Koning van de merchandising: Wrexham AFC 8 63 2023 - nummer 7 - promzvak.nl shirt 'The Red One', gebaseerd op de iconische kleur van de club, was in oktober al volledig uitverkocht. Ook het uitshirt, luchtblauw met zwarte kraag, was snel uitverkocht. Dit leidde tot onvrede bij de fans die klaagde over de voorraad, langdurige bezorgtijd en een gebrek aan communicatie vanuit de club. Het kleine detailhandelsteam deed er alles aan om de ongelooflijke hoeveelheid orders te verwerken. Deze drukte leidde tot 4 grote problemen: Nieuwe online producten kwamen te laat of zelfs niet online, doordat het fotograferen en uploaden langer duurde wegens de drukte. De vraag naar kleine(re) producten in de winkel was zo hoog, dat de urgentie om dat online te kopen bijna weg was. De inkopen en merchandising kregen in één keer een behoorlijke klap, hierdoor was er geen tijd om een inkoopplan op te zetten. Dit zorgde uiteindelijk voor een tekort aan voorraad, wat als maar opliep. Vaak werd er pas ingekocht als de huidige voorraad verstrekt was. Dit leidde tot afwezigheid van een groot deel van het assortiment. Uiteraard zorgde dit voor grote frustratie bij supporters. Nieuwe producten waren vaak in een korte periode uitverkocht, en voor internationale bezorging betaalde je de hoofdprijs. Fans en ‘scalpers’ kochten massaal in, om ze vervolgens te verkopen op marketingsites als eBay. Welcome to Wrexham ‘Welcome to Wrexham' is een documentaireserie die de overname van Wrexham AFC door de Hollywood-acteurs Ryan Reynolds en Rob McElhenney volgt. De serie biedt een kijkje achter de schermen van deze ongebruikelijke transactie en belicht de uitdagingen en hoogtepunten van het beheer van een voetbalclub, vooral voor twee personen uit de entertainmentindustrie die nieuw zijn in de voetbalwereld. De keuze voor Disney+ wijst erop dat de serie een breder publiek aantrekt dan alleen voetbalfans. Welcome to Wrexham schetst niet alleen een beeld van de club, maar van de hele stad. Daarmee wordt ook het verleden belicht, wat net als de club, niet altijd even kleurrijk was. De serie heeft een enorme bijdrage geleverd. Gedurende de periode augustus tot september zijn er 147,462 volgers bijgekomen. Ook de club’s retail kon de impact van de serie voelen. In totaal hebben 185,289 nieuwe klanten 3543 bestellingen gedaan, wat uitkomt op een bedrag van €335,065. Om een vergelijking te trekken, 12 maanden hiervoor was de totale uitgave nog €68,906. Social media Social media heeft een ongekende grote rol gespeeld bij de groei van Wrexham. Ryan Reynolds heeft 21,5 miljoen volgers op X, 50,3 miljoen op Instagram en 22,4 miljoen op TikTok. Ook Rob McElhenney mag niet klagen, zo heeft hij 1,1 miljoen volgers op X, 1,7 miljoen op Instagram en 1,2 miljoen op TikTok. Mede door het volgersaantal van beide heren zijn de mediakanalen van de club met recordhoogte gestegen. Hieronder volgen een aantal statistieken van de populairste kanalen. TikTok In juni 2022 tekende TikTok een 2-jarig contract als hoofdsponsor. Op 9 februari 2023, werd de 100.000 volgers op TikTok bereikt. Sindsdien is het volgersaantal door het pla-
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5