 7 grote klanten van midocean. Hij gelooft dat zijn succes komt door zijn directheid: hij houdt niet van poespas en onnodige bevestigingsmails, maar onderneemt direct en adequaat actie. Daarnaast gelooft hij dat je in de rol van sales een ‘spin in het web’ bent. “De sales verbindt alles: magazijn, logistiek, printing en de klant”, legt hij uit, “omdat ik tijdens eerdere bijbaantjes ook in de productie heb gewerkt, weet ik dat die functie fysiek best pittig kan zijn, elke afdeling verdient respect en waardering.” Maar ook bij Mohammed gaat niet altijd alles vlekkeloos. Als ik hem vraag naar de grootste fout die hij ooit bij midocean heeft gemaakt, vertelt hij dat hij eens een order van meerdere pallets had geplaatst, om er later achter te komen dat hij het verkeerde product had besteld. Gelukkig heeft hij dit samen met collega’s kunnen oplossen en ziet hij in dat fouten erbij horen. “Of het nou mijn fout is, die van een collega of die van de klant zelf - fouten zijn niet altijd te vermijden. Zodra je die mindset hebt, stress je hem veel minder.” En als Mohammed ergens wel over stresst? Dan kan hij altijd bij zijn teamcoach terecht. Dit is de directe contactpersoon als je niet lekker in je vel zit, vragen hebt of dingen anders wil zien. Om te waarborgen dat die ruimte ook genomen wordt, voert de teamcoach met elke medewerker maandelijks een 1-op-1 gesprek. Daarnaast is de teamcoach verantwoordelijk voor de wekelijkse meetings en het organiseren van teambuilding activiteiten - met goed resultaat! Mohammed vertelt: “Er is echt vertrouwen binnen het team en dat creëert een fijne sfeer en werkomgeving - je bent er 40 uur in de week, dus dan moet je het wel leuk houden.” Mooi om te zien hoe midocean zo investeert in een fijne werkcultuur. In mijn ogen laat dit zien dat ze meegaan met de tijd en openstaan voor de input vanuit jongere generaties. Als ik Mohammed vraag over de samenwerking tussen de verschillende generaties, vertelt hij dat iedereen meegaat met de tijd en dat hij het waardevol vindt om met oudere collega’s te sparren.“Wat vroeger drie maanden duurde, kan nu in 3 dagen”, vertelt hij, “een collega van mij ontving vroeger nog logo’s via de fax of post en geeft nu webshop trainingen!” Ook deze webshop trainingen bewijzen de innovatieve houding van midocean: ze investeren in het zelfstandig maken van klanten en pushen hen naar het klantportaal door bijvoorbeeld 3 maanden geen verzendkosten te rekenen op online orders. “Soms heb ik zo weinig werk aan een klant, dat het lijkt alsof we minder business doen, maar dan doen ze twee keer zoveel orders online”, zegt Mohammed. Verder houdt midocean zich uiteraard ook intensief bezig met het verduurzamen. “Ik vind dat mooi en belangrijk. Ik ken niet de ins en outs, maar als ik een chocoladereep haal, koop ik ook het liefst Tony Chocolonely omdat dit merk zich inzet voor een betere wereld,” deelt Mohammed. Ondertussen heb ik al veel inspiratie opgedaan uit ons gesprek, maar ik ben nog nieuwgierig naar zijn toekomst: hoe ziet hij zichzelf over tien jaar? “In een financiële rol binnen midocean met nog een inkomensstroom ernaast”, licht hij toe. Dat vind ik typerend voor onze generatie: het verlangen naar een extra inkomstenstroom. Ik vraag hem waarom hij, en een groot deel van onze generatie, dat zo graag wil: “Tja, we willen meer vrijheid en meer inkomen”, verklaart Mohammed. Maar waar het bij vele leeftijdsgenoten lijkt te blijven hangen op een verlangen, investeert Mohammed al een aantal jaar in aandelen en heeft hij een paar business ideeën liggen (ik verklap ze niet!). VRAGENVUUR Wat is je favoriete product? “Een jas (zie op de foto!) en een massage pistool.” Waar kijk je naar uit? “De beurs ‘Merchandise World’ in de UK en het aansluitende gala. Dan kan ik eindelijk mijn klanten face to face ontmoeten.” Wat vind je leuk aan je werk? “Mijn collega’s! Veel van mijn collega’s zijn inmiddels ook buiten werk vrienden geworden.” “Ze pushen klanten naar het klantportaal door bijvoorbeeld 3 maanden geen verzendkosten te rekenen op online orders.” 67 2023 - nummer 7 - promzvak.nl 230217-PV-NR7-2023.indd 67 14-12-2023 15:50

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5